DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Hareket Çalışmaları TH 209 Bahar 01+04+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Tiyatro Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Zeynep GÜNSÜR YÜCEİL
Dersin Amacı: Öğrencinin beden algısını geliştirmek. Hareket, beden ve mekan ilişkisini farklı açılardan incelemek.
Dersin İçeriği: Bu derste biçim bilgisi,mekan kullanımı, ses ve hareket ilişkisi araştırılır. Ayrıca düşünceyi hareket formunda araştırmak ve özgün yaklaşımı teşvik üzerinde durulur. Bedenin fiziksel kapasitesini arttırmak, mekan-zaman ve akış-güç yaklaşımları üzerinde yoğunlaşmayı amaçlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Oyuncunun beden farkındalığını ve algısını geliştirir.
  • 2- Oyuncunun hareket, beden ve mekan ilişkisini geliştirir.
  • 3- Oyuncunun düşündüğünü hareket formunda araştırmasını teşvik eder.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri SeminerEgzersizlerÖdevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 : Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Beden farkındalığını geliştirme çalışmaları: ministry of silly walks- controlling the space-fixed points-sock tag-long lost relatives
2 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Beden ve hareket ilişkisi örneği: üç farklı kadın hareketi, üç farklı erkek hareketi bul. Temizle (başı, sonu belli olsun, dizgenin kendisi aynı şekilde tekrarlanabilir olsun). Farklı ritmler ve zamanlama çalış. Altı adet hareket dizgesi oluşsun. Dizgeleri birbirine bağla.
3 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Bir önceki hafta çalışılan altı adet hareket dizgesini hatırla. Üç farklı metini (gazete haberi, şiir, kuramsal yazı, tirad, vs) hareket dizgelerinin içine yerleştir. İkili olarak doğaçla.
4 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Altı adet hareket dizgesini kendi bedenine uyumla (artık kadın, erkek odağı olmasın). Sıralamaları, mekanı, bedenin duruşunu, yönleri düşünerek yeniden doğaçla. İkili ilişki doğaçlamasında, mekan kullanımı ağırlıklı çalış.
5 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Hayvan çalışması: önce birebir hayvanını bedenine yerleştir / hayvanları abart- ortak alanda karşılaş ve etkileş, aynı tür hayvanlar biraraya gelip neler yaşadıklarını paylaşır (kelimesiz, kendi hayvan dillerinde), bir nesneyle ilişkiye gir.
6 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Hayvan çalışmalarına devam: hayvanını unutmadan kademe kademe insanlaştır, hayvanları soyutla, bu sefer içindeki soyut hayvanı koruyarak insan olarak ilişkiye gir.
7 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. İçindeki soyut hayvanı koruyarak durum doğaçlamaları. (Örn: Büyük bir anlaşmazlık var ama şiddet yok, çok mutlu bir ilişki ama fiziksel yakınlık yok, büyük bir üzüntü yaşanmış ilişkide ama ayrı kalamıyorlar)
8 vize
9 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Soyutlanmış hayvanla metin çalışması: Metinler (teatral) ezberlenmiş gelinir. Önce metinler nötr söylenir. Hayvanı içlerine alırlar, metni hayvanlarına söyletirler.
10 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Soyutlanmış hayvanla metin çalışmasına devam: belli durumlar içinde metni sözsüz bir şekilde söylemenin yolunu ararlar.
11 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Soyutlanmış hayvanlarla toplu doğaçlama önerisi: a. Bar/Clup ortamında dans, ilişki doğaçlamaları. b. Bu barda tanışanların üç, dört sene sonrası: ilişki devam ederken bir durum içindeler, bir mekandalar.
12 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Mekan doğaçlamaları: okulun içi, çevresinde bir çok farklı durumu doğaçlarlar (ikili, üçlü ilişki doğaçlamaları şeklinde)
13 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Toplu doğaçlama önerisi: Bir seyir mekanındalar, birbirini tanımayan kişiler olarak bir şey seyrediyorlar, beklenmedik bir olay oluyor, ilişkiler, durumlar değişiyor (bütün dönem yapılan çalışmaları kullanarak).
14 Isınma, top (view point) ve butoh yürüyüşü ile başlangıç. Toplu olarak mekan doğaçlamaları: okulun içi, çevresinde toplu durum doğaçlamaları (bütün dönem yapılan çalışmaları kullanarak)


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Through the Body,
Dymphna Callery, Routledge, 2001


DİĞER KAYNAKLAR

Yok


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Proje 3 10
Ödev 6 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 4 20
Final Sınavı 1 40
Total: 28 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14570
Proje326
Ödev6424
Diğer Uygulamalara Hazırlık236
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler414
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar4312
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

#
OC1
OC2
OC3