DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Psikolojide Ölçme Değerlendirme PSY 301 Bahar 02+00+02 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ONURCAN YILMAZ
Dersin Amacı: Bu ders öğrencileri şunları öğretmeyi amaçlar:
1. Görgül bulgu ve varsayımları bilimsel kriterler kullanarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek
2. Güvenilir bilimsel yöntemler kullanarak görgül bilgi toplamak ve bulguları geçerli ve kullanılabilir şekilde raporlamak
3. Psikolojik olguları ölçmek için gerekli araçlar (anket, ölçek gibi) üretip, kullanabilmek
4. Görsel, sözel ve yazılı araçlar kullanarak açık ve öz iletişim kurmak
Dersin İçeriği: Psikolojik testlerin kullanımı ve prensipleri, geçerlilik, güvenilirlik ve diğer istatistiksel konuları inceler. Ayrıca zekâ ve kişilik testlerinin kullanımına ve elde edilen sonuçların yorumlanmasına değinir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Psikolojik test ve ölçeklerin kullanıldığı ampirik kanıt ve uygulamaları kritik bir şekilde değerlendirebilme.
  • 2- Uygun bilimsel araçlar ve yöntemler kullanarak geçerli bulgular elde edebilme ve raporlama
  • 3- Psikolojik kavramların ölçülmesinde kullanılabilecek araçlarının geliştirme ve uygulama aşamalarında hakimiyet kazanmak
  • 4- Görsel ve yazılı araçların kullanımı yoluyla açık ve özlü bir şekilde iletişim kurabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatım; ödevler; laboratuvar etkinlikleri; vize ve finaller


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Bilimsel Düşünme 
2 Araştırma Yöntemleri: Gözlem, Korelasyon ve Deney 
3 Araştırma için Planlama: Açık bilim-ön kayıt ve G * power yazılımı ile örneklem büyüklüğünün hesaplanması
4 Psikolojik testlerle ilgili tarihsel, kültürel ve etik konular, Ölçek geliştirme projesi: Operasyonel tanımlar ve madde havuzu oluşturma
5 Ölçek Geliştirme ve Madde oluşturma 
6 Geçerlililk ve Güvenirlik 
7 Veri Analizi (Tanımsal İstatistikler, T Test, Anova, Korelasyon) 
8 Ara Sınav
9 Faktör Analizi ve Regresyon 
10 Ararştırma Raporlama 
11 Veri Analizi II: JASP’a Giriş 
12 Zekâ ve Başarı: Kuramlar ve Ölçümler 
13 Kişilik Testlerinin Temelleri
14 Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Gregory, J. R. (2014). Psychological testing: History, principles,and applications. (Global edition). Upper Saddle River, N. J. Pearson/Prentice Hall.


DİĞER KAYNAKLAR

Shaughnessy et al. (2011). Research methods in psychology (9th ed.)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Laboratuvar 3 5
Uygulama 2 10
Proje 1 -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 40
Final Sınavı 1 40
Total: 24 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar236
Uygulama248
Proje3515
Ödev4416
Sunum/Jüriye Hazırlık236
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler6530
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar4624
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1       3                
OC2         3              
OC3           3            
OC4                 3