DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İç Mimarlıkta Kullanıcı Deneyimini Tasarlama IA 377 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: solmazk
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencileri kullanıcı deneyimi tasarımı kavramı ile tanıştırmak ve kullanıcı deneyiminin iç mekan tasarım sürecine katkısını göstermektir. Ders; öğrencileri iç mekanda kullanılan en son dijital ve mobil teknolojiler ile tanıştırarak, onlara kullanıcı davranışlarını analiz etme ve görselleştirme konularında yeni yollar sunar.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında; öğrenciler deneyim tasarımı stratejilerinde kullanılan araç ve teknikleri öğrenecek, sayısal ve mobil teknolojiler hakkında edindiği güncel bilgileri mekan tasarımında nasıl kullanabileceklerini fark edecek, etkileşim tasarımı ve akıllı mekan kavramları hakkında fikir sahibi olacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kullanıcı deneyimi kavramı hakkında bilgi sahibi olmak
  • 2- Kullanıcı deneyimi ölçme yöntemlerine hakim olmak
  • 3- İç mekan ile kullanıcı etkileşimi üzerine tartışarak kullanıcı davranışlarını analiz edebilmek ve görselleştirebilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel destekli sunumlar - Okumalar -Alandan davetli konuşmacılar -Dersi alan her öğrenci, hoca tarafından belirlenen genel çerçeve ve içeriğe sadık kalarak, kendi ilgi duyduğu alana dair bir kullanıcı deneyimi araştırması yapar ve araştırma makalesi yazar. Makaleyi final sınavı olarak Blackboard üzerinden teslim eder. -Öğrencilere derslerde bir sonraki haftanın konusuyla ilgili okuma ve/veya gezi-gözlem ödevi verilir. Derse okumaları yapmış olarak gelmeleri, sınıf içinde yapılan sunumlar sonrasında tartışmaya hazırlıklı olmaları beklenir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Geleneksel Tasarım Süreci Tasarım Sürecinde Kullanıcı Deneyiminin Avantajları "Kullanıcı Deneyimi" Kavramı İyi & Kötü Tasarımlar
2 Kullanıcı Deneyimi Tasarımının Temelleri " Ergonomi -> Kullanabilirlik -> Kullanıcı Odaklı Tasarım -> Kullanıcı Deneyimi Tasarımı " Temel Kavramlar: Kullanılabilir / Faydalı / İstenilen / Bulabilir / Güvenilir / Erişilebilir / Değerli İlgili Okuma
3 Multidisipliner Kullanıcı Deneyimi Adımları " Hikaye " Persona " Senaryo " İçerik Envanteri " Kullanıcı Anketi " Kavram Haritası " Sistem Haritası " Süreç Akışı " Film şeridi " Kavram Tasarımı İlgili Okuma
4 İç Mimarlıkta Kullanıcı Deneyimi Ölçme Yöntemleri Etnografik Saha Çalışmaları Katılımcı Tasarım Kullanım Sonrası Değerlendirme Odak grup Görüşme Kullanıcı Anketleri… İlgili Okuma
5 Mobil Mekan: Mobil teknolojiler ve mekan algısı Sanal gerçeklik iBeacon
6 Logodan Deneyime: Kurumsal Mekan Kurumsal kimlik mekansal tasarıma nasıl çevrilebilir? Vaka Analizi
7 Geçici & Dijital Mekanlar Kiosklar Pop-up dükkanlar Geçici Mekanlar Sergiler Sahneler
8 Proje 1: Proje tanımı Sunum Teknikleri
9 Proje 1: Grup Sunumları
10 Proje 2: Araştırma Alanı Belirleme
11 Proje 2: Kritik
12 Proje 2: Kritik
13 Proje 2: Kritik
14 Project 2: Araştırma Makalesi Teslimi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Boland Jr, R. J., Collopy, F., Lyytinen, K., & Yoo, Y. (2008). Managing as designing: lessons for organization leaders from the design practice of Frank O. Gehry. Design issues, 24(1), 10-25.
Buxton, B. (2010). Sketching user experiences: getting the design right and the right design. Morgan Kaufmann.
Carr-Chellman, A., & Savoy, M. (2004). User-design research. Handbook of research on educational communications and technology, 701-715.
Forlizzi, J. (1997). Designing for experience: An approach to human-centered design. Master of Design in Interaction Design, Department of Design, College of Fine Arts, Carnegie Mellon University.
Hassenzahl, M., & Tractinsky, N. (2006). User experience-a research agenda. Behaviour & information technology, 25(2), 91-97.
Rohrer, C. (2008). When to use which user experience research methods. Jakob Nielsen's Alertbox.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 30
Sunum/Jüri 1 50
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Total: 3 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar515
Arazi Çalışması12020
Ödev13030
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler5315
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11313
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1           3            
OC2   2                    
OC3                   1