DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çağdaş Dünya Siyaseti IR 357 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Uluslararası İlişkiler
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Soli ÖZEL
Dersin Amacı: Bu ders, çağdaş dünya siyasetine bir giriş niteliğindedir. Dersi motive eden temel sorular şunlardır: (i) Devlet yapıları neden bazı ülkelerde diğerlerine göre daha zayıftır? (ii) Dünyada ülkeden ülkeye değişen ekonomik büyümenin nedeni nedir? (iii) Neden bazı ülkeler yüksek düzeyde siyasi şiddete maruz kalırken diğerleri sakınılıyor? Ders boyunca devletlerin gücünde, ekonomik büyüme düzeylerinde ve şiddet miktarında aslında büyük farklılıklar olduğunu göreceğiz ve bu farklılığı açıklamayı amaçlayacağız.

Bunu yapmak için birçok bireysel vakayı inceleyeceğiz, ve bu sorulara bazı genel cevaplar bulmaya çalışmak için siyaset bilimi ve ekonomi araçlarını uygulamaya çalışacağız. Siyasi arka planı ve yürürlükte olan siyasi güçleri anlayarak, çağdaş konuları incelemeye döneceğiz: devletlerin yapısı, politika seçimleri ve şiddetli çatışmalar. Bu soruları yanıtlamak için gazetecilerin, antropologların, psikologların, ekonomistlerin ve tarihçilerin yazılarından ve siyaset bilimcilerin çalışmalarından yararlanacağız.
Dersin İçeriği: Bu ders, mevcut siyasi ve diplomatik meseleleri tartışmak için her hafta bir kıtadaki siyasi alanlara odaklanır. Bu dersin ikinci yarısı, eşitsizlik, yoksulluk, göç ve çatışma gibi küresel sorunları ele almaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Uluslarası ilişkilerin başlıca kavramlarını ve önemli konularını küresel/bölgesel bağlamda yer aldıkları biçimde anlaşılması.
  • 2- Uluslararası ilişkilerin özgün konularının sistematik analizi için gereken kuramsal ve araştırma yöntem yeteneklerini kullanılması ve geliştirilmesi.
  • 3- Uygulama ile öğrenilen kuramsal bakış açısının doğruluğunun ve yetersizliğinin tayin edilmesi.
  • 4- Güncel konuların küresel düzende nasıl birbirine bağlandıklarının farkına varılması ve ayırt edilmesi.
  • 5- Sunum yeteneklerinin, önemli ve karmaşık konularda fikir beyan etme ve tartışma yeteneklerinin geliştirilmesi.
  • 6- Bireysel sorumluluk duygusunun ve takım çalışması yeteneklerinin geliştirilmesi.
  • 7- Kütüphane, çevrim içi veritabanları gibi araştırma yapılan alanlara alışılması.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri 2 saat ders ardından 1 saat tartışma


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse genel giriş
2 A) Ontoloji, Hipotez, Bilgi Kuramı, Yöntem Bilimi ve Sunum Teknikleri üzerine Tartışma B) Araştırma Konularının Seçilmesi Required Readings - Stephen Van Evera, Guide to Methods for Students of Political Science, Hypotheses, Laws and Theories A Users Guide, New York, Cornell UP, 1997, pp. 7 ? 48. - Steve Smith, ?Positivism and Beyond?, in International Relations Positivism and Beyond, Steve Smith, Ken Booth, Marysia Zalewsk, (Ed.s), Cambridge, CUP, 1996, pp. 11 - 46.
3 A) Uluslararası İlişkiler Konuları ve Teorinin Kullanımları
4 Sınıf Tartışması ve Ödev Konularının Neticelendirilmesi
5 Uluslararası İlişkilerin ve Küreselleşmenin Güncel Konularına Genel Bakış - Anthony McGrew, ?Globalization and global politics? in The Globalization of World Politics, John Baylis and Steve Smith (Ed.s), Oxford, OUP, 2011, pp. 14 -31. - Chapter I Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
6 Sunum I - Chapter II Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
7 Sunum II - Chapter III Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
8 Sunum III - Chapter IV Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
9 Sunum IV - Chapter V Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
10 Sunum V - Chapter VI Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
11 Sunum VI - Chapter VII Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
12 Sunum VII - Chapter VIII Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
13 Sunum VIII - Chapter IX Global Crisis, Global Solutions, Björn Lomborg (Ed.), Cambridge, CUP, 2004
14 Uluslararası İlişkilerde Güncel Konular ve Alternatif Gelecek Senaryoları - Andrew Linklater, ?Globalization and the transformation of political community?, in The Globalization of World Politics, John Baylis and Steve Smith (Ed.s), Oxford, OUP, 2011, pp. 528 ? 542. - Ian Clark, ?Globalization and the post-cold-war order?, The Globalization of World Politics, John Baylis and Steve Smith (Ed.s), Oxford, OUP, 2011, pp. 544 -557.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

- Singer, D. ‘The level-of-analysis problem in International Relations’. World Politics, Vol. 14, No. 1, The International System: Theoretical Essays. (Oct., 1961), pp. 77-92.
- Dodds, K., Kuus, M. and Sharp. J ‘Introduction: Geopolitics and its Critics’ in Ashgate Research Companion to Critical Geopolitics


DİĞER KAYNAKLAR

Dodds, K., Kuus, M. and Sharp. J ‘Introduction: Geopolitics and its Critics’ in Ashgate Research Companion to Critical Geopolitics; Anton Shekhovtsov, 'Aleksandr Dugin's Neo-Eurasianism: The New Right à la Russe', Religion Compass, Vol. 3, No. 4 (2009), pp. 697-716; Singer, D. ‘The level-of-analysis problem in International Relations’. World Politics, Vol. 14, No. 1, The International System: Theoretical Essays. (Oct., 1961), pp. 77-92.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 15 10
Proje 1 40
Final Sınavı 1 50
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati15345
Uygulama133
Proje133
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13452
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):126


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1 3 3 3 3 2 2 1 1
OC2 3 3 3 2 2 1 1 1
OC3 3 3 3 2 2 2 1 1
OC4 2 2 2 3 3 3 2 2
OC5 2 2 2 3 3 3 2 2
OC6 1 1 1 2 2 2 3 3
OC7 1 1 1 1 1 2 3 3