DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Taşıyıcı Sistemler II ARCH 234 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim: Sanat ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ali Onat TÜRKER
Dersin Amacı:
İlk dönem içselleştirilen ana strüktürel prensipleri, bütüncül sistemler içersinde analiz etmek ve kavramak dersin başlıca amacı. Değişik yapı birimlerinin, strüktürel sistemleri nasıl bir araya getirdiğini anlamak, güçlerin akışını ve yapıların davranışını analiz etmek.
Dersin İçeriği: Ders, strüktürleri form aktif, vektör aktif, kesit aktif ve de yüzey aktif kategorilerinde grupluyor ve inceliyor. Bu gruplardaki yapıların, geometrileri, yüklerini nasıl taşıdıkları ve de nasıl hibrid yapılar oluşturdakları anlatılıyor. Bu başlangıçla, köprüler, uzun açıklık geçen çatılar, kuleler, kabuk strüktürler ve de tarih içersinden birçok örnek analiz ediliyor. Öğrenciler kendi strüktürel tasarım problemleriyle uğraşıyorlar ve kendi yapılarıunı performatif maketlerle tasarlıyorlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Strüktürel sistemleri, gruplandırarak daha iyi kavramak ve karşılaştırmak.
  • 2- Hibrid sistemleri ayrıştıracak öngörüyü edinmek ve bu sistemleri biraraya getiren ‘syntax’ durumları anlamak ve analiz etmek.
  • 3- Mimari tasarım metadolojisine, öğrenilen strüktürel bakış açılarını katmak .
  • 4- Tasarım egzersizleri ile maket aracını en performatif şekilde kullanma yetisini geliştirmek...
  • 5- Geometri ile iç güçler akış yolları arasındaki ilişkiyi kurabilmek. .
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel destekli sunumlar • Toplu tartışmalar ve jüriler • Bireysel ve toplu kritikler • Kısa süreli eskiz problemleri • Istanbul içersinde önemli yapılara geziler.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Form aktif yapıların anatomisi, çalışma prensipleri bireysel çalışma
2 Kablo strüktürler, pnomatik strüktürler, hiperbolik yüzeyler, membran ve çadır strüktürler bireysel çalışma
3 Vektör aktif yapıların anatomisi, çalışma prensipleri bireysel çalışma
4 Kafes sistemleler, geodesic kubbe, diğer örnekler bireysel çalışma
5 Kesit aktif sistemlerin anatomisi ve çalışma prensipleri bireysel çalışma
6 Post Lintel sistemler, çerçeve sistemler bireysel çalışma
7 Yüzey aktif sistemlerin anatomisi ve çalışma prensipleri bireysel çalışma
8 Yığma sistemler, yüzey aktif ahşap yapılar, prefabrik yüzey sistemler, perde sistemler bireysel çalışma
9 midterm
10 Yüksekl aktif sistemler, kuleler bireysel çalışma
11 Hibrid sistemler, çalışma prensipleri, örnekler bireysel çalışma
12 Köprüler, tarih içersinden ve günümüzden örnekler bireysel çalışma
13 Kabuk sistemler bireysel çalışma
14 final projeler grup çalışması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Building Structures From Concepts to Design Malcolm Millais 2005

Structure Systems Heino Engel 1997

Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler Francis D.K.Ching 2010

Structural Engineering for Architects: A Handbook Pete Silver 2013

Introduction to Architectural Technology Pete Silver 2008

Before Steel M.Rinke 2010

Why Buildings Stand Up Mario Salvadori 2002

Taşıyıcı Sistemler Alfred Meistermann 2012

Architect and Engineer Andrew Saint 2015


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 30
Ödev 3 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 6 30
Total: 24 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje11616
Ödev4832
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar5210
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 3       1       3 1 1  
OC2 3               1 1 1  
OC3 3               2      
OC4 3       1       2      
OC5 3       1     1 3