Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Bağlamı İçinde Kültürel Miras | ARCH 323 | Bahar | 03+00+00 | Zorunlu | 3 | 4 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Yonca ERKAN |
Dersin Amacı: | Kültürel mirasın tarihsel bağlamı, temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi ve kavrayış. |
Dersin İçeriği: | Tanım, amaçlar, korunma gerekliliği. Kültürel mirasın değerleri, kültürel mirasın korunmasına yönelik görüşler. Tanımı ve kültürel miras çeşitleri. Tarih öncesi ve günümüze kadar koruma yaklaşımlarının tarihsel gelişimi. 19. yy öncesi koruma çabaları (Papal emirleri ve Kralın emirleri9) 19. Yüzyıldan 1964'e kadar koruma yaklaşımlarındaki değişimler Venedik Şartı 1964'ten beri gelişme. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Korumanın tanımı, amacı, gerekliliği | - |
2 | Kültürel varlıkların içerdiği korunması gerekli değerler | Önerilen metinlerin okunması |
3 | Korumaya karşı görüşler | Önerilen metinlerin okunması |
4 | Korunması gerekli kültür varlıklarının tanımı ve sınıflandırılması | Önerilen metinlerin okunması |
5 | Korumada ölçütler | Önerilen metinlerin okunması |
6 | 19. Yüzyıl öncesinde koruma kültürü | Önerilen metinlerin okunması |
7 | SINAV 19. Yüzyıl öncesinde koruma kültürü | Önerilen metinlerin okunması |
8 | 19. Yüzyılda koruma kültürü | Önerilen metinlerin okunması |
9 | 20. yüzyılda koruma kültürü | Önerilen metinlerin okunması |
10 | Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye?de koruma kültürü | Önerilen metinlerin okunması |
11 | Çağdaş koruma yaklaşımları | Önerilen metinlerin okunması |
12 | Koruma da uluslararası ve ulusal düzenlemeler ve örgütlenme | Önerilen metinlerin okunması |
13 | Koruma da uluslararası ve ulusal düzenlemeler ve örgütlenme | Önerilen metinlerin okunması |
14 | Korumanın sürdürülebilirlik, toplumsal sorumluluk, meslek etiği | Önerilen metinlerin okunması |
Diğer Kaynaklar Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul, 1996. Akın, N., “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire), Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26. Atina Anlaşması(Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009. Erder, C., Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay., Ankara, 1999. Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay., Ankara, 2007. Erder, C., “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”,ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190. Ersen, A.,“Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”,Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127. Kuban, D., “Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro”,Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152. Kuban, D.,“Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar”,Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354. Kuban, D.,Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000. Kunter, H. B.,“Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda Tatbik Edilmiş Olan Esaslar”,Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi,TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267. Jokilehto, J.,History of ArchitecturalConservation, London. 2006. Ruskin, J.,The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 15 |
Ödev | 3 | 15 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 4 | 15 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 23 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 3 | 4 | 12 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat): | 109 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | 3 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
OC2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
OC3 | 1 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
OC4 | 3 | 2 | 3 | 2 |