DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bağlamı İçinde Kültürel Miras ARCH 323 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Yonca ERKAN
Dersin Amacı: Kültürel mirasın tarihsel bağlamı, temel kavramlar, kuramsal yaklaşımlar hakkında bilgi ve kavrayış.
Dersin İçeriği: Tanım, amaçlar, korunma gerekliliği. Kültürel mirasın değerleri, kültürel mirasın korunmasına yönelik görüşler. Tanımı ve kültürel miras çeşitleri. Tarih öncesi ve günümüze kadar koruma yaklaşımlarının tarihsel gelişimi. 19. yy öncesi koruma çabaları (Papal emirleri ve Kralın emirleri9) 19. Yüzyıldan 1964'e kadar koruma yaklaşımlarındaki değişimler Venedik Şartı 1964'ten beri gelişme.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Koruma kültürünün tarihsel evrimi, kavramsal temelleri konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 2- Korumada ulusal, uluslararası yasal düzenlemeler konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 3- Korumanın toplumsal sorumluluk ve etik değerleri konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 4- Kültürel mirasın içerdiği değerleri konusunda bilgi, kavrayış sahibi olmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Korumanın tanımı, amacı, gerekliliği -
2 Kültürel varlıkların içerdiği korunması gerekli değerler Önerilen metinlerin okunması
3 Korumaya karşı görüşler Önerilen metinlerin okunması
4 Korunması gerekli kültür varlıklarının tanımı ve sınıflandırılması Önerilen metinlerin okunması
5 Korumada ölçütler Önerilen metinlerin okunması
6 19. Yüzyıl öncesinde koruma kültürü Önerilen metinlerin okunması
7 SINAV 19. Yüzyıl öncesinde koruma kültürü Önerilen metinlerin okunması
8 19. Yüzyılda koruma kültürü Önerilen metinlerin okunması
9 20. yüzyılda koruma kültürü Önerilen metinlerin okunması
10 Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye?de koruma kültürü Önerilen metinlerin okunması
11 Çağdaş koruma yaklaşımları Önerilen metinlerin okunması
12 Koruma da uluslararası ve ulusal düzenlemeler ve örgütlenme Önerilen metinlerin okunması
13 Koruma da uluslararası ve ulusal düzenlemeler ve örgütlenme Önerilen metinlerin okunması
14 Korumanın sürdürülebilirlik, toplumsal sorumluluk, meslek etiği Önerilen metinlerin okunması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Diğer Kaynaklar Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul, 1996.
Akın, N., “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire), Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
Atina Anlaşması(Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009.
Erder, C., Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay., Ankara, 1999.
Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay., Ankara, 2007.
Erder, C., “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”,ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190.
Ersen, A.,“Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”,Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127.
Kuban, D., “Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro”,Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152.
Kuban, D.,“Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar”,Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354.
Kuban, D.,Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
Kunter, H. B.,“Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda Tatbik Edilmiş Olan Esaslar”,Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi,TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267.
Jokilehto, J.,History of ArchitecturalConservation, London. 2006.
Ruskin, J.,The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 3 15
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 4 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 15
Final Sınavı 1 40
Total: 23 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev3412
Diğer Uygulamalara Hazırlık428
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13339
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar144
Final Sınavı144
Toplam İş Yükü (saat):109


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1           3 2 3 2      
OC2           2 2 3 2      
OC3           1 2 3 2      
OC4           3 2 3 2