DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema ve Psikanaliz RC 419 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Radyo Televizyon ve Sinema
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Defne TÜZÜN
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin, psikanaliz ve film çalışmalarına ait temel kavramların tarihsel süreç içindeki gelişimini sayabilmeleri;
Öğrencilerin psikanalitik kuram ve yaklaşımlar ile film çalışmaları arasındaki bağıntılara dair güncel tartışmalar üzerine eleştirel bir anlayış geliştirebilmeleri;
Öğrencilerin spesifik bir araştırma sorusuna dayanarak, kuramsal okumalar ve kavramlar ile angaje olarak ve filme ilişkin yerinde ve geçerli kanıtlar sunarak filmler hakkında nasıl bir argüman geliştirebilecekleri konusunda fikir edinmeleri;
Film kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya nasıl bir yön verdiğini araştırması beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Psikanaliz ve sinemanın doğuşu aynı zamanlara denk gelir. Bu ders, film kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya—gerek filmin biçimi, gerekse hikaye ve karakter oluşturmak açısından—nasıl bir yön verdiğini araştırır. Ders hem psikanalitik kavramları tanıştıracak ve tartışmaya açacak hem de psikanalitik film eleştirisinin dinamiklerini örnekler üzerine gösterecektir. Her hafta öğrenciler ders dışında bir film izlerler ve gerekli makaleleri okurlar. Derste tanıştıkları/tartıştıkları psikanalitik kavramlar ile—ders öncesi izledikleri/okudukları—filmleri/makaleleri yeniden değerlendirmeye ve analiz etmeye teşvik edilirler. Ders sonunda öğrenciler, psikanalitik kuram ve kavramlarla ilişkili düşünerek filmler üzerine kendi argümanlarını oluşturabilecek ve bu kuramları başka filmler bağlamında da tartışabilecek bir beceri ve kavrayış edinmiş olacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Psikanaliz ve film çalışmalarına ait temel kavramların tarihsel süreç içindeki gelişimi anlayabilecekler
  • 2- Psikanalitik kuram ve yaklaşımlar ile film çalışmaları arasındaki bağıntılar hakkındaki güncel tartışmalar üzerine eleştirel bir anlayış geliştirebilecekler
  • 3- Psikanalitik kuram ve film çalışmaları üzerine yazılmış olan birincil ve ikincil kaynaklardan eleştirel ve derinlikli bir anlayışla yararlanabilecekler
  • 4- Psikanalitik kuram ve film çalışmaları üzerine yazılmış kaynakları eleştirel bir bakışla değerlendirerek tutarlı ve özgün/bağımsız argümanlar geliştirebilecekler.
  • 5- Filmin kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya nasıl bir yön verdiğini anlayabileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımlı


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Film-Rüya Analojisi, Temel Fanteziler, Ödipal Senaryolar, Fetişizm Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
2 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
3 Röntgencilik, Aile Romansları, Masquerade Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
4 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
5 Abjection Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
6 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
7 Paranoya ve Bilinçdışı Eşcinsellik Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
8 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
9 Depresyon, Yas ve Melankoli Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
10 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
11 Ayrılma Anksiyetesi, Mazoşizm, Sadizm Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
12 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
13 Lacan`ın Üçlü şeması: İmgelem, Sembolik ve Hakikat Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
14 İlgili okumalar ve filmin tartışılması Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

***Sigmund Freud, The Interpretation of Dreams. London: Penguin, Vol.4. (pp. 383-465.)
***Christian Metz, The Imaginary Signifier: Psychoanalysis and Cinema. Bloomington: Indiana Uni. Press, 1984. (pp. 42-57, 109-137.)
***Sigmund Freud, “Fetishism” in On Sexuality. Vol.21. (pp. 149-157.)
***Lacan, Jacques. “The Mirror Stage” in Contemporary Film Theory. Ed. Anthony Easthope. London: Longman, 1996. (pp. 33-39.)
***Jean Laplanche and Jean-Bertrand Pontalis, “Fantasy and the Origins of Sexuality” in Formations of Fantasy. Eds. Victor Burgin, James Donald, and Cora Kaplan. London: Routledge, 1986. (pp. 5-33.)
***Joan Riviere, “Womanliness as Masquerade” in Formations of Fantasy. Eds. Victor Burgin, James Donald, and Cora Kaplan. London: Routledge, 1986. (pp. 35-44.)
***Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Contemporary Film Theory. Ed. Anthony Easthope. London: Longman, 1996. (pp. 111-124.)
***Sigmund Freud, “Family Romances” in The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Vol. 9. London: Hogarth Press, 1957. (pp. 237-241.)
***Sigmund Freud, “A Special Type of Choice of Object Made by Men” in The Standard Edition. Vol. 11. (pp. 165-175.)
***Sigmund Freud, “Some Psychical Consequences of the Anatomical Distinction Between the Sexes” in The Standard Edition. Vol. 19. (pp. 248-258.)
***Barbara Creed, The Monstrous Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993. (pp. 1-15.)
***Sigmund Freud, The Schreber Case. New York: Penguin Books, 2003. (pp. 5-67.)
***Sigmund Freud, “Mourning and Melancholia” in The Standard Edition. Vol. 14. (pp. 239-258.)
***Sigmund Freud, “A Child is Being Beaten” in The Standard Edition. Vol.17. pp. 179-204.
***Sigmund Freud, “The Sexual Aberrations” in The Standard Edition. Vol.7. (pp. 135-161.)
***Slavoj Žižek, Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan Through Popular Culture. Cambridge: The MIT Press, 1993. (pp. 2-20.)


DİĞER KAYNAKLAR

Stephen Heath, “Joan Riviere and the Masquerade” in Formations of Fantasy. Eds. Victor Burgin, James Donald, and Cora Kaplan. London: Routledge, 1986. (pp. 45-61.)
Mary Ann Doane, “Film and the Masquerade: Theorizing the Female Spectator” in Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. New York: Routledge, 1991. (pp. 17-32.)
John Ellis, “From Visible Fictions: Star as a Cinematic Phenomenon” in Film Theory and Criticism: Introductory Readings. ed. Leo Braudy, Marshall Cohen, New York: Oxford Uni. Press, 1999. (pp. 539-546.)
Vicky Lebeau, The Play of Shadows. London: Wallflower Press, 2001. (pp. 32-60.)
Julia Kristeva, Powers of Horror. New York: Colombia Univ. Press, 1982. pp. 1-89.
Julia Kristeva, Black Sun: Depression and Melancholia. New York: Colombia Univ. Press, 1989. pp. 3-30.
Everything You Always Wanted To Know About Lacan (But Were Afraid To Ask Hitchcock). Ed. Slavoj Žižek. New York: Verso, 1992. (pp.31-46.)
Vicky Lebeau, The Play of Shadows. London: Wallflower Press, 2001. (pp. 73-92.)
Sigmund Freud, “The Dissolution of the Oedipus Complex” in The Standard Edition. Vol. 19. (pp. 137-179.)
Sigmund Freud, “Beyond the Pleasure Principle” in The Standard Edition. Vol.18. (pp. 3-64.)



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Uygulama 7 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 25
Final Sınavı 1 45
Total: 23 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama7321
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11515
Final Sınavı13030
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1 3   3         3  
OC2 3   3       2 3  
OC3 3           2 3 1
OC4 3         3 2 3 1
OC5 3   3     3   3