DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sanat ve Mimarlığa Giriş ARCH 111 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim: Sanat ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ufuk Soyoz
Dersin Amacı: Bu ders mimarlık disiplinine dair genel bir bakış açısı sunarak öğrencilere mimarlığın birçok bilgi alanından beslenen karmaşık bir düşünce ve eylem alanı olduğu bilincini kazandırmayı hedeflemektedir. Bu genel çerçeve içerisinde dersin diğer temel hedefleri, öğrencileri mimarlığın farklı boyutlarıyla ve mimarlık düşüncesinin temellerini oluşturan kavramlar ve terminolojiyle tanıştırmak ve farklı dönemler ve coğrafyalardan örneklerle kurulan bir görsel repertuar üzerinden mimari yapıları / yapılı çevreleri ve temsil biçimlerini toplumsal, kültürel, tarihi ve mekansal bağlamlarıyla ilişkili olarak, çok boyutlu bir çerçevede anlayıp değerlendirebilmeleri için sağlam bir altyapı oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: Görsel temsil ve mimari anlatıma odaklanarak sanat ve mimarlık kültürü üzerine genel bir ‘survey’ sunan bu ders, öğrencileri sanat ve mimarlık düşüncesindeki temel kavramlarla tanıştırmanın yanı sıra sanatsal ve mimari ürünleri mekansal, toplumsal ve tarihi bağlamlarına referansla anlayıp yorumlayabilmeleri için gereken temel araç ve yöntemlerle donatmayı hedeflemektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mimarlık disiplininin temel kavramlarına dair bilgi ve kavrayışa sahiptir.
  • 2- Mimarlığın disiplinler-arası bir düşünce ve eylem alanı olduğu kavrayışına sahiptir.
  • 3- Mimari yapılar / yapısal alanlar ve temsil biçimleri üzerine temel bir görsel belleğe ve mimarlık düşüncesinin çeşitliliği ve karmaşıklığına dair farkındalığa sahiptir.
  • 4- Mimarlığın toplumsal rolü, kültürel önemi ve mimarlık-bağlam ilişkisi üzerine temel bir farkındalığa sahiptir.
  • 5- Mimarlık üretimini çok boyutlu bir çerçevede anlayıp değerlendirmeye başlar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Sanat ve Mimarlık Önerilen metinlerin okunması
3 Form Önerilen metinlerin okunması
4 Form ve Mekan Önerilen metinlerin okunması
5 Mekan ve Yer Önerilen metinlerin okunması
6 Mekan ve Yüzey Önerilen metinlerin okunması
7 Ölçek ve Oran Önerilen metinlerin okunması
8 Ritm Önerilen metinlerin okunması
9 Doku Önerilen metinlerin okunması
10 Işık ve Renk Önerilen metinlerin okunması
11 Algı Önerilen metinlerin okunması
12 Fonksiyon Önerilen metinlerin okunması
13 Doğa Önerilen metinlerin okunması
14 Şehir Önerilen metinlerin okunması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Rasmussen, Steen Eiler, Experiencing Architecture.
Robert McCarter and Juhani Pallasmaa, Understanding Architecture. A primer on Architecture as Experience, London/New York: Phaidon, 2012


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 2 20
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 30
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev21020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1     2     2            
OC2     2     2   2 1      
OC3     2     2   2 1      
OC4     2     2   2 1 1    
OC5     2     2   2 1