DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Yapı Teknolojileri Malzemeleri II ARCH 256 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim: Sanat ve Tasarım Fakültesi - Mimarlık Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ali Dur
Dersin Amacı: Güz dönemindeki dersin devamı olarak, öğrencilerin daha güncel mimari malzemeler, yapı bileşenleri ve strüktürel sistemler hakkında, tasarım metodolojilerinin malzeme etkileri, sürdürülebilirlik ve ekonomi gibi konular üzerinden okunması ve geliştirilmesi için temel bilgileri edinmesi.

Bahar döneminde ayrıca, öğrencilerin daha detay odaklı ve teknik düşünme ve inceleme yeteneklerini kazanması; daha karmaşık, çok katmanlı ve işlevli cephe sistemlerine odaklanmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, toplamda 4, 2. Sene kapsamında ise 2 parçalı olan ve temel strüktürel sistemler, yapı bileşenleri ve mimari malzemeleri kapsayan derslerin ikincisidir. Güz döneminde anlatılan strüktürel sistemler, malzeme tercihleri, bileşen çeşitleri ve parçaları gibi temel bilgilerin ışığında daha karmaşık yapı sistemleri, güncel malzeme ve karma strüktür uygulamaları anlatılacaktır.

Dersin içeriği malzemenin rolü ve mimari tasarıma olan etkileri bağlamında işlenecektir. 2. Sınıf mimari stüdyosu kapsamında tartışılan form, mekan, strüktür ve program gibi konular malzeme seçimleri, yapısal sistemler ve mekan fikirleri üçlemesi üzerinden bu ders kapsamında desteklenecektir. Bu yarıyıl özellikle malzeme olarak daha teknolojik, daha spesifik üretim ve uygulama süreçleri içeren cam, metal, plastik ve kompozit sistemler anlatılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mimari malzemelerin üretim süreçleri, boyutları ve karakteristik özellikleri ile yapı bileşenleri ve tasarım tercihleri arasındaki ilişkileri kavrayacak; bu bileşenleri ve bir araya gelme prensiplerini “Tasarım – Strüktürel Sistem – Malzeme – Performans – Mekansal Deneyim” ilişkileri üzerinden okuyabilecektir.
  • 2- Yapılı ürünleri ve yapı sistemlerini doğru inceleyebilmek ve “Detay – Bütün” ilişkisi çerçevesinde değerlendirebilmek için gerekli bilgi ve bakış açısına sahip olacaklardır. (Ör: Küçük bir detay kararının bütün yapının görünüşü ya da performansını nasıl değiştirebildiği)
  • 3- Güncel ve mimarlık tarihi literatüründe yer alan önemli mimari örnekler hakkında – yarıyıl boyunca anlatılan malzeme çeşitleri ile ilişkili olarak – temel bilgilere sahip olacaklardır.
  • 4- Bir yapı ürününden özel teknik bilgileri ayıklamak ve doğru temsil edebilme hedefi doğrultusunda büyük ölçekli detay maketi yapabilme kabiliyeti kazanacaklardır (malzeme tercihleri, soyutlama, kesit-maket, detay çizimlerinin okunması)
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Sunumlar; stüdyo uygulamaları; tartışmalar; misafir sunumları; belgesel gösterimleri; saha gezileri; öğrenci sunumları.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve Güz Dönemi Konularının Özeti -
2 Ders Sunumu: Duvarlar -
3 Ders Sunumu: Duvar Boşlukları Ders Ertesi Uygulama: Verilen Pencere ve Kapı detay örneklerinin incelenmesi ve reprodüksiyonu
4 Stüdyo Çalışması: Kapı ve Pencere Çizim Setleri (Plan, Kesit, Görünüş) -
5 Ders Sunumu: Çatılar Teknik Gezi
6 Ders Sunumu: Döşemeler ve Temeller -
7 Mid-term Öğrenci Sunumları -
8 Ders Sunumu: Binalarda Oryantasyon ve Sirkülasyon Elemanları - I Ders Ertesi Uygulama: Oryantasyon ve Yaklaşım Diagramları
9 Ders Sunumu: Binalarda Oryantasyon ve Sirkülasyon Elemanları – II (Merdivenler) Ders Ertesi Uygulama: Öğrencilerin önceki projelerinde seçilen bir merdivene ait çizim seti
10 Ders Sunumu: Cepheler ve Bina Kabuk Sistemleri Ders Ertesi Uygulama: Seçilen grup projelerine ait 1/20 sistem kesitlerinin değerlendirilmesi
11 Ders Sunumu: Metaller -
12 Ders Sunumu: Cam Teknik Gezi
13 Ders Sunumu: Plastikler ve Kompozit Malzemeler -
14 Final Sunumlarının Ön Değerlendirmeleri (Proje Grupları)


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Constructing Architecture 2013: Materials, Processes, Structures Andrea Deplazes (Editor) 2013
Structures: Or Why Things Don't Fall Down J.E.Gordon 2003
Analysing Architecture Simon Unwin 2014
Twenty-Five Buildings Every Architect Should Understand Simon Unwin 2014
Architecture in Detail II Graham Bizley 2010
On Weathering: The Life of Buildings in Time Mohsen Mostafavi 1993
Surface Architecture David Leatherbarrow 2005
Studies in Tectonic Culture: The Poetics of Construction in Nineteenth and Twentieth Century Architecture Kenneth Frampton 2001
Mechanization Takes Command: A Contribution to Anonymous History Sigfried Giedion 1948
Technics and Civilization Lewis Mumford 1934
The Architecture of the Well-Tempered Environment Reyner Banham 1984
Transparency Colin Rowe 1997
How Buildings Work: The Natural Order of Architecture Edward Allen 2005
Elements Rem Koolhaas 2014
WHAT OBJECTS MEAN: AN INTRODUCTION TO MATERIAL CULTURE Arthur Asa Berger 2009
Understanding Architecture Robert McCarter, Juhani Pallasmaa 2012
Making the Modern World: Materials and Dematerialization Vaclav Smil 2013
Material Strategies: Innovative Applications in Architecture Blaine Brownell 2011
Skin: Surface, Substance, and Design Ellen Lupton 2002
Materials, Structures, And Standards: All The Details Architects Need To Know But Can Never Find Julia McMorrough 2006
Allied Design Anthony C. Antoniades 1992
Building Construction Illustrated Francis D. K. Ching 2014
A Visual Dictionary of Architecture Francis D. K. Ching 2011
Why Buildings Stand Up: The Strength of Architecture Mario Salvadori 2002
Elements of Architecture: From Form to Place Pierre Von Meiss 1990
Introduction to Architecture Technology Peter Silver / Will McLean 2013


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Uygulama 5 20
Sunum/Jüri 2 60
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 10
Final Sınavı 1 40
Total: 24 140


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Uygulama5210
Sunum/Jüriye Hazırlık21020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler616
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar248
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 1                 2 2  
OC2 1                 2    
OC3                   2 2  
OC4 1