DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Devreler Laboratuvarı EE 204 Bahar 00+00+04 Zorunlu 2 4
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Devre Teorisi ve Sayısal Tasarım derslerinin içerikleri
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Atilla ÖZMEN
Dersin Amacı: Bu dersin amacı
(i) gerilim, akım ve bunların ölçümlerini,
(ii) endüktör ve kondansatörlerin alternatif akım devrelerindeki davranışlarını, ve empedans, admitans ve reaktans kavramlarını,
(iii) birleşimsel devre ve sayaç tasarımını, ve değişik devre elemanlarının çalışmasını
laboratuvar ortamında öğrencilere en iyi şekilde öğretmektir.
Dersin İçeriği: Devre teorisi ve sayısal tasarım ders içeriklerinin laboratuvar uygulamaları: Kirchoff gerilim ve akım yasaları. Thevenin-Norton eşdeğer devreleri. Birleşimsel devreler. Giriş yolseçici-çoğullama çözücü, kodlayıcı-kod çözücü, flip-floplar, yazmaçlar, salt okunur bellek, sayısal aritmetik. Sayaç tasarımı. Alternatif akım devrelerinde gerilim ve akım. Sığa ve indüktans. RLC devrelerinde geçici tepki. Empedans ve admitans. Rezonans.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Deneme devresi üzerine çeşitli devre elemanları kullanarak istenilen devreyi kurabilme becerisi.
  • 2- Multimetre kullanarak gerilim, akım ve eşdeğer direnç ölçebilme, Norton ve Thevenin eşdeğer devrelerini anlama.
  • 3- Mantık geçitleri ile birleşimsel devre tasarlayabilme ve çalışmalarını test etme.
  • 4- Orta ölçekli tümdevrelerin çalışma prensiplerini anlama.
  • 5- Flip-flopları kullanarak sayaç tasarlayabilme ve çalışmalarını test etme.
  • 6- Sinyalin gerilim ve frekansını ölçebilmek için osiloskop kullanabilme becerisi.
  • 7- Sığa ve endüktans kavramları ile akımın davranışını anlama.
  • 8- RLC devrelerindeki geçici tepkileri belirleyebilme becerisi.
  • 9- Alternatif akım gerilimi ile kondansatör/endüktördeki akımın arasındaki faz ilişkisini belirleyebilme becerisi.
  • 10- Empedans ve admitansı belirleyebilme becerisi.
  • 11- Rezonans frekansını belirleyebilme becerisi.
  • 12- Takım hainde çalışabilme becerisi.
  • 13- Teknik rapor yazabilme becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Laboratuvar uygulamaları: Dönem boyunca 20 adet deney gerçekleştirilir. Öğrenciler ikili gruplar halinde çalışırlar. Deneyde tamamlanan her aşama için hoca veya asistandan onay alınarak bir sonraki aşamaya devam edilir. Öğrencilerin performansını ölçmek için habersiz kısa sınavlar yapılır, öğrenciye deneyle ilgili sözlü sorular sorulur. Diğer uygulamalar: Deneylerden sonra her grup ilgili deney için laboratuvar raporu hazırlayıp bir hafta içinde teslim etmekle veya her birey kısa sınavdaki soruları cevaplamakla yükümlüdür. Hangi deneyle ilgili rapor yazılması gerektiği veya kısa sınav yapılacağı dönem başında duyurulur. Laboratuvar raporunda deneyin amacı, kurulumu, ölçüm sonuçları ve gözlemler bulunmalıdır. Rapor örneği ve değerlendirme kriterleri dönem başında başında öğrencilere verilmektedir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Laboratuvar ekipmanının tanıtılması, mantık geçitleri, Kirchoff gerilim ve akım yasaları 1, 2, 12,
2 Birleşimsel devreler I ve II 1, 3, 12,
3 Giriş yolseçici – çoğullama çözücü, kodlayıcı – kod çözücü, Thevenin-Norton eşdeğer devreleri 1, 2, 4, 1
4 Flip-floplar (iki durumlu), sayaç tasarımı 4, 5, 12,
5 Yazmaçlar, sayısal aritmetik, salt okunur bellek - ROM 1, 4, 12,
6 Arasınav
7 Osiloskobun tanıtılması, alternatif akım devrelerinde gerilim ve akım 6, 12, 13
8 Sığa – seri ve paralel kondansatörler, kondansatörlerin yüklenmesi ve boşalması 6, 7, 12,
9 Endüktans – seri ve paralel endüktörler, endüktörlerde geçici tepki 6, 7, 12,
10 RLC devrelerinde geçici tepki, indüklemeli ve sığal reaktans 6, 8, 9, 1
11 Seri alternatif akım devrelerinin empedansı, paralel alternatif akım devrelerinin admitansı 8, 9, 10,
12 Seri resonans 10, 11, 12
13 Paralel resonans 10, 11, 12
14 Telafi deneyleri


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Laboratuvar föyü


DİĞER KAYNAKLAR

Ders kitabı:
Laboratuvar Föyü

Diğer kaynaklar:
James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Electric Circuits, 5th ed., Addison-Wesley Publishing Company, 1996.
Morris M. Mano, Digital Design, 4th ed., Prentice-Hall, 2006.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 20 -
Laboratuvar 20 -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 20 -
Final Sınavı 1 40
Yazılı sunumlar (raporlar) 10 20
Ara Sınavlar 1 20
Kısa Sınavlar 10 20
Total: 82 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Laboratuvar20240
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler20240
Final Sınavı177
Ara Sınavlar133
Kısa Sınavlar10110
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1   2   3 2 3          
OC2       2 3 2          
OC3 2 2   2 3 2          
OC4   2     3            
OC5 2 2 2 2 3 2          
OC6       2 3            
OC7 2     2 3            
OC8 2 2   2 3 2          
OC9 2 2   2 3 2          
OC10 2     2 3 2          
OC11 2       2 2          
OC12           3          
OC13             3