Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Devreler Laboratuvarı | EE 204 | Bahar | 00+00+04 | Zorunlu | 2 | 4 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Devre Teorisi ve Sayısal Tasarım derslerinin içerikleri |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Atilla ÖZMEN |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı (i) gerilim, akım ve bunların ölçümlerini, (ii) endüktör ve kondansatörlerin alternatif akım devrelerindeki davranışlarını, ve empedans, admitans ve reaktans kavramlarını, (iii) birleşimsel devre ve sayaç tasarımını, ve değişik devre elemanlarının çalışmasını laboratuvar ortamında öğrencilere en iyi şekilde öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Devre teorisi ve sayısal tasarım ders içeriklerinin laboratuvar uygulamaları: Kirchoff gerilim ve akım yasaları. Thevenin-Norton eşdeğer devreleri. Birleşimsel devreler. Giriş yolseçici-çoğullama çözücü, kodlayıcı-kod çözücü, flip-floplar, yazmaçlar, salt okunur bellek, sayısal aritmetik. Sayaç tasarımı. Alternatif akım devrelerinde gerilim ve akım. Sığa ve indüktans. RLC devrelerinde geçici tepki. Empedans ve admitans. Rezonans. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Laboratuvar uygulamaları: Dönem boyunca 20 adet deney gerçekleştirilir. Öğrenciler ikili gruplar halinde çalışırlar. Deneyde tamamlanan her aşama için hoca veya asistandan onay alınarak bir sonraki aşamaya devam edilir. Öğrencilerin performansını ölçmek için habersiz kısa sınavlar yapılır, öğrenciye deneyle ilgili sözlü sorular sorulur. Diğer uygulamalar: Deneylerden sonra her grup ilgili deney için laboratuvar raporu hazırlayıp bir hafta içinde teslim etmekle veya her birey kısa sınavdaki soruları cevaplamakla yükümlüdür. Hangi deneyle ilgili rapor yazılması gerektiği veya kısa sınav yapılacağı dönem başında duyurulur. Laboratuvar raporunda deneyin amacı, kurulumu, ölçüm sonuçları ve gözlemler bulunmalıdır. Rapor örneği ve değerlendirme kriterleri dönem başında başında öğrencilere verilmektedir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar ekipmanının tanıtılması, mantık geçitleri, Kirchoff gerilim ve akım yasaları | 1, 2, 12, | |
2 | Birleşimsel devreler I ve II | 1, 3, 12, | |
3 | Giriş yolseçici – çoğullama çözücü, kodlayıcı – kod çözücü, Thevenin-Norton eşdeğer devreleri | 1, 2, 4, 1 | |
4 | Flip-floplar (iki durumlu), sayaç tasarımı | 4, 5, 12, | |
5 | Yazmaçlar, sayısal aritmetik, salt okunur bellek - ROM | 1, 4, 12, | |
6 | Arasınav | ||
7 | Osiloskobun tanıtılması, alternatif akım devrelerinde gerilim ve akım | 6, 12, 13 | |
8 | Sığa – seri ve paralel kondansatörler, kondansatörlerin yüklenmesi ve boşalması | 6, 7, 12, | |
9 | Endüktans – seri ve paralel endüktörler, endüktörlerde geçici tepki | 6, 7, 12, | |
10 | RLC devrelerinde geçici tepki, indüklemeli ve sığal reaktans | 6, 8, 9, 1 | |
11 | Seri alternatif akım devrelerinin empedansı, paralel alternatif akım devrelerinin admitansı | 8, 9, 10, | |
12 | Seri resonans | 10, 11, 12 | |
13 | Paralel resonans | 10, 11, 12 | |
14 | Telafi deneyleri |
Laboratuvar föyü |
Ders kitabı: Laboratuvar Föyü Diğer kaynaklar: James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Electric Circuits, 5th ed., Addison-Wesley Publishing Company, 1996. Morris M. Mano, Digital Design, 4th ed., Prentice-Hall, 2006. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 20 | - |
Laboratuvar | 20 | - |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 20 | - |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Yazılı sunumlar (raporlar) | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Kısa Sınavlar | 10 | 20 |
Total: | 82 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Laboratuvar | 20 | 2 | 40 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 20 | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınavlar | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 100 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | 2 | 3 | 2 | 3 | |||||||
OC2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
OC3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||
OC4 | 2 | 3 | |||||||||
OC5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||
OC6 | 2 | 3 | |||||||||
OC7 | 2 | 2 | 3 | ||||||||
OC8 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||
OC9 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||
OC10 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||
OC11 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
OC12 | 3 | ||||||||||
OC13 | 3 |