DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sayısal Tasarım EH 106 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok.
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Önlisans
Dersin Koordinatörü: Baran TANDER
Dersin Amacı: Öğrencilere sayısal elektroniğin temelleri olan modern mantık ve Boole cebri ile sayısal elektronik devrelerin analizi ve tasarımını öğretmek.
Dersin İçeriği: Sayı sistemleri, Boole cebri, lojik kapılar, lojik fonksiyonların sadeleştirilmesi, kombinasyonel devreler, LSI ve MSI ile tasarım, ALU, ardışıl devreler, sayıcılar/yazıcılar, saat darbesi üreteçleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Günlük hayatta kullanılan ve bilgisayarın kullandığı sayı sistemleri.
  • 2- Basit statik (Zamanla değişmeyen) ve dinamik (Zamanla değişen) sayısal devrelerin analizi, tasarımı ve gerçeklenmesi.
  • 3- Bilgisayarı oluşturan temel birimler ve PC donanımına giriş.
  • 4- Analog ve sayısal işaret kavramları, bu işaretlerin birbirlerine dönüşümü.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Teorik ders anlatımı + Uygulama + Laboratuvar çalışmaları.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Analog ve sayısal işaretler. Sayı sistemleri: onluk, ikili ve onaltılı.
2 Modern mantık ve Boole cebri, lojik fonksiyonlar. Tekrar: Analog ve sayısal işaretler. Sayı sistemleri: onluk, ikili ve onaltılı.
3 Mantık kapıları ve entegreleri: VE, VEYA, DEĞİL, VE_DEĞİL, VEYA_DEĞİL, ÖZEL_OR, ÖZEL_NOR. Tekrar: Modern mantık ve Boole cebri, lojik fonksiyonlar.
4 Lojik fonksiyonların optimizasyonu ve sadeleştirilmes: Karnaugh haritaları. Tekrar: Mantık kapıları ve entegreleri: VE, VEYA, DEĞİL, VE_DEĞİL, VEYA_DEĞİL, ÖZEL_OR, ÖZEL_NOR.
5 Kombinasyonel devreler: Sistematik tasarım prosedürü. Tekrar: Lojik fonksiyonların optimizasyonu ve sadeleştirilmes: Karnaugh haritaları.
6 MSI ve LSI ile tasarım: MUX/DEMUX, ROM ve ALU uygulamaları. Tekrar: Kombinasyonel devreler: Sistematik tasarım prosedürü.
7 Vize için soru çözümü. Tekrar: MSI ve LSI ile tasarım: MUX/DEMUX, ROM ve ALU uygulamaları.
8 Ardışıl devre kavramı, flip-floplar: SRFF, DFF ve JKFF uygulamaları.
9 Asenkron sayıcılar: Sistematik tasarım prosedürü. Tekrar: Ardışıl devre kavramı, flip-floplar: SRFF, DFF ve JKFF uygulamaları.
10 Senkron sayıcılar: Sistematik tasarım prosedürü. Tekrar: Asenkron sayıcılar: Sistematik tasarım prosedürü.
11 Yazıcıların analizi ve tasarımı: Paralel/seri giriş/çıkışlı. Tekrar: Senkron sayıcılar: Sistematik tasarım prosedürü.
12 Osilatörler ve saat darbesi üreteçlerinin analizi ve tasarımı. Tekrar: Yazıcıların analizi ve tasarımı: Paralel/seri giriş/çıkışlı.
13 DAC: Sayısaldan analoga çeviriciler, ADC: Analogdan sayısala çeviriciler. Tekrar: Osilatörler ve saat darbesi üreteçlerinin analizi ve tasarımı.
14 Final için soru çözümü. Tekrar: DAC: Sayısaldan analoga çeviriciler, ADC: Analogdan sayısala çeviriciler.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

"Sayısal Tasarım (Çeviri)", M.Moris Mano, Literatür Kitabevi.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Laboratuvar 5 -
Uygulama 2 -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 14 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 40
Final Sınavı 1 60
Total: 37 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati7428
Laboratuvar5420
Uygulama248
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14684
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar166
Final Sınavı166
Toplam İş Yükü (saat):152


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1   2   1   1              
OC2 2 1   1 1 2     2        
OC3 1 1   1   1   2 2     2  
OC4 1 1   1 1 1   1 2     1