Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Tasarımda Sürdürülebilirlik | ID 321 | Bahar | 03+00+00 | Zorunlu | 3 | 5 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Seviye Belirtilmemiş |
Dersin Koordinatörü: | Serkan BAYRAKTAROĞLU |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, doğrudan endüstriyel ürünler ve endüstriyel üretim süreçleriyle ilgili olan çevre konularına öğrencinin dikkatini çekmek, konuyu meslek etiğinin bir parçası olarak algılamasına yardımcı olmaktır. Ekonomik, sosyal ve ekolojik sürdürülebilirlik prensiplerinin tasarım sürecine katılması pratiğini destekler nitelikteki kuramsal ve uygulamay dönük altyapıyı oluşturmayı hedefler. Ders, genelde ve ekolojik odaklı olarak sürdürülebilirlik kavramını açıklarken, tasarımcı adaylarının ürün tasarımıyla ilişkili olarak alabilecekleri rolleri örnek projeler ve endüstriyel üretimden vaka çalışmaları üzerinden araştırmayı, konumlandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği tasarımla bağlantılı sürüdürülebilirilik konularıyla ilgili kuram, uygulama, tartışmaların sunulduğu film, görsel sunumlar ve okumalardan oluşur. Konunun genel çerçevesini aktarmak üzere ilk haftalarda yoğun olarak önemli belgesel film gösterimleri yapılarak değerlendirme ve izlenim raporları hazırlanır. Ders bir taraftan ednüstriyel üretim süreçlerinin ekolojik duyarlılığı için gerekli teknik ve kuramsal dönüşümle ilgli bilgileri aktarırken diğer taraftan da son 10 yıl içindeki güncel tasarım projelerinin analizi üzerinden kavramsal okumalara odaklanır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | -Görsel destekli sunumlar -Film gösterimi -Okumalar -Alandan davetli konuşmacılar (en fazla 3) -Dersi alan her öğrenci genel çerçevesnin ve içeriğinin hoca tarafından belirlendiği bir araştırma makalesi yazar ve arasınav olarak Blackborad arayüzünü kullanarak arasınav tarihinde teslim eder. -Yılsonunda tüm dönem içi çalışma konularının yer aladığı yazılı bir sınav yapılır. Öğrencilere derslerde bir sonraki haftanın konusuyla ilgili okuma ve/veya gezi-gözlem ödevi verilir. Derse okumları yapmış olarak gelmeleri, sınıf içinde yapılan sunumlar sonrasında tartışmaya hazırlıklı olmaları beklenir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin amacının ve tanımının aktarılması | 2 | |
2 | Yerkürenin Ekolojik Dengesi | Belgesel Film Gösterimi: `Home? | 1 |
3 | Küresel Isınma ve Kaynakları | Belgesel Film Gösterimi: `An inconvenient truth? | 2 |
4 | Yerküre, Ekoloji ve Tüketim Döngüsü | Belgesel Film Gösterimi: `The story of stuff? | 2,5 |
5 | `Planned Obsolescence? ve `Perceived Obsolescence? Kavramlarının Tartışılması | Yarıyıl sınavı için istenen araştırma ödevinin konu, kapsam, içerik ve yazım formatının duyurulması. | 2,3,4 |
6 | Post-endüstriyel topluma geçiş: Sürdürülebilirlik, eko tasarım vb. kavramların açıklanması | Yarıyıl sınavı için istenen araştırma ödevi için konu ön-araştırma önerilerinin değerlendirilmesi | 2,3,4 |
7 | Ürünlerin ekolojisi. Ürün geliştirme süreci ve çevresel faktörler | Araştırma Ödevi: Güncel tasarım yarışmalarında ekoloji ve sürdürülebilirlik kriterleri | 2,3,4 |
8 | Life Cycle Assesment: Tasarım süreci ve ürün yaşam döngüsü | 3,5 | |
9 | Yarıyıl sınavı: Endüstriyel üretimde ekoloji dostu malzemeler | Blackboard arayüzü üzerinden araştırma makalelerinin teslimi | |
10 | Servis tasarımı ve tasarımda `immaterialization? ve `dematerialization? kavramları | 4,5 | |
11 | Doğa Kaynaklı Tasarım: `Biomimicry? | Konuşma: Janine Benyus, Biomimicry in action | 4 |
12 | Ekoloji vs.tasarım vaka analizleri #1: Design for the other 90% | 3,4 | |
13 | Ekoloji vs.tasarım vaka analizleri #2: Otomotiv endüstrisi ve karbon ayak izi: Renault Z.E. | Kyoto protokolüne ilişkin bilgi edinme ve sınıf içi tartışma | 3,4 |
14 | Ekoloji vs.tasarım vaka analizleri #3. Up-cycling. Geri dönüşümle değer yaratma: Freitag | 3,4 |
Design for the other 90%. New York: Cooper-Hewitt, National Design Museum, 2007 Giudice, Fabio. 2006. Product design for the environment: a life cycle approach. Boca Raton : CRC/Taylor & Francis. Lewis, Helen. 2001. Design environment: a global guide to designing greener goods. Sheffield: Greenleaf. Manzini, Ezio, Walker, Stuart and Wylant, Barry (Eds.). 2008. Enabling solutions for sustainable living: a workshop. Calgary: University of Calgary Press. Margolin, Victor. 1998. Design for a Sustainable World. Design Issues: Volume 14, Number 2 Summer 1998 Papanek, Victor J. 1995. The green imperative: natural design for the real world. New York: Thames and Hudson. Thorpe, Ann. 2007. The designer`s atlas of sustainability. Washington, DC: Island Pres. Vezzoli, Carlo. 2008. Design for environmental sustainability. London: Springer. Benyus, Janine M. 2002. Biomimicry : innovation inspired by nature. New York : Perennial. UN Department for Sustainable Living http://www.un.org/esa/dsd/index.shtml Sustainable Everyday http://www.sustainable-everyday.net/SEPhome/home.html#scenarios IDSA http://www.idsa.org/whatsnew/sections/ecosection/index.html Facing the Future http://www.facingthefuture.org/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 5 | 5 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Total: | 8 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat): | 126 |
# |
OC1 |
OC2 |
OC3 |
OC4 |
OC5 |