DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Endüstriyel Tasarım Tarihi ID 323 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Endüstri Ürünleri Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Seviye Belirtilmemiş
Dersin Koordinatörü: Ayşe EREK
Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere endüstriyel tasarımın bir meslek olarak ortaya çıkışına yol açan tarihsel koşullara dair bir içgörü kazandırmaktır. Ayrıca endüstriyel tasarımın modern toplumlarda, ekonomide ve bireylerin yaşamlarında oynadığı rolleri tanımlamak amacıyla üretilmiş başlıca düşünce, kuram ve savları öğrencilere tanıtmak da amaçlanmaktadır. Bir diğer hedef ise öğrencilerin, tarih boyunca tasarımın farklı alanların kesişim noktasında cereyan eden bir etkinlik olduğuna dair geniş bir vizyon geliştirmelerini sağlamaktır: sanat, zanaat ve endüstri, yaratıcılık ve ticari kazanç, tarz ve işlevsel fayda, maddi nesneler ve insan arzuları, ideoloji ve ütopya, üretim ve tüketim... Son olarak, öğrencilere verili bir tasarım ürününü inceleyerek, onu ortaya çıktığı, kullanıldığı ve değer biçildiği tarihsel bağlama oturtabilmek için gereken tümevarımsal uslamlama becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ders, endüstriyel tasarım olgusunu ve ürünlerini modernite tarihi içindeki şu tema ve bağlamlar açısından incelemektedir: geleneksel zanaat üretimi, uygulamalı ve sınai sanatlar, burjuvazinin yükselişi, sanayi devrimi, makinalaşma, pazarların büyümesi, neo-klasik tarz, süsleme ve bezeme, büyük ölçekli ticari üretim, `Arts and Crafts? hareketi, estetik reform, 1851 Büyük Sergisi, sanayi karşıtı öğretiler, endüstrileşme, Amerikan tarzı üretim, seri ve kitlesel üretim, standartlaşma, değiştirilebilir parça imalatı, faydacılık, ürün çeşitlenmesi, makina estetiği, `Good Form?, bilimsel yönetim, Taylorizm, rasyonelleştirme, Fordizm, modernizm, futurizm, pürizm, konstrüktivizm, `Art Nouveau?, `Deutsche Werkbund?, tip biçimler, kübizm, hazır-yapıt, `De Stijl?, `Bauhaus?, akışkan form, kurumsal kimlik ve imaj, markalaşma, ev, elektrik, işgücünden kazanım, tüketim, tarz, bireysel tercih, yaşam tarzı, statü, tüketimcilik, pop, anti-tasarım, ihtiyaç için tasarım, vb.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Endüstriyel tasarımın bir meslek olarak ortaya çıkmasını sağlayan tarihsel koşulları tespit eder ve açıklar.
  • 2- Üretim süreçleri ve ürünlerinin estetik özellikleri bakımından zanaat ve tasarımı kıyaslayabilir.
  • 3- Modernite tarihi boyunca endüstriyel tasarım için standartlar ve hedefler ortaya koymak amacıyla üretilmiş başlıca estetik / felsefi düşünce ve kuramları özetleyebilir.
  • 4- Tarih boyunca endüstriyel tasarım etkinliğine şekil veren farklı paydaş ve mesleklerin rollerini ve katkılarını örnekleyerek açıklar.
  • 5- Uygun bir tarihsel bağlama oturtabilmek amacıyla tasarlanmış bir ürün üzerinde bulunan görsel ve maddi ipuçlarını çözümler.
  • 6- Tasarım akımlarının tarihsel evrimine ait bilgisini çağdaş tasarım trendlerinin toplumsal ve kültürel sonuçları hakkında tahmin yapmak için kullanır.
  • 7- Endüstriyel tasarım tarihinde ortaya çıkmış farklı tarz ve dönemleri birbirinden ayırt edebilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı ve görsel destekli sunumlar.Okumalar: Öğrenciler her haftanın işlenecek konular için belirlenmiş metinleri önceden okuyarak derse gelmeli, sınıf-içi tartışmalara ve konuyla ilgili eleştirel sorgulamalara hazırlıklı olmalıdır.Müze ziyaretleri (Rahmi Koç Müzesi, İstanbul deniz müzesi, PTT Müzesi vd.)Yazılı ödev: Öğrencilerden, yaşayan bir tasarım tarihi müzesinde yer alabilecek ürünler bulmaları ve bir araya getirmeleri istenmektedir. Görsel olarak belgeledikleri her ürün hakkında bir açıklama yazmaları ve burada o ürünün neden tasarım tarihi açısından önem taşıdığını, hangi düşünce ve değerleri bünyesinde barındırdığını ya da temsil ettiğini anlatmaları beklenmektedir.Öğrenci sunumları: Dönem başında her öğrenciye tasarım tarihinden seçilmiş bir konu veya tema verilmektedir. Öğrenciler, kendilerine verilen bu konular hakkında araştırma yapar ve bulgularını sınıfta sunar.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin tanıtımı Ders planının incelenmesi.
2 Tasarımı Tanımlamak: Tasarım etkinliğinin tarihi olarak değişen anlamları / Tasarımcıların değişen kimlikleri. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
3 Zanaattan Tasarıma: Uygulamalı ve sınai sanatlar / İlk endüstriyel tasarımcılar. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
4 Tasarım ve Sanayileşme: Makinalaşma / Amerikan sistemi / Kitlesel seri üretim / Standartlaşma / Rasyonelleştirme. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
5 Tasarım ve Modernizm 1: Erken 20. Yüzyılda tasarım kuramları / Sanat ve endüstri / Güzellik ve makina estetiği / `Good Form?. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
6 Müze ziyareti -
7 Tasarım ve Modernizm 2: Modernleşme hareketi ve Bauhaus / Sunum konularının seçimi ve dağıtımı. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
8 Endüstriyel Tasarımın bir Meslek Olarak Ortaya Çıkışı: Endüstriyel tasarımcının doğuşu / Ticaret, tüketim ve tasarım / Streamline akımı. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. Yazılı ödevin ilk aşaması olarak seçilmiş ürünlerin sınıfa getirilmesi.
9 Tasarım ve Kurum Kimliği: Tasarım ve şirketler / Tasarım yönetimi ve markalaşma. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. Yazılı ev ödevinin hazırlanması.
10 Ev ve Tasarım: Elektriğin evlere gelişi / İnovasyon / İşgücünden kazanım / Ev yaşamı Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması. Yazılı ödevin teslimi.
11 Müze ziyareti -
12 Tasarım ve Tüketim: Bireysel seçim / Yaşam tarzı / Statü / Tüketimcilik / Pop. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
13 Tasarım ve Sosyal Sorumluluk: Tasarım ve politika / Anti-tasarım / İhtiyaç için tasarım. Belirlenmiş metinlerin derse gelmeden önce çalışılması.
14 Sunumlar Verilmiş konu ile ilgili bir rapor ve sunum hazırlanması.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders makale kitabı.


DİĞER KAYNAKLAR

Forty, Adrian. Objects of Desire: Design and Society Since 1750. London: Thames and Hudson, 1992.
Gorman, Carma (ed). Industrial Design Reader. NewYork: Allworth Press, 2003.
Heskett, John. Industrial Design. London: Thames and Hudson, 1987.
Kurtgözü, Aren Emre. ?From Function to Emotion: A Critical Essay on the History of Design Arguments.? The Design Journal. 6.2 (2003): 49-59.
Lambert, Susan. Design in the 20th Century: Form Follows Function? London: Victoria & Albert Museum, 1993.
Lees-Maffei, Grace and Rebecca Houze (eds). The Design History Reader. Oxford: Berg, 2010.
Sparke, Penny. An Introduction to Design and Culture in the Twentieth Century. London: Routledge, 1994.
Walker, John A. Design History and the History of Design. London: Pluto Press, 1989.
Woodham, Jonathan W. Twentieth-Century Design. Oxford: Oxford University Press, 1997.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Ödev 1 15
Sunum/Jüri 1 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 5 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev11212
Sunum/Jüriye Hazırlık11212
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10330
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı11616
Toplam İş Yükü (saat):122


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

#
OC1
OC2
OC3
OC4
OC5
OC6
OC7