Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Ürün Anlambilimii | ID 324 | Bahar | 03+00+00 | Zorunlu | 3 | 5 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Seviye Belirtilmemiş |
Dersin Koordinatörü: | Selen Devrim ÜLKEBAŞ |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrencileri tasarımda anlam sorunsalını sistematik bir yaklaşımla keşfetmeye sevketmek ve onları tasarlanmış ürünleri göstergebilimsel bir perspektiften analiz edip yorumlayabilmek için gerekli araç ve yöntemlerle donatmaktır. İkinci bir hedef ise, öğrencilerin derste edindikleri bilgi ve içgörüyü göstergebilimsel ve anlambilimsel girdiler ile şekillenmiş ürün konseptleri geliştirmek amacıyla kullanabilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersin içeriği öğrencilere tasarımda anlam çalışmaları ile ilgili başlıca fikir, kuram ve yöntemleri tanıtmak amacıyla kurgulanmış okuma metinleri, tartışma konuları, sınıf içi egzersizler ve ödevlerden oluşmaktadır. Derste, göstergebilim, iletişim çalışmaları, ürün semantiği, kültürel çalışmalar ve bilişsel bilim alanlarından oluşturulmuş interdisipliner bir çerçeve benimsenmiştir. Dersin kapsadığı konu ve kavramların en önemlileri şunlardır: gösterge, dizi, dizim, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, anlamlama, işlev, anlam, nesnenin simgesel ve sınıflandırma koordinatları, yaptakçılık, toplu nesneler, ürün karakteri, özne ve kimlik, sınıflandırma, zihinsel dünya, semantik profil, tasarım retoriği, tasarım savları (akıl, karakter, duygu), temsil, tüketim, kültürel yapıntılar, anlam haritası, semantik ağlar, kültürel aracılar, yaşam tarzları. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | - Ders anlatımı ve görsel destekli sunumlar. - Sınıf içi tartışmalar ve Soru & Cevap oturumları. - Pazar araştırması (kısa ödev) - Yazılı ödev: Seçilmiş bir kategoriye ait ürün örneklerinde kullanılan çeşitli görsel metaforlara dair kıyaslamalı inceleme yazısı. - Tasarım egzersizi: Çifte kategorik kimliği olan ürün konsepti geliştirme. - Açık-kitap Ara-Sınav ve Final Sınavı - Öğrencilerin kendi anlamlama süreçlerine dair içgözlem yapabilmeleri amacıyla önceden duyurulmamış Kısa Workshop?lar. Öğrenciler her haftanın işlenecek konular için belirlenmiş metinleri önceden okuyarak derse gelmeli, sınıf-içi tartışmalara ve konuyla ilgili eleştirel sorgulamalara hazırlıklı olmalıdır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Ders planının incelenmesi |
2 | Göstergebilime Giriş # 1: Saussure`ün Dilbilimsel Gösterge Kuramı | OKUMA: John Fiske, Ch 3 ?Communication, Meaning and Signs? |
3 | Göstergebilime Giriş # 2: Peirce`ün Üçlü Gösterge Modeli | OKUMA: John Fiske, Ch 3 ?Communication, Meaning and Signs? |
4 | Göstergebilimde İleri Kavramlar # 1: Kodlar (düzgüler) | OKUMA: John Fiske, Ch 4 ?Codes? |
5 | Göstergebilimde İleri Kavramlar # 2: Düzanlam, Yananlam, Söylen | OKUMA: John Fiske, Ch 5 ?Signification? |
6 | Göstergebilimde İleri Kavramlar # 3: Metafor, Metonim | OKUMA: John Fiske, Ch 5 ?Signification? Klaus Krippendorff, ?Visual Metaphors? |
7 | Gündelik Nesnelerde Anlam Sorunsalı | OKUMA: Roland Barthes, ?Semantics of the Object? |
8 | Değerlendirme Haftası Yazılı Ödevin duyurulması. | ÜRÜN VE PAZAR ARAŞTIRMASI: Öğrenciler, ödevde kendileri için belirlenmiş ürün kategorisine ait örnekler bulup sınıfa getirirler. |
9 | Nesnelerin Dilsel Anlamları | OKUMA: Klaus Krippendorff, ?Characters?, ?Identities? |
10 | Sınıflandırma Temelli Anlam Modelleri Yazılı Ödev teslimi. | OKUMA: Uday Athavankar, ?The Semantic Profile of Products? YAZILI ÇALIŞMA: Ödev yazımı |
11 | Retorik Olarak Tasarım Proje Ödevinin duyurulması (`Bir Çekmece Tasarlamak?). | OKUMA: Richard Buchanan, ?Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice? |
12 | Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 1: Zaman ölçme örneği | OKUMA: Douglas Freake, ?The Semiotics of Wristwatches? İÇGÖZLEM ve POSTPRODÜKSİYON: Öğrenciler karakterlerini yansıtacak bir `çekmece? kurgusu için nesneleri bir araya getirirler. |
13 | Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 2: Kişisel müzik dinleme araçları | OKUMA: Seçlimiş kısımlar: Paul du Gay et. al., Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. |
14 | Film Gösterimi Proje Ödevinin teslimi. | Jan Svankmajer?den seçilmiş kısa filmler. |
Barthes, Roland. The Semiotic Challenge. Trans. Richard Howard. Berkeley: University of California Press, 1994. Du Gay, Paul and Stuart Hall et. al. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. London: Sage, 1997. Fiske, John. Introduction to Communication Studies. London: Routledge, 1990. Krippendorff, Klaus. The Semantic Turn: A New Foundation for Design. London: Taylor & Francis, 2006. Vihma, Susann (ed). Semantic Visions in Design. Helsinki, UIAH, 1990. Akademik Dergi Makaleleri: Buchanan, Richard. ?Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice.? Design Issues. Vol. 2, No. 1. (Spring, 1985), pp. 4-22. Freake, Douglas. ?The Semiotics of Wristwatches.? Time and Society. Vol. 4, No. 1. (1995), pp. 67-90. |
Chandler, Daniel. Semiotics: The Basics. London: Routledge, 2007. Highmore, Ben (ed.) The Design Culture Reader. London: Routledge, 2009. Sterling, Bruce. Shaping Things. Cambridge: The MIT Press, 2005. Sudjic, Deyan. The Language of Things. London: Penguin, 2009. Steffen, Dagmar. ?On a Theory of Product Language.? Form Diskurs. Vol. 3, No. 2. (1997), pp. 17-27. Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 1995. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 10 |
Proje | 1 | 10 |
Ödev | 1 | 15 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 5 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 11 | 2 | 22 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 16 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 122 |
# |
OC1 |
OC2 |
OC3 |
OC4 |
OC5 |
OC6 |
OC7 |