DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ürün Anlambilimii ID 324 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Seviye Belirtilmemiş
Dersin Koordinatörü: Selen Devrim ÜLKEBAŞ
Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencileri tasarımda anlam sorunsalını sistematik bir yaklaşımla keşfetmeye sevketmek ve onları tasarlanmış ürünleri göstergebilimsel bir perspektiften analiz edip yorumlayabilmek için gerekli araç ve yöntemlerle donatmaktır. İkinci bir hedef ise, öğrencilerin derste edindikleri bilgi ve içgörüyü göstergebilimsel ve anlambilimsel girdiler ile şekillenmiş ürün konseptleri geliştirmek amacıyla kullanabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği öğrencilere tasarımda anlam çalışmaları ile ilgili başlıca fikir, kuram ve yöntemleri tanıtmak amacıyla kurgulanmış okuma metinleri, tartışma konuları, sınıf içi egzersizler ve ödevlerden oluşmaktadır. Derste, göstergebilim, iletişim çalışmaları, ürün semantiği, kültürel çalışmalar ve bilişsel bilim alanlarından oluşturulmuş interdisipliner bir çerçeve benimsenmiştir. Dersin kapsadığı konu ve kavramların en önemlileri şunlardır: gösterge, dizi, dizim, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, anlamlama, işlev, anlam, nesnenin simgesel ve sınıflandırma koordinatları, yaptakçılık, toplu nesneler, ürün karakteri, özne ve kimlik, sınıflandırma, zihinsel dünya, semantik profil, tasarım retoriği, tasarım savları (akıl, karakter, duygu), temsil, tüketim, kültürel yapıntılar, anlam haritası, semantik ağlar, kültürel aracılar, yaşam tarzları.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mevcut tasarlanmış ürünlerin anlamlarını göstergebilimsel çerçeveler yoluyla çözümler ve yorumlar.
  • 2- Tasarlanmış ürünlerde gerçekleşen farklı anlamlama türlerini ve düzeylerini ayırt edebilir.
  • 3- Tasarlanmış ürünlerin anlamlarını tartışmada ders içeriğinin kazandırdığı kavramları ve terim dağarcığını kullanabilir.
  • 4- Mevcut ürünleri, geniş bir nesneler sistemi içinde sahip oldukları anlamlara göre sınıflandırabilir.
  • 5- Önceden belirlenmiş anlamlar için ürün konseptleri geliştirir.
  • 6- Ürünleri ilintili oldukları yaşam tarzları, özneler ve kimlikler ile eşleştirir.
  • 7- Ders içeriğinin kazandırdığı bilgi ve içgörüyü sentezleyerek tasarımın toplumsal rolü açısından daha geniş bir vizyon tanımlar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri - Ders anlatımı ve görsel destekli sunumlar. - Sınıf içi tartışmalar ve Soru & Cevap oturumları. - Pazar araştırması (kısa ödev) - Yazılı ödev: Seçilmiş bir kategoriye ait ürün örneklerinde kullanılan çeşitli görsel metaforlara dair kıyaslamalı inceleme yazısı. - Tasarım egzersizi: Çifte kategorik kimliği olan ürün konsepti geliştirme. - Açık-kitap Ara-Sınav ve Final Sınavı - Öğrencilerin kendi anlamlama süreçlerine dair içgözlem yapabilmeleri amacıyla önceden duyurulmamış Kısa Workshop?lar. Öğrenciler her haftanın işlenecek konular için belirlenmiş metinleri önceden okuyarak derse gelmeli, sınıf-içi tartışmalara ve konuyla ilgili eleştirel sorgulamalara hazırlıklı olmalıdır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı Ders planının incelenmesi
2 Göstergebilime Giriş # 1: Saussure`ün Dilbilimsel Gösterge Kuramı OKUMA: John Fiske, Ch 3 ?Communication, Meaning and Signs?
3 Göstergebilime Giriş # 2: Peirce`ün Üçlü Gösterge Modeli OKUMA: John Fiske, Ch 3 ?Communication, Meaning and Signs?
4 Göstergebilimde İleri Kavramlar # 1: Kodlar (düzgüler) OKUMA: John Fiske, Ch 4 ?Codes?
5 Göstergebilimde İleri Kavramlar # 2: Düzanlam, Yananlam, Söylen OKUMA: John Fiske, Ch 5 ?Signification?
6 Göstergebilimde İleri Kavramlar # 3: Metafor, Metonim OKUMA: John Fiske, Ch 5 ?Signification? Klaus Krippendorff, ?Visual Metaphors?
7 Gündelik Nesnelerde Anlam Sorunsalı OKUMA: Roland Barthes, ?Semantics of the Object?
8 Değerlendirme Haftası Yazılı Ödevin duyurulması. ÜRÜN VE PAZAR ARAŞTIRMASI: Öğrenciler, ödevde kendileri için belirlenmiş ürün kategorisine ait örnekler bulup sınıfa getirirler.
9 Nesnelerin Dilsel Anlamları OKUMA: Klaus Krippendorff, ?Characters?, ?Identities?
10 Sınıflandırma Temelli Anlam Modelleri Yazılı Ödev teslimi. OKUMA: Uday Athavankar, ?The Semantic Profile of Products? YAZILI ÇALIŞMA: Ödev yazımı
11 Retorik Olarak Tasarım Proje Ödevinin duyurulması (`Bir Çekmece Tasarlamak?). OKUMA: Richard Buchanan, ?Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice?
12 Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 1: Zaman ölçme örneği OKUMA: Douglas Freake, ?The Semiotics of Wristwatches? İÇGÖZLEM ve POSTPRODÜKSİYON: Öğrenciler karakterlerini yansıtacak bir `çekmece? kurgusu için nesneleri bir araya getirirler.
13 Tasarımda Göstergebilim Uygulaması 2: Kişisel müzik dinleme araçları OKUMA: Seçlimiş kısımlar: Paul du Gay et. al., Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman.
14 Film Gösterimi Proje Ödevinin teslimi. Jan Svankmajer?den seçilmiş kısa filmler.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Barthes, Roland. The Semiotic Challenge. Trans. Richard Howard. Berkeley: University of California Press, 1994.
Du Gay, Paul and Stuart Hall et. al. Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman. London: Sage, 1997.
Fiske, John. Introduction to Communication Studies. London: Routledge, 1990.
Krippendorff, Klaus. The Semantic Turn: A New Foundation for Design. London: Taylor & Francis, 2006.
Vihma, Susann (ed). Semantic Visions in Design. Helsinki, UIAH, 1990.
Akademik Dergi Makaleleri:
Buchanan, Richard. ?Declaration by Design: Rhetoric, Argument, and Demonstration in Design Practice.? Design Issues. Vol. 2, No. 1. (Spring, 1985), pp. 4-22.
Freake, Douglas. ?The Semiotics of Wristwatches.? Time and Society. Vol. 4, No. 1. (1995), pp. 67-90.


DİĞER KAYNAKLAR

Chandler, Daniel. Semiotics: The Basics. London: Routledge, 2007.
Highmore, Ben (ed.) The Design Culture Reader. London: Routledge, 2009.
Sterling, Bruce. Shaping Things. Cambridge: The MIT Press, 2005.
Sudjic, Deyan. The Language of Things. London: Penguin, 2009.
Steffen, Dagmar. ?On a Theory of Product Language.? Form Diskurs. Vol. 3, No. 2. (1997), pp. 17-27.
Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London: Marion Boyars, 1995.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Proje 1 10
Ödev 1 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 25
Final Sınavı 1 40
Total: 5 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje11010
Ödev11212
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11222
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11616
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):122


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

#
OC1
OC2
OC3
OC4
OC5
OC6
OC7