DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Uygulamalı Halkla İlişkiler Araştırmalar PR 304 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Halkla İlişkiler ve Tanıtım
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: İrem İNCEOĞLU
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
-Niceliksel ve niteliksel araştırma yöntemleri hakkında genel bilgi edinmesi;
-Halkla ilişkiler ve reklamcılık süreçlerinde araştırmanın önemini kavramaları;
-Eleştirel bir araştırma okuryazarlığı bilgisi ile donanmaları;
-Araştırma tasarlama ve uygulama deneyimi kazanmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, halkla ilişkiler ve reklamcılık süreçlerinde araştırmanın yeri ve önemini vurgulamak amacıyla tasarlanmıştır. Ders ilk olarak bu rabıtayı, örnek incelemelerle ele alacaktır. Araştırmanın, farklı araştırma yöntemlerinin ve yaklaşımlarının derinlemesine ele alınışı ile öğrenciye genel bir çerçeve sunulacaktır. Ders niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerini ayrı ayrı ele alacaktır. Özellikle Pazar araştırmalarında sık sık kullanılan niteliksel yöntemler, uygulamalı olarak ele alınacaktır. Niceliksel araştırma yöntemleri bölümünde ise betimsel ve çıkarımsal istatistiğin temel kavramları ve en temel problemler uygulamalı bir şekilde (SPPS ve R Statistic Environment gibi programlar kullanılarak) tartışılacaktır. Dersin uygulamaya yönelik yapısının bir gereği olarak öğrencilerden ele alınan yöntem ve araçları (derinlemesine görüşmeler, odak gruplar, katılımcı gözlem, anket hazırlıkları, anket uygulamaları, veri giriş, veri analizi ve testler vb.) aktif bir şekilde kullanmaları, uygulamaya dökmeleri beklenecektir.


Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerinin temelleri hakkında bilgi sahibi olacak ve araştırmanın halkla ilişkiler ve reklamcılık süreçlerindeki önemini kavramak.
  • 2- Çözülmesi gereken sorunlar karşısında hangi araştırma araçlarına başvurulması gerektiğini öğrenmek.
  • 3- İstatistikler ve veriler kullanılarak “söylenen yalanlara” (Huff, 1954) kanmalarının önüne geçmek (müstakbel yöneticiler için bu hayati önemdedir);
  • 4- Eleştirel bir istatistik okuryazarlığı donanımına sahip olmak.
  • 5- Araştırma tasarım ve uygulama süreçlerinde bizzat yer alarak bu süreçlere içeriden ve katılımcı bir şekilde bakabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Konu anlatımları (görsel/işitsel araçlar desteğiyle), Seminerler (sınıf-içi uygulamalı, küçük gruplarla tartışmalı ve soru-cevaplı, etkileşimli öğrenci katılımı), Uygulamalar (grup çalışmaları, ilgili araştırma yöntem ve tekniklerinin uygulanması), Araştırma dünyası içinden kişilerle yapılacak olan sohbetler, Saha çalışmaları ve ödevler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders ve izlence tanıtımı Ders izlencesi
2 Araştırma nedir? Ders okumaları seçkisi H2
3 Planlama ve hazırlık: Literatür, strateji, ölçüm Ders okumaları seçkisi H3
4 Etik sorular/sorunlar Ders okumaları seçkisi H4
5 Nitel araştırmaya giriş: Alan araştırması ve Odak Grup Araştırması Ders okumaları seçkisi H5
6 Orada olmak: Etnografik Yöntem Ders okumaları seçkisi H6
7 Nicel araştırmaya giriş ve veri toplama Ders okumaları seçkisi H7
8 Merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri Ders okumaları seçkisi H8
9 Veri analizi: SPSS’i tanımak Ders okumaları seçkisi H9
10 Hipotez testleri: Z, t, ANOVA Ders okumaları seçkisi H10
11 Hipotez testleri örnekler Ders okumaları seçkisi H11
12 İstatistikle nasıl yalan söylenir? Ders okumaları seçkisi H12
13 Çevrimiçi araştırma Ders okumaları seçkisi H13
14 Raporlama ve görselleştirme Ders okumaları seçkisi H 14


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders okumaları seçkisi


DİĞER KAYNAKLAR

Ders için seçilen veri setleri, istatistik videoları, ders kitabı internet siteleri


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Uygulama 3 20
Sunum/Jüri 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 20 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama3515
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12448
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı13030
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5