DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sayısal Tasarım EE 205 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yoktur.
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Feza KERESTECİOĞLU
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere Boole cebrini ve mantık devrelerinde kullanılan temel çözümleme ve sentez yöntemlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Hem katışımsal hem de ardışıl devreler ele alınmaktadır. Yine de, katışımsal devrelere daha fazla ağırlık verilmiştir.
Dersin İçeriği: Boole Cebri; mantık devreleri ve sadeleştirilmeleri; mantık kapıları ve MSI yongaları kullanarak mantıksal tasarım yöntemleri; katışımsal devreler; temel ardışıl devreler.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sayı dizgeleri ve temel kodlama yaklaşımlarını kavrama,
  • 2- Boole cebrini kullanabilme; mantık fonsiyonlarını kullanabilme ve kanonik formlarını türetebilme becerisi,
  • 3- Mantık fonksiyonlarını sadeleştirebilme ve devre şemalarını çıkartabilme becerisi,
  • 4- Toplayıcı, kod çevirici, karşılaştırıcı, hata bulucu vs. gibi temel mantık işlevlerini devre şeması düzeyinde sentezleyebilme ve, bu tür yapıları ve diğer MSI yongalarını kullanarak Boole işlevlerini gerçekleyebilme becerisi,
  • 5- Ardışıl fonksiyonların değişik gösterimlerini birbirine dönüştürebilme becerisi,
  • 6- Ardışıl işlevleri yerine getiren mantık devrelerini sentezleyebilme becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Çevrimiçi ya da yazılı ödevler verilmektedir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş, sayı dizgeleri Ders kitabı okuması: Bölüm 1
2 Tümleme aritmetiği, kodlar Ders kitabı okuması: Bölüm 1
3 Boole cebirinin aksiyomatik tanımı Ders kitabı okuması: Bölüm 2
4 Temel teoremler, kanonik ve standart gösterimler Ders kitabı okuması: Bölüm 2
5 Boole işlevleri Ders kitabı okuması: Bölüm 2
6 Mantık işlevlerinin sadeleştirilmesi Ders kitabı okuması: Bölüm 3
7 DEĞİL-VE ve DEĞİL-VEYA gerçeklemeleri, 1. Arasınav Ders kitabı okuması: Bölüm 3
8 Toplayıcılar, çıkarıcılar, karşılaştırıcılar, kod dönüştürücüleri Ders kitabı okuması: Bölüm 4
9 Yanılgı sezimi ve düzeltmesi, MSI yongalarının tasarımda kullanımı Ders kitabı okuması: Bölüm 7.4
10 Toplayıcı, çıkarıcı ve kod çözücülerin mantık işlevlerini gerçeklemede kullanımı Ders kitabı okuması: Bölüm 4
11 Çoğullayıcı ve Salt Okunur Belleklerin mantık işlevlerini gerçeklemede kullanımı Ders kitabı okuması: Bölüm 7.5
12 Flip-flop’lar, 2. arasınav Ders kitabı okuması: Bölüm 5
13 Flip-flop’ların tetiklenmesi, eşzamanlı ardışıl devrelerin çözümlenmesi Ders kitabı okuması: Bölüm 5
14 Eşzamanlı ardışıl devrelerin tasarımı Ders kitabı okuması: Bölüm 5


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Mano, M. M., Digital Design, Prentice-Hall: New Jersey.


DİĞER KAYNAKLAR

Arsan, T. and Çölkesen, T., Lojik Devre Tasarımı, Papatya Yayıncılık, İstanbul.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 5 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 12 50
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati31442
Ödev5315
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler31442
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar2510
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):119


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 3 1                  
OC2 3 1                  
OC3 3 3 2                
OC4 3 3 3                
OC5 3 3 3                
OC6 3 3 3