DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
AB-Türkiye İlişkileri IR 428 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Uluslararası İlişkiker
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Sinem AKGÜL AÇIKMEŞE
Dersin Amacı: Bu ders temelde 50 yıldın uzun bir geçmişi olan, zaman zaman sorunlu bir görünümn arz ddern AB-Türkiye ilişkilerini ele almaktadır.Öncelikli olarak uluslararsaı siyasi ve ekonomik bağlamın yanısıra iç siyasi etmenlerin Türkiye?nin Avrupa bütünleşmesine uyumunun derinlik ve hızına etkilerini incelemektedir.
Dersin İçeriği: AB üyeliği peşinde Türkiye?nin siyasi ve ekonomik dönüşüm çabalarına özellikle yoğunlaşılacaktır. Ders bu zor ilişkinin hem hukuksal çerçevesini hem de değişen siyasi dinamiklerini yansıatacak biçimde kurgulanmıştır. Önceki genişmele süreçlerinin ışığında Türkiye?nin adaylığının ve yürüttüğü müzakelerin geçmiş deneyimlerle ne derece örtüştüğü tartışılacaktır. Nihayet derste hem AB hem de Türkiye tarafından gündeme getirilen tam üyelik dışı seçeneklerin değerlendirilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Türkiye?nin Avrupa bütünleşmesiyle bağını tarihsel bağlamına oturtabilmek
  • 2- Türkiye?nin AB adaylığını genel AB genişmeleleri perspektifinden incelemek
  • 3- İlişkilerin siyasi, toplumsal ve ekonomik dinamiklerini anlamlandırmak
  • 4- İlişkilerdeki temel konuları ve sorunları tespit edebilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Haftalık dersler halinde yapılacak olup her ders için haftalık okuma ödevleri verilecektir.Ders sırasında ve/veya ders dışında izlenmek üzere belgeseller ve sinema filmleri verilecektir.Devam zorunlu, ancak yeterli değildir. Öğrencilerin sınıftaki tartışmalara etkin katılımı beklenecektir. Ders içeriği ve okumalar İngilizce?dir. İngilizce dil yetkilniği şarttır. Öğrencilerin her ders öncesi o hafta için verilen okumaları yapmış olmaları beklenecektir. Öğrencilerin bilgisayar ve sosyal medya becerilerini bu derste zaman zaman kullanmaları gerekecektir. Konular işlenirken yeni medya araç ve malzemeleri geleneksel eğitim ve öğretim yöntemleri ile birlikte kullanılacaktır. Ders yükümlülükleri arasında bir ara sınav ve final sınavı bulunacaktır. Katılım sadece devam anlamına gelmeyip, ders notunun % 15?ini oluşturacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 Avrupa'da Türkiye mi, Avrupalı Türkiye mi? Selim Deringil, ?The Turks and `Europe?: The Argument from History,? Middle Eastern Studies 43:5 (2007): 709-723. Dilek Barlas and Serhat Güvenç, ?Turkey and the Idea of European Union in the Interwar Years: 1923-1939,? Middle Eastern Studies 45:3 (2009): 425-446.
3 Türkiye'nin Avrupa Bütünleşmesi Bağlantısı: Amaçlar, Araçlar The Ankara Agreement, Official Journal of the European Communities, L361/1, (31 December 1977). Harun Arıkan, Turkey and the EU: An Awkward Candidate for EU Membership?, (Aldershot: Ashgate, 2003): 49-69.
4 AT-Türkiye Ortaklığının Yükselişi ve Düşüşü Sir Bernard Burrows, A Community of Thirteen? The Question of Turkish Membership of the EEC,? Journal of Common Market Studies 17/2, (December 1978): 141-150. Dietrich Schlegel, ?Turkish-European Pragmatism,? Aussen Politik, 37/3, (1986): 283-302.
5 Tam Üyelik Başvurusunun Ekonomik ve Siyasi Boyutları Turgut Özal, Turkey in Europe, (Nicosia: K. Rustem and Brother, 1991): 305-315. Harun Arıkan, Turkey and the EU: An Awkward Candidate for EU Membership?, (Aldershot: Ashgate, 2003): 69-77.
6 AB-Türkiye Gümrük Birliği: Son Durak mı Ara İstasyon mu? Meltem Müftüler-Baç, Turkey?s Relations with a Changing Europe, (Manchester: Manchester University Press, 1997): 94-106. Harun Arıkan, Turkey and the EU: An Awkward Candidate for EU Membership?, (Aldershot: Ashgate, 2003): 77-102.
7 Lüksemburg'dan Helsinki'ye: 1997-1999 ? Dışlanmadan Adaylığa Ziya Öniş, ?Luxembourg, Helsinki and Beyond: Towards an Interpretation of Recent Turkey-EU Relations, Government and Opposition 35/4, (2000): 463-483.William Park, ?Turkey?s European Union Candidacy: From Luxembourg to Helsinki ? to Ankara?? Mediterranean Politics 5/3, (2000): 31-53.Luxembourg and Helsinki Summits? Presidential Conclusions.
8 Ara sınav
9 Türk Siyasetinin Avrupalılaşma Süreci Senem Aydin and E. Fuat Keyman, European Integration and The Transformation of Turkish Democracy, CEPS EU-Turkey Working Papers No. 2 (August 2004).
10 Mizakerelerin Açılması Commission of the European Union, Negotiating Framework (October 2005) Commission of the European Union, Enlargement Strategy Paper, 2005. Gülnur Aybet, ?Turkey and the EU After the First Year of Negotiations: Reconciling Internal and External Policy Challenges,? Security Dialogue 37/4, (2006): 529-549.
11 Türkiye?nin Üyelik Müzakerelerinin Durumu Ziya Öniş, ?Turkey-EU Relations: Beyond the Current Stalemate,? Insight Turkey 10/, (2008): 35-50. Nigün Arısan and Attila Eralp, ?The State of Turkey-EU Negotiations,? Panaroma (2010): 199-204.
12 Tam Üyelik Dışı Alternatifler: Ayrıcalıklı Ortaklık
13 Tam Üyelik Dışı Alternatifler: Türkiye'nin Ekseni Asya?ya Kayıyor mu? Emiliano Alessandri, The New Turkish Foreign Policy and the Future of Turkey-EU Relations, (Rome: Instituto Affari Internazionali, 2010).Ziya Öniş and Şuhnaz Yılmaz, ?Between Europeanization and Euro-Asianism: Foreign Policy Activism during the AKP Era,? Turkish Studies 10:1 (2009): 7-24.
14 Kamuoyu Okumar daha sonra verilecek


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Meltem Müftüler-Baç, Turkey?s Relations with a Changing Europe, (Manchester: Manchester University Press, 1997).

Harun Arıkan, Turkey and the EU: An Awkward Candidate for EU Membership?, (Aldershot: Ashgate, 2003).


DİĞER KAYNAKLAR

European Union Politics, Chapter 3 (“From the constitutional treaty to the Lisbon treaty and
beyond”), pp. 30-49
• Sara B. Hobolt, “The Brexit vote: a divided nation, a divided continent,” Journal of European
Public Policy, Vol. 23, No. 9 (2016), pp. 1259-1277
• The Economist, “The Economist explains: what is the difference between a ‘hard’ and ‘soft’
Brexit?” (webpage)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 35
Final Sınavı 1 50
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12448
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):144


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1 3 3 3 2 2 1 1 1
OC2 3 3 3 2 2 1 1 1
OC3 3 3 3 2 2 1 1 1
OC4 3 3 3 2 2 1 1 1