DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İktisadi Düşünce Tarihi EC 432 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Ekonomi
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: emrah.karaoguz
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere iktisadi düşüncelerin, temel teorilerin, temel yaklaşımların ve iktisadi düşünce tarihi içerisindeki önemli tartışmaların gelişim sürecini tanıtmayı hedefliyor. Amaç, ekonomi bilimi kapsamında yeşeren etkili fikirleri ve tartışmaları dikkatle inceleyerek öğrencilere onların ekonomi biliminin doğasını daha iyi anlamaları yönünde katkı sağlamak.
Dersin İçeriği: Ders iktisadi düşüncenin gelişimini modern dönem öncesinden başlayarak analiz ediyor. Dersler klasik iktisatçıları, klasik iktisatçılara yönelik eleştirileri, tarih okullarını, kurumsal iktisadı, monetarist yaklaşım çerçevesindeki temel tartışmaları ve tüm bunların günümüz üzerindeki etkilerini kapsıyor.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- İktisadi düşünce tarihi içerisindeki farklı okulları tanımlayabilir ve inceleyebilir.
  • 2- Fikirlerin iktisat teorisini nasıl şekillendirdiğini açıklayabilir.
  • 3- Ekonomik analizi daha geniş bir sosyo-ekonomik düzlemde irdeleyebilir.
  • 4- Ortodoks ve heteredoks yaklaşımları politika önerileri ile birlikte karşılaştırabilir.
  • 5- Ekonomi bilimindeki güncel tartışmaları ilgili tarihsel sürece ve tartışmalara gönderme yaparak analiz edebilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri - dersler- sınıf tartışmaları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 Modern dönem öncesi ve erken modern Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014, Chapter 2); Önerilen okuma: 1. Kurz (2016, Chapter 1).
3 Klasik İktisat: Giriş, Adam Smith, ve Jean-Baptiste Say Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 15-26); Önerilen okuma: Kurz (2016: 17-34).
4 Klasik iktisat: Malthus, Ricardo, Mill, ve sonuç Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 26-33); Önerilen okuma: Kurz (2016: 34-41).
5 Karl Marx ve sosyalistler Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 33-39); Önerilen okuma: Kurz (2016, Chapter 3).
6 Neoklasik iktisat: Giriş, öncüler ve ilk jenerasyon Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 40-52); Önerilen okuma: Kurz (2016, Chapter 4).
7 Neoklasik iktisat: İkinci jenerasyon Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 52-62); Önerilen okuma: Kurz (2016, Chapter 5, Chapter 6, Chapter 7).
8 Tarih okulları ve kurumsalcılık: Giriş, öncüler ve tarih okulları Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 64-73).
9 Kurumsalcılık: Veblen ve diğerleri Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014, 73–78); Önerilen okuma: Kurz (2016, 106–108).
10 Paracı Makro Teori: Wicksell, Fisher, iktisadi dalgalanmalar ve Stockholm Okulu Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 79-87).
11 Paracı Makro Teori: Keynes, Keynesçilik ve karşı devrim Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014: 87-100); Önerilen okuma: Kurz (2016, Chapter 9 and Chapter 10).
12 Ortodoks akım ve değişim Zorunlu okuma: 1. Sandelin et al. (2014, Chapter 7).
13 Seçili alanlardaki gelişmeler Zorunlu okuma: 1. Kurz (2016, Chapter 12).
14 Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Kurz, Heinz. 2016. Economic Thought: A Brief History. Translated by Jeremiah Riemer. Brief edition. New York: Columbia University Press. Sandelin, Bo, Hans-Michael Trautwein, and Richard Wundrak. 2014. A Short History of Economic Thought. 3rd edition. New York: Routledge.


DİĞER KAYNAKLAR

Kurz, Heinz. 2016. Economic Thought: A Brief History. Translated by Jeremiah Riemer. Brief edition. New York: Columbia University Press. Sandelin, Bo, Hans-Michael Trautwein, and Richard Wundrak. 2014. A Short History of Economic Thought. 3rd edition. New York: Routledge.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 14 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 6 50
Final Sınavı 1 40
Total: 35 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12626
Final Sınavı14040
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1 2 1 2 1 2 3 1 3 3 1
OC2 2 1 1 1 1 3 1 3 3 1
OC3 2 1 1 1 1 3 1 3 3 1
OC4 2 1 2 1 2 3 1 3 3 2
OC5 2 1 2 1 1 3 1 3 3 2