DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Türkiye Ekonomisi EC 433 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Özgür ORHANGAZİ
Dersin Amacı: Öğrenciler bu dersi bitirdikten sonra:
1. Çağdaş Türkiye?nin iktisadi yapılarının tarihi oluşumunu kavramış olacaklar
2. Toplumsal güçlerin ve çıkarların Türkiye?nin iktisadi sistemini nasıl şekillendirdiklerini kapsamlı bir şekilde öğrenecekler
3. Türkiye ekonomisini idare eden cari kurumsal yapının tarihini, eksikliklerini ve potansiyelini kapsamlı olarak anlayacaklar ve öğrenecekler
4. Türkiye ekonomisinde son zamanlardaki gerçekleşmelerden doğan politik sorunları anlayabilecekler
5. Türkiye ekonomisindeki yapısal değişikliklerin etkilerine ilişkin eleştirel perspektif getirebilecek araçları geliştirebilecekler
6. Ekonomiyi gelecekte yönetmek için gerekli olabilecek kurumsal değişiklikler ve politika araçları hakkında bilgili bir görüşe sahip olabileceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders Türkiye iktisadi sisteminin tarihsel oluşumunu ortaya koymaktadır. Bu ders Türkiye ekonomisindeki gelişmeleri baskın teorik çerçeveye yerleştirmekte ve iktisat öğrenimine politik iktisat çerçevesi ve standart ?ana akım? ya da genel adıyla ?neo-klasik? yaklaşımının birleşimini adapte etmektedir. Ders öncelikle Osmanlı İmparatorluğu`nun çözülme sürecine odaklanmakta ve sonra Türkiye Cumhuriyeti?nin 1923?ten beri gelen iktisadi yapısını işlemektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mesleki bir perspektif kazanırken Türkiye ekonomisi hakkında bilgi ve fikir sahibi olmak.
  • 2- Türkiye ekonomisindeki güncel meseleleri hakkındaki tarihsel fikirlerini geliştirmiş olmak.
  • 3- Türkiye ekonomisi hakkında ekonomist perspektifiyle bir anlayış geliştirmiş olmak.
  • 4- Gelişmekte olan bir ülke çerçevesinde karşılaştırmalı bir bakış açısına sahip olmak.
  • 5- Araştırma yapma ve makale yazma yetenek ve becerilerini iyileştirmiş olmak.
  • 6- Etkin sunum yapma ve derse aktif katılma becerilerini geliştirmiş olmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğrenciler ikili gruplar halinde öğretim görevlisinin onayladığı bir konu hakkında yaklaşık 2000 kelimelik bir araştırma yazısı hazırlamakla yükümlüdürler. Öğrenciler araştırma yazılarını ( yaklaşık 15 dakika içerisinde) sınıfa sunacaklardır. Öğrenciler her ders için kapsamlı bir okuma ile hazırlanmak, sınıfta sunum yapmak ve sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmakla yükümlüdürler.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Osmanlı`dan Alınan Miras: Yabancı Sermaye ile İlişkiler, Osmanlı Sanayiinin Durumu Kepenek ve Yentürk: Bölüm 2, Şahin: Bölüm 1, Slaytlar
2 1923 İzmir İktisat Kongresi, Türkiye Cumhuriyeti?nin İktisadi İlkeleri, Cumhuriyet`in İlk 10 Yılında Ekonomik Durum Kepenek ve Yentürk: Bölüm 3, Şahin: Bölüm 2, Slaytlar
3 1930?larda Devletçilik ve Sanayileşme Kepenek ve Yentürk: Bölüm 4, Şahin: Bölüm 3, Slaytlar
4 İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Türkiye Ekonomisi, Yeni Devletçilik ve Liberalizm (1950-1960) Kepenek ve Yentürk: Bölüm 5, Şahin: Bölüm 4, Bölüm 5, Slaytlar
5 Planlı Ekonomi ve İthal İkameci Sanayileşme (1960-1980) Kepenek ve Yentürk: Bölüm 6, Şahin: Bölüm 6, Slaytlar
6 1977-1980 Krizi, 24 Ocak Kararları, İhracata Dönük Büyüme Kepenek ve Yentürk: Bölüm 7, Şahin: Bölüm 7, Slaytlar
7 1982 Finansal Krizi, Liberalleşme ve 1994 Krizi Kepenek ve Yentürk: Bölüm 8, Şahin: Bölüm 8, Slaytlar
8 Türkiye?nin Dünya Ekonomisine Eklemlenmesi ve Sermaye Akımları Kepenek ve Yentürk: Bölüm 9, Şahin: Bölüm 8, Slaytlar
9 1990?ların Kriz Dinamikleri Kepenek ve Yentürk: Bölüm 9, Şahin: Bölüm 8, Slaytlar
10 İstikrar Programı, 2000-2001 Finans Krizi ve Güçlü Ekonomiye Geçiş Şahin: Bölüm 9, Slaytlar
11 Dış Ekonomik İlişkiler, AB`ye Entegrasyonu Kepenek ve Yentürk: Bölüm 10, Şahin: Bölüm 12, Bölüm 17, Slaytlar
12 2008 Küresel Ekonomi Krizi ve Türkiye Slaytlar
13 Türkiye`de İstihdam ve Gelir Dağılımı Kepenek ve Yentürk: Bölüm 15, Bölüm 16, Bölüm 17, Şahin: Bölüm 15, Bölüm 16, Slaytlar
14 Türkiye Ekonomisinin Çeşitli Sorunları Kepenek ve Yentürk: Bölüm 12, Bölüm 13, Bölüm 14, Şahin: Bölüm 10, Bölüm 11, Bölüm 13, Slaytlar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Yakup Kepenek & Nurhan Yentürk (2009). Türkiye Ekonomisi. Remzi Kitabevi.
Hüseyin Şahin (2009). Türkiye Ekonomisi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
Derste dağıtılacak notlar.


DİĞER KAYNAKLAR

Çağlar Keyder (1987). State and Class in Turkey. Verso: London
Erinç Yeldan (2001). Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi Bölüşüm, Birikim ve Büyüme. İletişim Yayınevi.
Korkut Boratav (2011). Türkiye İktisat Tarihi. İmge Yayınevi.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 10
Sunum/Jüri 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Final Sınavı 1 50
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati16348
Proje13535
Sunum/Jüriye Hazırlık11010
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar155
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1 1 1 2 2   1     1  
OC2 1 1 2 2   1     1  
OC3 1 1 2 2   1     1  
OC4 1 1 2 2   1       3
OC5 1 1 2   3 1 3 2    
OC6 1 1 2     1 3 2