DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mühendislik Rehberliği ve Etik GE 103 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yoktur.
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Arif Selçuk ÖĞRENCİ
Dersin Amacı: Öğrencilere lisans öğrenimleri için rehberlik etmek. Öğrencilerin mühendislik mesleğini tanımaları ve temel mühendislik meselelerini global ve toplumsal boyutta sosyal, sağlık, çevre, güvenlik kapsamları ile birlikte kavramaları. Grup olarak işbirliği içerisinde çalışarak, bir vakayı inceleme ve sorunu tanımlama, çözüm geliştirme, tartışma için kanıtlar tanımlama ve iletişim becerilerini geliştirme. Öğrencilerin ahlaki muhakeme becerilerini geliştirme ve mühendislik mesleğinin etik ve hukuksal sonuçlarını kavramaları. Öğrencilerin akademik ahlak konusunda bilinçlenmesi.Öğrencilerin yaşam boyu öğrenme bilinci kazanması.
Dersin İçeriği: Bu ders harmanlanmış bir şekilde verilmektedir. Teorik konular hakkındaki tüm ders malzemeleri Blackboard portalı üzerinden çevrimiçi olarak sunulmaktadır. Kısa sınavlar da çevrimiçi yapılmaktadır. Haftada iki saat olan sınıf içi oturumlarda pratik çalışmalar, tartışmalar ve atölye çalışmaları yapılmaktadır. İşlenen konular: Akademik sistem ve dersler. Mühendislik mesleği; mühendislik meseleleri, süreçlerin modellenmesi; bilgisayar/elektrik-elektronik/endüstri mühendisliği; mühendisliğin toplum, çevre, sağlık ve güvenlik üzerindeki etkileri; mühendisler için gerekli teknik olmayan beceriler: takım çalışması, iletişim, yazma, sunum yapma, yaşam boyu öğrenme; profesyonellik: işveren-çalışan ilişkileri; etik, etik muhakeme ve sorun çözme; mühendisliğin hukuksal sonuçları, ahlaki sorumluluk ve ihbar; akademik etik; etik kodlar; vaka incelemeleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Akademik sistemi anlama.
  • 2- Ofis uygulama yazılımlarını (kelime işlem, tablolama, sunum) kullanabilme becerisi
  • 3- Yazılı ve sözlü iletişim ve sunum becerisi.
  • 4- Tartışma, problem çözme ve proje çalışmaları için sınıf arkadaşlarıyla ortak çalışma becerisi.
  • 5- Mühendisliği, temel özelliklerini ve ilgili kavramları (sistem yaklaşımı, modelleme, eniyileme vb.) tanımlayabilme becerisi.
  • 6- Mühendisliğin evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre, güvenlik ve kültür üzerindeki etkilerini anlama.
  • 7- Mühendislik görevlerini, çalışma alanlarını, proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş hayatı uygulamalarını tanımlayabilme becerisi.
  • 8- Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olma.
  • 9- Etiği ve mühendislikle etik ilişkisini tanımlayabilme becerisi.
  • 10- Bir etik vakayı analiz etme ve çözüm/yorum geliştirme becerisi.
  • 11- Etik kodları ve akademik etiği anlama.
  • 12- Yaşam boyu öğrenim gereğini anlama.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bilgisayar Kullanımı: Ödevler ve proje ofis programlarının (kelime işlemci, tablolama, sunum) kullanımını gerektirmektedir.Proje/Takım Çalışması: Proje için öğrenciler üçer kişilik gruplar halinde çalışacak ve mühendislik etiğinin önemli rol oynadığı bir vakayı analiz edeceklerdir. Grupların Internet`te araştırma yapması ve vakayı sınıfa kapsamlı bir şekilde sunması beklenmektedir.Sınıf İçi Tartışma: Sınıf içi bazı uygulamalarda öğrenciler sorun çözümü amaçlı olarak grup halinde tartışma yürüteceklerdir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Derse giriş, akademik dünya. İş dünyası ve yaşamboyu öğrenme. Ders notları 1,12
2 Tablolama programı; Mühendislik nedir? Ders notları 2, 5
3 Mühendislik soruları, Sistem yaklaşımı, modelleme, benzetim. Ders notları 5
4 Bilgisayar/Elektronik/Endüstri mühendisliğinin çalışma alanları, mühendisin görevleri Ders notları 5, 7, 12
5 Mühendislikte proje yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları; Sunum programı Ders notları 2, 7
6 Mühendisliğin evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre, güvenlik ve kültür üzerindeki etkileri Ders notları 6, 12
7 Takım halinde problem çözümü, uygulama. Ders notları 3, 4
8 Etiğe giriş: Değerler Ders kitabı Böl. 1 3, 4, 9
9 Mühendislik etiği. Profesyonellik, etik kodlar. Ders kitabı Böl. 2 9, 11
10 Etik teorileri. Etik problem çözme teknikleri. Ders kitabı Böl. 3-4 9, 10
11 Akademik etik. Ders notları 11
12 Risk, güvenlik ve kazalar; mühendislerin hakları ve sorumlulukları. Ders kitabı Böl. 5-6-7 6, 8, 9
13 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları Ders notları 8
14 Öğrencilerin dönem projesi sunumları. - 2-4,6-10,1


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Engineering Ethics, C. B. Fleddermann, Prentice Hall, 2005.


DİĞER KAYNAKLAR

1.) Bir Mühendisin Dünyası, J. L. Adams, Tübitak Yayınları, 1999.
2.) Etik, Ahlak ve Meslek İlkeleri, TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası, 2004.
3.) Introduction to Engineering Ethics, R. Schinzinger, M. W. Martin, McGraw Hill, 2000
4.) Articles at Online Ethics Center http://www.onlineethics.org/
5.) Articles from http://www.ee.ed.ac.uk/~gerard/Management/ about engineering soft skills.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 25
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 35
Kısa Sınavlar 15 20
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12020
Ödev5210
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14114
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11222
Final Sınavı11717
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1               1      
OC2       3              
OC3             3        
OC4           3          
OC5 2                    
OC6                     3
OC7                   3  
OC8                     3
OC9                 3    
OC10                 3    
OC11                 3    
OC12               3