DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Modern Mimarlık ve Tarihsel İçeriği KK 520 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Fen Bilimleri Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Füsun ALİOĞLU
Dersin Amacı: Bir modernlik olgusu olan koruma-restorasyonun da tarihsel varlık koşullarını ortaya koyma hedefiyle uyum içinde olmak üzere, mimarlık da dahil tüm kültürel üretimin metropoliten bağlamını irdelemek, Modernitenin metropolde varlık kazandığı gerçeğine işaret etmektir.
Dersin İçeriği: Modernitenin içinde varlık kazandığı metropoller bağlamında kuramsallaştırılması mimarlık alanında ender rastlanır biryaklaşımdır. Genel historiyografik eğilim, daha çok yeri görmemeye ya da görmek başarıldığında da sadece Batı metropollerinde odaklanmaya yöneliktir. Bu derste modernite dünya-tarihsel bir mesele olarak bir grup metropol özelinde ele alınacak ve Avrupa ile ABD merkezli anlatıların sınırlılıkları aşılmaya çalışılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Modernliğin dünya ölçeğinde varlık kazanan bir tarihsel durum olduğu konusunda bilgi sahibi olmak
  • 2- Yerin ve mimarlığın toplumsallığı konusunda farkındalık oluşturmak
  • 3- Korumanın modern dünyaya ve metropoliten ortama ilişkin olduğu konusunda farkındalık oluşturmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı)


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Modernitenin kentselliği/metropolitenliği -
2 Londra 1851 Önerilen metinlerin okunması
3 Paris 1860 Önerilen metinlerin okunması
4 St. Petersburg 1870 Önerilen metinlerin okunması
5 Viyana 1900 Önerilen metinlerin okunması
6 Kalküta 1900 Önerilen metinlerin okunması
7 SINAV,İstanbul 1908 Önerilen metinlerin okunması
8 İstanbul 1908 Önerilen metinlerin okunması
9 Moskova 1917 Önerilen metinlerin okunması
10 Berlin 1930 Önerilen metinlerin okunması
11 İskenderiye 1930 Önerilen metinlerin okunması
12 New York 1950 Önerilen metinlerin okunması
13 Tokyo 2000/Öğrenci sunumu Önerilen metinlerin okunması, sunuma hazırlık
14 Öğrenci sunumu Önerilen metinlerin okunması, sunuma hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-


DİĞER KAYNAKLAR

Berman, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim, İstanbul, 1999.
Frisby, David, Cityscapes of Modernity, Polity, Oxford, 2001.
Ilbert, Robert vd., İskenderiye 1860-1960, İletişim, 2006.
Schorske, E. Carl, Fin-de-Siecle Vienna, Knopf, New York, 1979
Seidensticker, Edward, High City, Low City,Tokyo 1867-1923, Knopf, New York, 1987
Sennett, Richard, Kamusal İnsanın Çöküşü, Ayrıntı, 1996, İstanbul
Tanyeli, Uğur, Konutu ve Modernleşmeyi Metropolden Okumak, İstanbul 1900-2000, Akın Nalça, İstanbul, 2004..


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev 1 10
Sunum/Jüri 1 10
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 3 15
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) - -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 10
Final Sınavı 1 40
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama000
Arazi Çalışması000
Proje000
Ödev11616
Sunum/Jüriye Hazırlık11616
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık3515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13678
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):187


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1 1 3 3   1          
OC2     3   1          
OC3 3   2   2 1