DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Programlama Dilleri BIO 207 Bahar 02+00+02 Zorunlu 3 7
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü:
Dersin Amacı: Hesaplamalı problem çözme. Algoritma geliştirebilme yeteneği geliştirme. Python dilinde sintaks kurallarını öğrenme. Obje oriyentasyonu tekniklerini öğrenme. Biopython modülünü kullanarak biyolojik datayı işleyebilme.
Dersin İçeriği: Algoritma geliştirme için gereken tüm programlama içeriği aşağıda gibi özetlenebilir:

Meaning of variable; type of variables and their properties. Operators and commands; mathematical expressions. Arrays and control structure; condition expressions and loops. Functions. Formatted input/output and file operations. Programming applications. Object Orientation.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Understanding programming, computer language and algorithms.
  • 2- Understanding importance of language as part of a computer system.
  • 3- Classification of computer languages and introduction to algorithms.
  • 4- Understanding the meaning of variable; type of variables and their properties.
  • 5- Understanding different types of data, arrays and control structures; condition expressions and loops
  • 6- Learning operators and commands; mathematical expressions.
  • 7- Learning Organization in python: functions, modules and formatted input/output and file operations.
  • 8- Understanding object orientation, classes and inheritance diagrams
  • 9- Utilizing python for computational biology, biopython module and hierarchical classification of proteins
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Linux and Operating Systems 1,2
2 Algorithm and introduction to python interpreter 1,2,3
3 Data Types 4
4 Data Types 4
5 Control Structures 5
6 Functions 6
7 Functions and Higher Ordered Functions 6,7
8 Review and Midterm 1 1-7
9 Modules and Input/Output 7
10 Classes 8
11 Inheritance And Environment Diagrams 8
12 Review and Midterm 2 7-8
13 Numpy and pylab 9
14 biopython 9


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Learning Python by Mark Lutz and David Ascher ,ISBN 978-0-596-00281-7


DİĞER KAYNAKLAR

How to Think Like a Computer Scientist: Learning with Python by Downey, Allen, Jefrey Elkner, and Chris Meyers.. Green Tea Press, 2002. ISBN: 9780971677500. The book is freely available as an electronic book at the following link:
http://www.greenteapress.com/thinkpython/thinkCSpy/thinkCSpy.pdf


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 5 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 50
Final Sınavı 1 40
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar14114
Uygulama100.55
Ödev51470
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21020
Final Sınavı12424
Toplam İş Yükü (saat):175


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1   2     2   1    
OC2   2     2   1    
OC3   2     2        
OC4   2     2        
OC5   2     2        
OC6   2     2        
OC7   2     2        
OC8   3     2        
OC9   3     2