DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ritüel ve Mimarlık ARCH 508 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Ufuk Soyoz
Dersi Veren(ler): Ufuk Soyoz
Dersin Amacı: Bu disiplinler arası seçmeli ders, şehri sosyal etkinlikler, festivaller, ritüeller ve halka açık gösterilerle birlikte keşfetmeyi amaçlamaktadır. Tartışmalardaki önemli sorgulama hatları, anma fikri, mimari ve heykel yerleştirmelerinin ideolojik yönleri ve kamusal gösterileri yönetmek üzere şekillenen mimari teknolojiler ve mimari felsefelerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, antik Yunan ve Roma mimari tarihin incelenmesi ile başlar ve Modern ve Çağdaş şehirlerdeki benzer sosyal pratiklerin karşılaştırmalı tarihini araştırır. Ders, antik dünya mimarisinin tarihsel olarak bedensel pratikler ve sosyal performanslarla ilişkili olarak tasarlandığı ve mekanın törensel boyutuna dikkat edilmedikçe Yunan ve Roma mimarisinin yeterince anlaşılamayacağı iddiasıyla başlar. İkinci bölümde ders, karşılaştırmalı bir bakış açısıyla şehirleri ve festivalleri keşfetme sürecini genişletir. Antik dünyanın festivalleri diğer zaman dönemlerinden karşılaştırılabilir pratiklerle birlikte düşünülür. Bu sırada antik mekânsal pratiklerin yaşayan modern ve çağdaş formları araştırılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Performatif etkinlikler / ritüellerle birlikte şehri anlamak
  • 2- Şehirlerin geçmiş deneyimlerini günümüze bağlamak
  • 3- Bir konu üzerine özgün bir araştırma yapıp, bir makale yazabilme becerisi edinmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersin hocasının vereceği görsel malzeme ile desteklenmiş “lecture”lar
Misafir konuşmacı ve konuk mimar/plancıların sunumları •
Okuma metinleri ve metinler üzerinden tartışmalar •
Film gösterimleri •
KH dışındaki, dersle ilgili etkinlik, sergi, yarışma ve konferansların izlenmesi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş -
2 Şehirler ve Sosyal Pratikler Okuma: LeFebvre
3 Şehirler ve Gündelik Hayat Okuma: De Certau
4 Şehir ve Festival: Atina’daki Panathenaia Okuma: Einsenstein, Bois, Glenny & Osborne
5 Yunan Tiyatrosu Okuma: Padel & Wiles
6 Roma Ziyafeti: Pompei Okuma: Clarke & Bergman / Film Gösterimi Fellini’s Satyricon
7 Amfitiyatro Okuma: Coleman / Film Gösterimi Ridley Scott’s Gladiator
8 Beşiktaş Stadyumu: Futbol Gösterisi Okuma: Batuman
9 Dionysia / Kukeri Festivali / Osmanlı Nahılı Okuma: Vernant
10 Şehir ve Hafıza / Trajan’ın Kolonu / İstanbul Kolonları Okuma: Davies & TBA
11 Roma’da Zafer Kutlamaları / Cumhuriyet Bayramı Törenleri Okuma: Favro& Spivey & Kinney
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Sunumlar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

De Certau, Practice of Everyday Life Bakhtin, Mikhail; 1984(1968) “Introduction” Rabelais and his world. Helene Iswolsky (trans.) Bloomington: University of Indiana Press, 1-58.

Elif Batuman (2011), The view from the Stands, NY Times March 7th issue.

Bettina Bergman, “The Roman House as Memory Theater: The House of the Tragic
Poet at Pompeii.” Art Bulletin 76 (June 1994): 225-57

Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Oxford.

Brilliant, Richard; 1999 “‘Let the trumpets roar’: The Roman triumph” The art of ancient spectacle. Bettina Bergmann and Christine Condoleon (eds.) Washington: National Gallery of Art

John Clarke, “Space and Ritual,” in The Houses of Roman Italy (Berkeley: University of California Press, 1991): 1-29.

Henner von Hesberg, “The King on Stage,” in The Art of Ancient Spectacle, eds. Bettina Bergman and Christine Kondoleon (Washington, 1999): 65-74

Sergei M. Eisenstein, Yve-Alain Bois, Michael Glenny, “Montage and Architecture” Assemblage 10 (1989) 110-131

P. Davies, “The Politics of Perpetuation: Trajan’s Column and the Art of Commemoration,” AJA 101/1 (1997) 41-65

Favro, Diane; 1994 “The Street Triumphant: The Urban Impact of Roman Triumphal Parades” in Streets: critical perspectives on public space. Zeynep Çelik, Diane Favro and Richard Ingersoll (eds.) Berkeley: University of California Press, 165-176

D. Kinney, “Rape and Restitution of the Past? Interpreting Spolia,” The Art of Interpreting, ed. S.C. Scott (University Park, Penn. 1995) 53-67

Robin Osborne, “The Viewing and Obscuring of the Parthenon Frieze” JHS 107 (1987) 98-105

Ruth Padel, “Making Space Speak,” in Nothing to do with Dionysus, eds. John Winkler and Froma Zeitlin (Princeton: Princeton University Press, 1990): 336-365

P. Pierce, “The Arch of Constantine: Propoganda and Ideology in Late Roman Art,” Art History 12 (1989) 387-418

N. Spivey, “Stumbling Towards Byzantium: The Decline and Fall of Late Antique Sculpture,” Apollo 20 (1995) 20-23

David Wiles, “Theatre of Dionysus,” in Tragedy in Athens: performance space and theatrical meaning (Cambridge University Press 1997)

K.M. Coleman, “Fatal Charades: Roman Executions Staged as Mythological Enactments,” JRS 80 (1990) 44-73

Vernant, Jean-Pierre (1988) Myth and Tragedy in Ancient Greece. The Mit Press.

Turner, V. W. (1982). From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New
York.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Sunum/Jüri 1 20
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 30
Final Sınavı 1 30
Total: 28 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14570
Final Sınavı155.555.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3