DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çocuk Edebiyatında Toplumsal Cinsiyet CK 502 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Seran Demiral
Dersin Amacı: Çocuk ve yetişkinler arasında güçlü bir ilişki kurmanın ilk basamaklarından biri olan çocuk edebiyatı, aynı zamanda çocukların kimlik gelişiminde belirgin bir rol oynamaktadır. Bu dersin amacı çocuk edebiyatı aracılığıyla topluluk içindeki eşitsiz koşulların farkına varmak ve gelecek için eşitlikçi ilişkilerin kurulumu için yeni stratejiler geliştirmektir. Bu doğrultuda çocuk edebiyatı, çocukluk ve toplumsal cinsiyet çalışmaları alanlarındaki farklı yönler ekseninde ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Çeşitli masal, resimli kitap ve çocuk romanlarının inceleneceği derste, edebi eserlerde cinsiyet konusunda üretilen söylemlere odaklanılmaktadır. Toplumsal olarak inşa edilmiş kavramlar olması bakımından benzerlik taşıyan toplumsal cinsiyet ve çocukluk kavramları yaşamakta olduğumuz toplumu anlamlandırmak için analitik birer araç işlevi görmektedir. Böylece dersler esnasında çocukların güçlendirilmesine değinilir, çocukluk konusunda yeni kavrayışlar geliştirmek için çocuk edebiyatında toplumsal cinsiyetin analizini gerçekleştirilir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Çocuğun bireyselleşme ve sosyalleşme süreçleriyle kimlik gelişimleri sırasında, çocuk edebiyatı vasıtasıyla, bakımverenler ile çocuklar arasındaki ilişkinin güçlenmesi;
  • 2- Sanat ve edebiyattaki ana konuların politik ve tarihsel gelişmelerden nasıl etkilendiğinin tartışılması;
  • 3- Günümüz çocukları açısından kurgu üretimi ve kurgusal karakterlere, içinde bulunduğumuz zaman ve mekân koşulları bağlamında eleştirel bir bakış açısının kazanılması;
  • 4- Toplumsal cinsiyet, feminizm ve çocukluk çalışmaları arasındaki bağların keşfedilmesi, disiplinlerarası ilişkiler çerçevesinde kent ve çocuk çalışmaları açısından çocuk edebiyatının yeniden düşünülmesi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Okumalar, deneme yazma, sunumlar


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Kadın kahraman anlatıları olan masallarla giriş Katılımcılar “Heroes, Heroines, and Everything in Between: Challenging Gender and Sexuality Stereotypes in Children’s Entertainment Media” kitabından ilgili bölümü okumalıdır
2 Çocuk edebiyatında cinsiyet rolleri “Peter and Wendy” gibi başka örnekler bulunmalı
3 19. yy örnekleri, birinci dalga feminizmin olası etkileri “Alice in Wonderland,” “The Wizard of Oz” karakterleri üzerine tartışma, birlikte film izlenebilir
4 20. yy ilk yarısında bağımsız kadın karakterler Küçük Kadınlar, izlenebilir ya da okunabilir
5 Feminist çocuk kitabını tanımlama “Roberta Seelinger Trites, Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children's Novels” kitabından ilgili bölüm okunmalı
6 Klasik çocuk romanları ve feminizm akımları. İkinci dalganın çocuk edebiyatına yansımaları Mary Poppins, Pippi Longstocking...
7 21. yy başlıkları. Feminist ve Queer çocuk kitapları Kerry Mallan, Gender Dilemmas in Children's Fiction
8 Feminist ve Queer çocuk kitapları Katılımcılar Feminist ve Queer çocuk kitaplarına örnek bulmalı, Queer-yazının ilkeleri derste aktarılacak.
9 Başarılı kadın öyküleri (biyografi yazımı) güçlü kadın karakterler Good Night Stories for Rebel Girls & diğer örnekler
10 Karikatür ve çizgi romanlarda kadın kahramanlar Nancy by Olivia James
11 Resimli kitap ve grafik romanda kadın kahramanlar Katılımcılar çağdaş örnekler keşfetmeli, resimli kitap çizgi roman vb. türler arası farklar hakkında bilgi sahibi olmalı.
12 Feminist pedagoji ve çocuk edebiyatı “Roberta Seelinger Trites, Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children's Novels” son bölümü okunmalı
13 Gelecek için yeni söylemler Yeniden-yazım uygulamaları
14 Çocukluk çalışmalarında yeni perspektifler Childism, feminism kavramsallaştırmaları; teori, saha ve sanat çalışmaları arasında ilişkiler


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Roberta Seelinger Trites, Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children's Novels
• Kerry Mallan, Gender Dilemmas in Children's Fiction
• Heroes, Heroines, and Everything in Between: Challenging Gender and Sexuality Stereotypes in Children’s Entertainment Media
• Alice in Wonderland (1865) by Lewis Carroll
• Peter and Wendy (1904) by J. M. Barrie.
• Mary Poppins (1934) by P.L. Travers
• Pippi Longstocking (1945) by Astrid Lindgren
• Good Night Stories for Rebel Girls: 100 tales of extraordinary women (2017)
• Good Night Stories for Rebel Girls 2: 100 more stories of extraordinary women (2018) by Francesca Cavallo & Elena Favilli


DİĞER KAYNAKLAR

• The Wizard of Oz (1900) by Frank Baum
• Charlotte’s Web (1952) by E. B. White
• She Persisted: 13 American Women Who Changed the World (2017) by Chelsea Clinton
• Shark lady: the true story of how Eugenie Clark (2018) by Álvarez Miguéns
• Rosie Revere, Engineer (2013) by Andrea Beaty
• Füreya Koyal, Halide Edip Adıvar, Halet Çambel biyografileri; Nacide Berber


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 50
Ödev 4 10
Sunum/Jüri 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama14342
Proje188
Ödev4416
Sunum/Jüriye Hazırlık13.53.5
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler282.570
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar166
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4