DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sahneleme Uslup ve Teknikleri FD 522 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Film ve Drama
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersi Veren(ler): Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Bu ders, tiyatro yönetmeninin çalışma alanını ve yapıt oluşturma stratejilerini tartışabilmeyi hedefler. Bu amaçla tiyatro yönetmeninin tarihsel perspektifte değişen dinamik rolü incelenerek öğrencilerin farklı yönetmenlik eğilimleri ile karşılaşmaları sağlanacak; tiyatro yönetmenliğinin farkı yönelimleri ile tanışan öğrencilerin politik ve estetik temsil stratejilerine eleştirel olarak bakışını olgunlaştıracak dinamikler araştırılacaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, tiyatro yönetmenliğine tarihsel bir bakış açısı sağlar ve farklı reji üsluplarını tanıtır. Dönemin ilk yarısında tarihsel ve toplumsal bağlamın yönetmenin çalışması üstündeki etkisi ile tiyatro sahnesinin kurgusu için yeni diller üreten farklı teknikler incelenir. Devamında çağdaş yönetmenlerden örneklemelerle teatral konvansiyonlardaki vurgu değişimini çevreleyen sorun ve tartışmalara odaklanılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tiyatro yönetmeninin çalışması hakkında tarihsel bir perspektif kazanılır.
  • 2- Bir prodüksiyonda tiyatro yönetmeninin çalışma alanına dair bilgi sahibi olunur.
  • 3- Hızla değişmekte olan çağdaş sahnenin dinamiklerini, güncel ve etkin yönetmenlerini tanır.
  • 4- Eleştirel bakışı yaratıcı düşünce ile ilişkilendirebilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Araştırma, sunum, izleme, tartışma ve uygulama ya da uygulama maketi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş: Dersin ana hatları ve işleyiş. -
2 Sahnelemenin başlangıcı ve yönetmenin evrimi: 19. yüzyıla kadar rejinin izine dair hızlı ve kısa bir tarihçe. Sofokles'in Antigone'si, Shakespeare'in V. Henry'sinin prologu ve Moliere'in Tartuffe'ü okunmalıdır. 1, 2
3 Modern yönetmenin doğuşu. [Meiningen Topluluğu, Theatre Libre, R. Wagner, A. Apia, E.G. Craig, M. Reinhardt, N.B. Geddes vb.] İbsen'in Bir Halk Düşmanı ile August Strindberg'in Matmazel Julie'sinin Önsöz'ü okunmalıdır. 1, 2
4 Moskova Okulu. [K. Stanislavski, V. Meyerhold, A. Tairov, Y. Vakhtangov, M. Chekhov] Çehov'un Martı'sı okunmalıdır. 1, 2
5 Politik tiyatronun dili: Epik [E. Piscator, B. Brecht] Brecht'in Cesaret Ana'sının okunması ve izlenmesi gerekmektedir. 1, 2
6 Öze dönme önerileri [A. Artaud, J. Grotowski, E. Barba, P. Brook, T. Suzuki, T. Terzopoulos] Katie Mitchell'ın Five Truths'u izlenmelidir. 1, 2
7 İki güçlü yapı: Dans tiyatrosu ve imge tiyatrosu [Pina Bausch, Sasha Waltz, DV8; Robert Wilson, Romeo Castelluci] Pina Bausch'un Cafe Müller'i ile R. Wilson'ın Einstein on the Beach'i izlenecektir. 1, 2
8 Reji okumak ya da tersine dramaturji: Metin merkezli dünyadan sahne çalmak. [T. Ostermeier veya Katie Mitchell] Ostermeier veya Mitchell'ın bir yapıtı izlenecektir. 1, 2,3
9 Reji okumak ya da tersine dramaturji: Toplumbilimci düşünüş ile yeni dramaturjilerin işbirliği [Milo Rau veya Rimini Protokoll] Rau veya Rimini Protokoll'un bir yapıtı izlenecektir. 1, 2,3
10 Reji okumak ya da tersine dramaturji: Hikaye anlatıcılığının yeniden tanımlanışı. [Forced Entertainment veya She She Pop] Forced Entertainment veya She She Pop'un bir yapıtı izlenecektir. 1, 2,3
11 Sunumlar İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması 1, 2,3,4
12 Sunumlar İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması 1, 2,3,4
13 Sunumlar İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması 1, 2,3,4
14 Sunumlar ve değerlendirme İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması 1, 2,3,4


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Bradby D., Williams D., Directors’ Theatre, Macmillan: 1988
Braun, Edward, Yönetmen ve Sahne: Naturalizmden Grotowski’ye, Dost: 2013
Brayshaw, T, Witts, N. (eds), The Twentieth Century Performance Reader, Routledge: 2013
Delgado, M. M.ve Rebellato, D. (eds), Contemporary European Theatre Directors, Routledge: 2010
Innes C., Shevtsova, M., The Cambridge Introduction to Theatre Directing, Cambridge UP: 2013
Jörder, Gerhard, Ostermeier: Backstage, Theater der Zeit: 2016
Lehmann, Hans-Thies, Postdramatic Theatre, Routledge: 2016
Rau, Milo,Global Realism, NTGent: 2018
Servos, Norbert Pina Bausch, Dance Theatre, K.Keiser: 2008


DİĞER KAYNAKLAR

Drama Online Library'deki video kaynaklarından yararlanılacaktır. Bilgi Merkezi'den sağlanacak videolar izlenecektir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Proje 1 30
Ödev 1 40
Sunum/Jüri 1 20
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje13232
Ödev131.531.5
Sunum/Jüriye Hazırlık11212
Sunum hazırlıkları (ders dışı)12828
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14228
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14114
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4