DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Oyun Yazımı I FD 523 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Film ve Drama
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Bu derste temel olarak oyun yazma teknikleri üzerinde durulmaktadır ve sömestre sonunda katılımcıların bir kısa oyun üretebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Dramatik edebiyat tekniği üzerine teorik tartışmalar ve pratik çalışmalar yürütülür. Olay örgüsü inşası, karakter kurulumu ve karakter eğrisi yapılandırması ile tema ve önermelerin yerleştirilmesi ve diyalog teknikleri gibi konvansiyonel dramatik öğeler üzerine teorik tartışmaların yanı sıra, her bir konuyla ilgili bireysel ve grup çalışmaları ve alıştırmaları yapmak dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, dramatik edebiyatın temel bileşenleri konusunda ayrıntılı bilgi sahibi olurlar.
  • 2- Antik Yunan’dan 20. Yüzyıla kadar oyun yazarlığının çeşitli konvansiyonları hakkında fikir sahibi olurlar.
  • 3- Bir oyun yazma çalışmasında karşılaşılabilecek problem ve engelleri tanıyarak, sorunların üstesinden gelebilecek teknikleri rahatlıkla uygulayabilirler.
  • 4- Oyun yazarlığı çalışmalarında kullanabileceği çeşitli tekniklerle donanmış olarak, hem özgün metinler hem de uyarlamalar yapabilecektir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Oyun Yazarlığı dersi öncelikle ders içi pratik yazma uygulamalarının yapıldığı ve yazılan metinler üzerine yoğun tartışmaların yapıldığı bir derstir. Öğrencinin derse düzenli devam etmesi, okumaları eksiksiz yapması ve sınıftaki tartışmaya katkı vermesi beklenmektedir. Her hafta hem derste hem de evde yapılmak üzere alıştırmalar verilir. Öğrenciler bu haftalık yazı çalışmalarından ve dönem sonunda yazacakları kısa oyundan notlarını alırlar. Dönem içi çalışmaların 0’u ve dönem sonu ödevin `’ı ile derse katılım toplamında öğrenci nihai notu belirlenir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Kurmaca nedir? Poetika ve Aristoteles’te kurmaca fikri. Aristoteles Poetika okuması. Her derste kaynakçada belirtilen oyun metinlerinden örnekler verileceğinden, metinlerin yeniden okunarak hatırlanması faydalı olacaktır.
2 Dramatik edebiyatın öğeleri Letwin – The Architecture of Drama Plot Character Theme Genre and Style okuması
3 Mythos (Olay örgüsü) nasıl inşa edilir? Plot’u oluşturan bileşenler nelerdir? Edgar - How Plays Work
4 Yüzey olay örgüsü & Derin olay örgüsü Korty Writing Your Own Plays: Creating, Adapting, Improvising
5 Olay örgüsü türleri – Yapısal yaklaşımlar
6 Ethos – Kurmaca karakterin bileşenleri.
7 Karakter ağı – Karakter değişimi
8 Karakterizasyon – Karakter çeşitleri ve boyutlar
9 Dianoia: Fikirler, önermeler, tartışmalar/ Bakış açıları
10 Diyalog ve dil: Diyalog teknikleri ve retorik D. Ross – Diyalog Yazmak
11 Diyalog yazımında temel esaslar
12 Opsis: teatrallik araçları
13 Yeniden yazma - Düzenleme
14 Egzersizler ve özgün oyun kurma çalışmaları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Aristoteles - Poetika
Letwin - The_Architecture of Drama Plot Character Theme Genre and Style
Edgar - How Plays Work
Korty Writing Your Own Plays: Creating, Adapting, Improvising
D. Ross – Diyalog Yazmak


DİĞER KAYNAKLAR

Hayman - How to Read Play
L. Egri - Piyes Yazma Sanatı
Turgut Özakman - Oyun ve Senaryo Yazma Tekniği
Okunacak Oyun metinleri:
Sofokles - Kral Oidipus
Sofokles - Antigone
Shakespeare - Hamlet
Shakespeare - Macbeth
Çehov - Martı
Miller - Satıcının Ölümü
Beckett - Oyun Sonu


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 14 30
Final Sınavı 1 60
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev14570
Diğer Uygulamalara Hazırlık10330
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Final Sınavı13.53.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4