DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ev, Konut ve Toplu Konut ARCH 344 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Didem KILIÇKIRAN
Dersin Amacı: ARCH 302 Mimari Tasarım Stüdyosuyla paralel olarak kurgulanan bu ders, çeşitli interdisipliner kaynaklardan yola çıkarak “ev” ve ona bağlı olarak, konut, barınma, iç mekan, domestisite gibi kavramlara bakar; ev ve toplu konutların tasarım, kullanım ve değişimini belirleyen sosyal ve kültürel faktörlerin anlaşılması için kuramsal çerçeveler sunar. Derste seçilmiş konut ve toplu konut örnekleri ile mimarlık literatüründen seçilmiş metinler incelenir. Bu metinlerin belli dönemlerin mimarlık söylemleriyle , birey ve aileye dair normatif kurgularla, toplumsal cinsiyet, sınıf ve kimlik kurgularıyla ve mekanın kamusal ve özel olarak ayrışmasının altında yatan toplumsal etkenler ve kültürel söylemlerle ilişkileri tartışılır. Ders aynı zamanda barınma ve konutun evrensel sorunlar olduğuna dair bir farkındalık yaratarak öğrencileri göçmenler, mülteciler ve yoksulların konut sorunlarına yönelik eleştirel bir mimarlık pratiği ve söylemi geliştirmenin yollarını araştırmaya teşvik eder.
Dersin İçeriği: Ders birbiriyle ilişkili 3 bölümden oluşur. Bunların ilkinde 'ev', 'konut', 'domestisite' ve bunlarla yakından ilişkili olan yer, yer-yapma, aidiyet, mahremiyet, toplumsal cinsiyet, kimlik, beden, mekansal pratik, kendileştirme gibi kavramlar üzerinden bir kuramsal çerçeve oluşturulur. İkinci bölümde ise konut ve konut alanları üzerine mimari metinler ve örnekler bu kuramsal çerçeveyle ilişkilendirilerek tartışılır. Burada Türkiye'den örnekler ve güncel dönüşüm pratiklerine de yer verilir; ilgili alanlara geziler düzenlenir. Son bölümde ise konut ve barınma evrensel problemler olarak ele alınır ve eleştirel mimari pratikler tartışılır. Ders planlanmış 'ara'larla ARCH 302 Mimari Tasarım Stüdyosu'nda ele alınan projelerle doğrudan bağlantılar kurar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 'Ev', 'barınma', 'domestisite' ve 'domestik mekan' kavramları üzerine güncel inter-disipliner kuramsal tartışmalar üzerine bilgi sahibi olmak.
  • 2- Konut ve konut alanlarının tasarımında etkili olan güncel yaklaşım ve söylemler üzerine bilgi sahibi olmak; bu yaklaşım ve söylemleri toplumsal ve kültürel anlamlarını ve etkilerini deşifre ederek eleştirel bir çerçeveden değerlendirebilmek.
  • 3- Konut ve konut alanlarının tasarımı, kullanımı ve dönüşümünü toplumsal ve kültürel olgulara referansla anlayabilmek ve değerlendirebilmek.
  • 4- Konut ve konut alanları tasarımı kapsamında mimarlık literatüründeki önemli örnekler konusunda bilgi sahibi olmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel içerikli sunumlar, tartışmalar, geziler.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Akcan, E. 2009. Çeviride Modern Olan: Şehir ve Konutta Türk-Alman İlişkileri. Yapı Kredi Yayınları.
Awan, N., Schnecider, T. and Till, J. 2011. Spatial Agency.
Bahloul, J. 1999. ‘The Memory House: Time and Place in Jewish Immigrant Culture in France’. House Life: Space, Place and Family in Europe.
Boudon, P. 1979. Lived-in Architrecture: Le Corbusier’s Pessac Revisited.
Bozdoğan, 2013. “Residential architecture and urban landscape in Istanbul since 1950”, Landscapes of Development.
Bozdoğan and Akcan, 2012. “The modern house”, Turkey.
Bozdoğan and Akcan, 2012. “The illegal city and new residential segregation”, Turkey.
Cieraad, I. 1999. ‘Introduction: Anthropology at Home’. At Home: An Anthropology of Domestic Space.
de Mare, H. 1999. ‘Domesticity in Dispute: A Reconsideration of Sources’. At Home: An Anthropology of Domestic Space.
Douglas, M. 1991. ‘The Idea of Home: A Kind of Space’, Social Research 58(1): 287-307.
Eisenman, P. 1973. ‘From Golden Lane to Robin Hood Gardens; or if you follow the Yellow Brick Road, it may not lead to Golden Green’. Oppositions 1, 1973.
Jacobs, J. 1961. The Death and Life of Great American Cities.
Hanley, L. 2012. Estates: An Intimate History.
Hayden, D. 1981. The Grand Domestic Revolution. A History of Feminist Designs for American Homes, Neighborhoods and Cities.
Kılıçkıran, D. 2003. ‘Migrant Homes: Ethnicity, Identity and Domestic Space Culture’. Constructing Place.
Kılıçkıran, D. 2013. ‘Woman, Home, and the Question of Identity: A Critical Review of Feminist Literature’, Kadın / Woman 2000 – Journal for Women’s Studies (Special Issue: ‘Women in Space’), 14(1): 1-28.
Kılıçkıran, D. 2014. ‘Kimlik ve Yer / Anahtar ve Kilit’, Dosya 33: Kimlik ve Yer.
Mallett, S. 2004. ‘Understanding home: A critical review of the literature’, The Sociological Review 52(1): 62-89.
Matrix. (ed.) 1984. Making Space: Women and the Man-Made Environment.
Miller, D. 1988. ‘Appropriating the state on the council estate’, MAN 23: 353-372.
Miller, D. 2001. ‘Introduction’. Home Possessions: Material Culture Behind Closed Doors.
Miller, D. 2002. ‘Accommodating’, in C. Painter (ed.), Contemporary Art and the Home. Oxford: Berg.
Smithson, A. and Smithson, P. 1984. ‘Thirty Years of Thoughts on the House and Housing 1951-1981’, Architecture in an Age of Scepticism.
Tanyeli, U. 2013. İstanbul’da Mekan Mahremiyetinin İhlali ve Teşhiri.
Thomas, M. 1997. ‘Discordant Dwellings: Australian Houses and the Vietnamese Diaspora’, Communal/Plural 5: 95-113.

Awan, N., Schnecider, T. and Till, J. Spatial Agency.
A+t Research Group. 10 Stories of Collective Housing.
Tatjana Schneider. Flexible Housing.
Roger Sherwood. Modern Housing Prototypes.
Meinhold, B. Urgent Architecture: 40 Sustainable Housing Solutions for a Changing World.
French, H. New Urban Housing.
Habraken, J. Supports An Alternative to Mass Housing.
Turner, J. Housing By People: Towards Autonomy in Building Environments (Ideas in Progress).


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Total: 0 0


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Toplam İş Yükü (saat):0


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 2   2   1 1 1          
OC2 1   2     2 2          
OC3 2   2     2 3     2    
OC4     1     1 1