Akademik Birim: |
|
Öğrenim Türü: |
Örgün eğitim |
Ön Koşullar |
Bilgisayar Bilimlerine Giriş, Proglamlama Dilleri |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Doğan ÇÖRÜŞ |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere modern isletim sistemlerinin iç design calişma prensiplerini ögretmek. Özellikle ögrenciler işletim sistemilerinin kullandıkları algoritma seçenekleri hakkinda detayli bilgi sahibi yapmak. |
Dersin İçeriği: |
İşletim sistemlerinin tarihi, tipleri, süreç içeriği, süreç durumu, süreç kontrol blokları, işletim sistemi çekirdeği, eşzamanlı süreçler, karşılıklı dışlama, ilkeler ve gerçekleştirme, süreç senkronizasyonu, semoforlar, bellek organizasyonu, yönetim ve sıra düzeni. çoklu programlama, görüntü bellek, sayfalama ve parçalama, isteğe göre sayfalama, oynar başlı diskler için işlemler, planlamanın gerekliliği, planlama politikaları, döngüsel optimizasyon, kütük ve kütük sistemi fonksiyonları, bloklama ve tamponlama, kütük organizasyonu. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- İsletim sistemlerin içerikleri, role ve amaclarinin kavranmasi,
- 2- Proglamlama dili, isletim sistemi ve bilgisayar donamim nasil birlikde birlikde çalistigini kavranmasi,
- 3- İşletim sistemi önemli design konularindan verimli, hizli ve esnek çalisma, birden fazla sisteme taşinabirlilik, güvenlilik, uyumluluk, API interface, aygıt organisasyonlari ve kullanıcı /sistem durum değişimi gibi kavramlarin bilinmesi,
- 4- Süreç içerigi, süreç durumu, karşilikli dişlama, süreç senkronizasyonu, ve çoklu programlama promlemleri tanımak ve kavramak,
- 5- Durum diagramlari, hazır sirasi, bekleme sirası ve calisma sirasi, süreç kontrol blokalari, süreç degiştirme, süreç kontrol blokları, ve siralama polıtikaları unlaşilması,
- 6- Kisir döngüden kaçınma, tanınmasi, engellenmesi ve kurtarilmasi konularının bilinmesi ve bunlara çözumler geliştirilmesi semoforlar, şartli degişkenler ve thread kullanarak.
- 7- Fiziksel bellek ve bellek yonetimleri, sayfalama ve parcalama, planlama politikalari anlamak,
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Sınıf anlatımı, |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
ÖÇ |
1 |
İsletim sistemlerine ve onlarin fuksiyonlarina genel bir bakiş |
|
1 |
2 |
Bılgisayar donanımı ve işletim sistemi, microişlemcinin durumu, bellek sıralanmasi |
|
2,3 |
3 |
Süreç içerikleri, şüreç durumlari, eş zamanli süreçler, süreç kontrol bloklari, |
|
4 |
4 |
Thread içerikleri, çok çekirdekli işlemciler, karşılıklı dışlama |
|
4 |
5 |
İşletim sistemleri organizasyonları |
|
1,2 |
6 |
Süreç sıralanmaları, Sıralama algoritmaları, Süreç sıradüzenleri |
|
5 |
7 |
Arasınav 1 |
|
8 |
Eşzamanlı süreçlerin problemleri, kritik bölgeler, karşılıklı dışlama, senkronizasyon, kilitlenme, |
|
4, 6 |
9 |
Karşılıklı dışlama, süreç haberleşmeleri, üretici ve tüketici görevleri, Semafor tanımı, başlatmak, bekletmek, sinyal işlemleri |
|
6 |
10 |
Kilitlerin yapımı için semafor kullanmak, süreç anauyumları vesaire, semafor yapımı. |
|
6 |
11 |
Kilitlenme: engellemek, farkına varma, kaçınma, Banker algoritmaları |
|
6 |
12 |
Arasınav 2 |
|
13 |
Bellek eniyileme ve yönetimi, depolama ayırmaları |
|
7 |
14 |
Sanal bellek içeriği, sayfalama ve bölme, adresleme, kütük yapıları, bloklama ve ara belle alma, kütük tanımları, dizin yapıları |
|
7 |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.