DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İşletim Sistemleri CE 341 Bahar 02+00+02 Zorunlu 3 5
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Bilgisayar Bilimlerine Giriş, Proglamlama Dilleri
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Doğan ÇÖRÜŞ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere modern isletim sistemlerinin iç design calişma prensiplerini ögretmek. Özellikle ögrenciler işletim sistemilerinin kullandıkları algoritma seçenekleri hakkinda detayli bilgi sahibi yapmak.
Dersin İçeriği: İşletim sistemlerinin tarihi, tipleri, süreç içeriği, süreç durumu, süreç kontrol blokları, işletim sistemi çekirdeği, eşzamanlı süreçler, karşılıklı dışlama, ilkeler ve gerçekleştirme, süreç senkronizasyonu, semoforlar, bellek organizasyonu, yönetim ve sıra düzeni. çoklu programlama, görüntü bellek, sayfalama ve parçalama, isteğe göre sayfalama, oynar başlı diskler için işlemler, planlamanın gerekliliği, planlama politikaları, döngüsel optimizasyon, kütük ve kütük sistemi fonksiyonları, bloklama ve tamponlama, kütük organizasyonu.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- İsletim sistemlerin içerikleri, role ve amaclarinin kavranmasi,
  • 2- Proglamlama dili, isletim sistemi ve bilgisayar donamim nasil birlikde birlikde çalistigini kavranmasi,
  • 3- İşletim sistemi önemli design konularindan verimli, hizli ve esnek çalisma, birden fazla sisteme taşinabirlilik, güvenlilik, uyumluluk, API interface, aygıt organisasyonlari ve kullanıcı /sistem durum değişimi gibi kavramlarin bilinmesi,
  • 4- Süreç içerigi, süreç durumu, karşilikli dişlama, süreç senkronizasyonu, ve çoklu programlama promlemleri tanımak ve kavramak,
  • 5- Durum diagramlari, hazır sirasi, bekleme sirası ve calisma sirasi, süreç kontrol blokalari, süreç degiştirme, süreç kontrol blokları, ve siralama polıtikaları unlaşilması,
  • 6- Kisir döngüden kaçınma, tanınmasi, engellenmesi ve kurtarilmasi konularının bilinmesi ve bunlara çözumler geliştirilmesi semoforlar, şartli degişkenler ve thread kullanarak.
  • 7- Fiziksel bellek ve bellek yonetimleri, sayfalama ve parcalama, planlama politikalari anlamak,
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Sınıf anlatımı,


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 İsletim sistemlerine ve onlarin fuksiyonlarina genel bir bakiş 1
2 Bılgisayar donanımı ve işletim sistemi, microişlemcinin durumu, bellek sıralanmasi 2,3
3 Süreç içerikleri, şüreç durumlari, eş zamanli süreçler, süreç kontrol bloklari, 4
4 Thread içerikleri, çok çekirdekli işlemciler, karşılıklı dışlama 4
5 İşletim sistemleri organizasyonları 1,2
6 Süreç sıralanmaları, Sıralama algoritmaları, Süreç sıradüzenleri 5
7 Arasınav 1
8 Eşzamanlı süreçlerin problemleri, kritik bölgeler, karşılıklı dışlama, senkronizasyon, kilitlenme, 4, 6
9 Karşılıklı dışlama, süreç haberleşmeleri, üretici ve tüketici görevleri, Semafor tanımı, başlatmak, bekletmek, sinyal işlemleri 6
10 Kilitlerin yapımı için semafor kullanmak, süreç anauyumları vesaire, semafor yapımı. 6
11 Kilitlenme: engellemek, farkına varma, kaçınma, Banker algoritmaları 6
12 Arasınav 2
13 Bellek eniyileme ve yönetimi, depolama ayırmaları 7
14 Sanal bellek içeriği, sayfalama ve bölme, adresleme, kütük yapıları, bloklama ve ara belle alma, kütük tanımları, dizin yapıları 7


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Abraham Silberschatz, Peter B. Galvin, Greg Gagne, Operating System Concepts. 8th edition. Addison-Wesley.


DİĞER KAYNAKLAR

Andrew Tanenbaum, Modern Operating Systems, Prentice Hall.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 2 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 40
Final Sınavı 1 50
Total: 5 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati36136
Laboratuvar12112
Ödev21020
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21020
Final Sınavı14040
Toplam İş Yükü (saat):128


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 3   1 1         1      
OC2 3   1 1 2       1      
OC3 3   1 1 2       1      
OC4 3   1 1 2 3     1      
OC5 3   1 1 2 3     1      
OC6 3   1 1 2       1      
OC7 3   1 1 2       1