DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kentsel Tasarım ve Pejzaj ARCH 400 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ezgi Tuncer
Dersin Amacı: Peyzaj, ‘kır, taşra’ anlamlarına gelen Latince ‘pagus’ ve Fransızca’da ‘kır manzarası’ anlamına gelen ‘paysage’ kelimelerinden türeyerek Türkçe’ye girer. Bu nedenle kelimenin, hem kır hem de manzara olarak algılandığı bir geçmişi var. Peyzaj mimarlığı disiplinin ayrışmasıyla bu anlamlara, ‘bahçe düzenleme, çevre güzelleştirme, bitki ekme, doğayı yeniden-canlandırma’ gibi tanımlamalar da eklenir. Bu nedenle, Türkiye’de, peyzaj tasarımı mimarlık ve şehircilik disiplinlerinin hakimiyet alanlarından– bina ve kent – arta kalan parçaları düzenleyen bir mesleki pratikmiş gibi algılanır. Ancak, güncel literatürde peyzaj, binalar, yeşil alanlar, altyapı dahil kenti var eden bütün bileşenleri kapsayan mekanın adı ve üstelik kentsel tasarım ve mimarlıkla iç içe. Kentsel peyzajın tasarlanması mekanın, ne bütünüyle yapılaştırılması, ne de ‘sahte’, sentetik ve abartılı birer doğa parçasına dönüşmesi anlamına geliyor. Bu dersin amacı, gündelik hayat içinde pratiklerle, taktiklerle biçimlenen kentsel mekanın, peyzajın tasarımını güncel uygulamalar ve teorik çalışmalar üzerinden tartışmak ve bugün ne anlama geldiğini, mimarlık bilgi alanı için ne ifade ettiğini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, kentsel tasarım ve peyzaj uygulamalarını ve mimarlıkla ilişkisini ‘disiplin’ meselesi üzerinden tartışarak başlıyor. Ders, kentsel tasarımı ve peyzajı farklı temalarla, vurgularla çeşitlendirmeyi ve örneklemeyi amaçlayan teorik tartışmalara ek olarak, dönem boyunca sürdürülecek bir saha çalışmasını da içerecektir. Teorik tartışmalar kentsel peyzajı, oyun, güncel sanat, aşırı peyzajlar, arkeoloji, doğa, su kenarı, altyapı, sakatlık, kentsel tarım vb. üzerinden, her hafta farklı bir tema ile ele almakta. Bu temalar, kamusallık, iktidar, güvenlik, gözetim, demokrasi, kent hakkı, ortaklık, gündelik hayat ile ilişkili kuramsal tartışmaları da beraberinde getirecektir. Bu tartışmaların besleyeceği saha çalışması ise, dönem başında dersin katılımcılarına verilecek olan kentsel bir sorunsalın, her bir katılımcının bireysel projesi etrafında her hafta atölyede tartışılmasını içerecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kentsel tasarım ve peyzajın tanımını yeniden yapmak, mimarlıkla olan ilişkisini anlamak.
  • 2- Kentsel ölçekte düşünmek ve tasarlamak.
  • 3- Güncel kentsel tasarım örneklerini takip etmek ve üzerine tartışmak.
  • 4- Güncel uygulamalarla teori arasındaki ilişki kurmak, yorumlamak.
  • 5- Kentsel peyzaj tasarımını ifade etmek ve sunmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel sunum ile desteklenen ders anlatımı, Güncel makale, yazılar üzerine tartışma ve münazara Konuk mimarların proje sunumları, Alan gezisi, saha ve atölye çalışması, Jüri ve final proje teslimi.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş: ‘Disiplinin’ sınırları nereden geçer?
2 Kentsel tasarım ve güncel sanat: enstalasyon olarak peyzaj, landart Saha Çalışmasına Giriş, Alan Gezisi
3 Kentsel tasarım ve oyun: playscapes Okuma ve atölyeye hazırlık
4 Kentsel tasarım ve altyapı: enfrastrüktür olarak peyzaj Okuma ve atölyeye hazırlık
5 Kentsel tasarım ve su kıyısı Okuma ve atölyeye hazırlık
6 Kentsel tasarım ve doğa: parklar, bahçeler Okuma ve atölyeye hazırlık
7 Kentsel tasarım ve sakatlık: erişilebilirlik, malzeme, yüzey Okuma ve atölyeye hazırlık
8 Ara jüri Okuma ve atölyeye hazırlık
9 Kentsel tasarım ve aşırı peyzajlar: sınır bölgeleri Okuma ve atölyeye hazırlık
10 Kentsel tasarım ve arkeoloji: tarihsel peyzaj Okuma ve atölyeye hazırlık
11 Kentsel tasarım ve kentsel tarım Okuma ve atölyeye hazırlık
12 Kentsel tasarım ve anma: anı mekanları ve mezarlıklar Okuma ve atölyeye hazırlık
13 Proje Sunumları
14 Proje Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Books:  Alexander, C. 1977. A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction (Center for Environmental Structure Series), University of California Press.  Krier, R. 1979. Urban Space, Academy Editions, London.  Lynch, K. 1960. The Image of the City, the MIT Press.  Rossi, A. 1984. The Architecture of the City, Oppositions Books.  Atipik Bir Mimarlık Pratiği Olarak DS. 2015. Ed. P. Derviş, Yem Yayınları, İstanbul.  Projeler Yapılar 6: Peyzaj Tasarımı. 2016. Yem Yayınları, İstanbul.  Mcleod V. 2012. Çağdaş Peyzaj Mimarisinden Detaylar. Yem yayınları. İstanbul. Journals: Betonart, 44, Winter 2015, Guest editor: Burcu Serdar Köknar, Landscape: An Embracive Phenomenon. Arredamento Mimarlık, 100+75, December 2004, File: Landscape Design in Turkey. Dosya 18, February 2010, City and Landscape [http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya18.pdf]


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Proje 14 20
Sunum/Jüri 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 30 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Proje14228
Sunum/Jüriye Hazırlık144
Final Sınavı11212
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1 3                      
OC2         3              
OC3                       2
OC4             2          
OC5     3