DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çevre Kontrolü ve Sürdürülebilirlik ARCH 355 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 4
Akademik Birim: Mimarlık Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Didem KILIÇKIRAN
Dersin Amacı: ARCH 253 ve ARCH 254 derslerinin devamı niteliğinde olan bu ders, mimari tasarımı yönlendiren ısı, hava, nem, ses, ışık ve rüzgar gibi çevresel faktörleri, malzemeleri ve bina sistemleri öğelerini sürdürülebilir mimarlık kavramları ve prensipleri çerçevesinde ele alarak, öğrencilere güvenli, sağlıklı ve konforlu mekanlar yaratmak için gereken bilgi ve beceriler üzerine kapsamlı bir alt yapı kazandırmanın yanı sıra çevreye duyarlı ve sürdürülebilir bir mimarlık anlayışı kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği: Ders, tematik sunumlar ve dünyadan güncel örneklerin incelenip tartışılmasına dayanır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sürdürülebilirlik kavramı ve sürdürülebilirliğin çevresel, toplumsal ve ekonomik boyutlarıyla ilgili güncel tartışmalar hakkında bilgi sahibi olmak.
  • 2- Mimarlıkta sürdürülebilirliğin önemini anlamak ve sürdürülebilir mimari tasarımlar yapabilmek için gerekli farkındalığa sahip olmak.
  • 3- Sürdürülebilir mimari tasarımlar yapabilmek üzere ilgili süreçler, yöntemler ve teknolojiler hakkında bilgi ve kavrayışa sahip olmak.
  • 4- Sürdürülebilir mimarlığın toplumsal, çevresel ve ekonomik boyutlarına cevap verebilecek tasarım önerileri geliştirebilmek için gerekli temel becerilere sahip olmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Görsel destekli sunumlar, tartışmalar, araştırma ödevleri, tasarım egzersizleri, belgeseller.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş -
2 Sürdürülebilir mimarlık 'Dirt! The movie'
3 Termodinamik Okuma: Ritual house / Sheltering
4 İklim ve yer: Bölgesel mimarlık Araştırma ödevi: Türkiye'de Bölgesel mimarlık
5 Pasif sistemler -
6 Yer: Türkiye'de bölgesel mimarlık Araştırma ödevi - tartışma
7 Gün ışığı -
8 Midterm / 'charette' Tasarım egzersizi 1
9 Midterm sonuçlarının sınıfta tartışılması Tasarım egzersizi 1
10 Aktif sistemler / Enerji Tasarım egzersizi 2
11 Yapı sertifika sistemleri Tasarım egzersizi 2
12 'Biomimicry' Tasarım egzersizi 2
13 Malzemeler Tasarım egzersizi 2
14 Dönemin gözden geçirilmesi Tasarım egzersizi 2


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Thermal Delight in Architecture, Lisa Heschong, The MIT Press, 1979.
Energy Manual: Sustainable Architecture, Birkhauser Architecture, 2008 (1st. Edition).
Design With Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, Victor Olgyay, Princeton University Press, 2015 edition.
Climate as a Design Factor / Architecture and Energy, Edited by T. Unruh, Quart Publishers, 2013.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 2 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev21530
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11818
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1           2            
OC2     2     2 2   2      
OC3                     2 2
OC4                     2 2