DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Güncel Mimarlık Söylem ve Eleştirisi IA 406 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Sait Ali Köknar
Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere akademik bir anlayışla mimari eleştiri yapabilmeleri için gerekli olan güncel mimari kuram, kavram ve teorisyenlere dair bir çerçeve sunmaktır.
Öğrencilerin, derste tanıtılan ve pek çok farklı disiplin ve yaklaşımı kapsayan kuram ve kavramdan, bir ya da bir kaçı üzerine odaklanıp çalışmalarını derinleştirebilmeleri için bir yol haritası sunulmaktadır.
Ders; ‘eleştiri’, ‘eleştirel düşünce’, ‘disipliner yaklaşım’, ‘nesnellik ve öznellik’ gibi temel eleştiri kavramları yanı sıra, tasarımı –izmlerle episodik kümelere ayıran ‘modernizm’, ‘yerel modern’, ‘eleştirel modern’, ‘postmodern’, ‘parametrisizm’ gibi kavramlar üzerine tartışmalar açarak, söz konusu tartışmalar üzerinden öğrencilerin mimari ürün ve metinleri, bağlamları ile birlikte değerlendirerek yorumlama ve eleştirme becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Güncel mimari kuram ve kavramları üzerine yapılan sunumlar ve sunumla ilgili bir okuma metni üzerine tartışmalar yapılacaktır. Aynı zamanda, her öğrenci kendi seçeceği bir mimari ürün, yapı ya da mekan üzerine önce bir yazılı bir özet hazırlayacak, sunum yapacak ve konusu üzerine değerlendirme ve yol gösterici yorumlar alacaktır. Ardından öğrenciler, derste tanıtılan kuram, kavramlara da referans vererek , ders için hazırlanan ve öğrencilere verilen ödev formatına uygun olarak, final yazılı ödevlerini hazırlayacak ve sunacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mimarlığa dair metinleri yorumlama ve üzerine tartışma becerisine sahip olmak ve eleştirel bir bakış açısıyla olguları sosyal ve etik bir açılardan değerlendirebilmek.
  • 2- Mimarlığa dair ürün, yapı ya da mekanın eleştirisini bağlamı ile ilişkilendirerek akademik bir anlayış ve formatta metin üzerinden yapabilmek.
  • 3- Mimarlığa dair güncel kuram kavram ve teorisyenleri tanımak ve tasarım ve sanat ürünlerinin eleştirisinde kullanabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, dersi veren tarafından yapılan sunumlar, öğrenci sunumları, öğrenci ödevleri; sunum, yazılı ödev özeti (sinopsis) ve yazılı final ödevi.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Mimarlık Eleştirisi nedir? 19.yy’a genel bakış Tartışma gruplarının belirlenmesi 1
2 Söylem nedir? 20yy’a genel bakış Tartışma gruplarının belirlenmesi Okuma 1 1, 3
3 Güncel Konu A. Sosyal Eşitsizik. Sosyal Mimari Okuma 2 1, 3
4 Güncel Konu B. Ekolojik Kriz. Ekolojik Mimarlık Okuma 3 1, 3
5 Güncel Konu C. Yeni Teknolojiler. Bilişim ve Tasarım Okuma 4 1, 3
6 Gelecekte ne bekliyor? Tartışmalar Okuma 5 1, 2, 3
7 Seçilmiş iç mekanlar hakkında ilk eleştiri taslağı Blog için editör kurulunun belirlenmesi 2
8 Öncesinde ne vardı I? Eleştirel Yerellik 1, 3
9 Öncesinde ne vardı II? Pomo Okuma 6 1, 3
10 Öncesinde ne vardı III? Savaş Sonrası Mimarlık Okuma 7 1, 3
11 Öncesinde ne vardı IV? Yüksek Modern Okuma 8 1, 3
12 Çağdaş eleştirmenler I Okuma 9 1, 3
13 Çağdaş eleştirmenler II Okuma 10 1, 3
14 Araştırma sunumu 2


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Colquhoun, A., 1985, “Essays in Architectural Criticism: Modern Architecture and Historical Change”, Oppositions Books, 1985
Bourdieu, P., 1990, In other Words: Essays Towards a Reflexive Sociology, Stanford University Press, California
De Certeau, M., 1984, “The Practice of Everyday Life: Walking in the City” Translated by Steven Rendall. University of California Press.
Debord, G., 2014, “Society of the Spectacle”, Rebel Press.
Donald, J., 1999 “Imagining the Modern City”, Athlone Press, U.S.A
Erzen, J., 2002, “Ready Made Avant Garde” – Türei, İ., Ed. Aesthetics and art in the 20th century, Sanart
Featherstone, M., 1991, “Consumer Culture and Postmodernism”, Sage Publications
Foster, H., 2003, “Design and Crime: And Other Diatribes”, Verso Press
Giddens, A., 1990 “Consequences of Modernity”, Stanford University Press
Germaner, S., “1960 Sonrası Sanat”
Gür, Ş., Ö., 2009 “Mimarlıkta Eleştirinin Eleştirisi”, Mimarlık Dergisi Sayı:348
Güzer, A., C., 2009, “Kültürel Çetışma Ve Süreklilik Alanı Olarak Mimarlık Eleştirisi”, Mimarlık Dergisi Sayı:348
Harvey, D., 1997, “Postmodernliğin Durumu”, Metis Yayınları, İstanbul
Hubbard, P., Kitchin, R., Valentine, G., 2004, “Key Thinkers on Space and Place”, Sage Publications, London
Karatani, K., 2006, “Metafor Olarak Mimari”, Metis Yayınları
Kozanoğlu, C., 1992, “Kurtuluş Tribünlerde'”, İstanbul Dergisi Sayı:3
Kuhn, T., 2006, “Bilimsel Devrimlerin Yapısı” Kırmızı Yayınları
Leach, N. (Ed) 2009, “Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory” Routledge
Lefebvre, H., 1974, “Production of Space”, English Translation, 1991, Blackwell Publishing
Merleau-Ponty, M., 2005, “Algılanan Dünya”, Metis Yayınları
Polat, T., 2003, “Adidas Puma ve Club Kültürü”, İstanbul Dergisi Sayı:4
Popper, K. 1957, “Science: Conjectures and Refutations” Seminar Notes
Schatzki, T. R., Karin K. C., Von Savigny, E., 2001, “The Practice Turn in Contemporary Theory”, Routledge, London
Simmel, G., 2003, “Moda Felsefesi”, Modern Kültürde Çatışma, İletişim Yayıncılık
Yücel, A., 2002, “Mimarlık Nedir, Mimar Kimdir, (Felsefeye Nasıl Başvurur)?”, Mimarlık ve Felsefe, YEM Yayınları, İstanbul


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Sunum/Jüri 2 30
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 2 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 6 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık21020
Diğer Uygulamalara Hazırlık2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13030
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11313
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1     2                  
OC2 3   2       1          
OC3             1