DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çağdaş Dünya Tiyatrosu TH 108 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Tiyatro
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Seviye Belirtilmemiş
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri tarihsel bir perspektiften bakarak dünya tiyatrosunun belli başlı akımlarıyla, üreticileriyle ve eserleriyle tanıştırmaktır. Aydınlanma ve sonrası tiyatronun dünya üzerindeki farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir. Dersin bir diğer amacı üniversite öğrenimine yeni başlayan öğrencileri bilimsel çalışmanın yöntem ve kurallarıyla da tanıştırmaktır. Bu nedenle öğrencilerin hazırlayacakları sunum ve ödevlerle derse aktif olarak katılmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Aydınlanma ve sonrası tiyatronun farklı çağlarda ve farklı kültürlerde geçirdiği değişim ve gelişim süreçleri, ele alınan dönemin toplumsal koşullarıyla paralel olarak incelenecek, böylece sanat ve toplum ilişkisi irdelenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sanat üretme süreçlerini besleyecek şekilde tarihsel perspektif ve entelektüel donanım kazanılır.
  • 2- Bir sanat ürününün iç ve dış dinamiklerini kavrayışına hazırlanılır
  • 3- Sanat ve ideoloji ilişkisini okuma yetkinliği edinilir.
  • 4- Okuma, algılama, değerlendirme ve yorumlama becerileri gelişir
  • 5- Bilimsel çalışma yöntem ve kuralları ile tanışılır.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dünya tiyatro tarihinden seçilmiş metinlerin okunarak sınıfta tartışılması ve incelenmesi için öğrencilerin haftalık okumalarını gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Oyun metinlerinin yan okumalarla desteklenmesi gerekmektedir. Önceden saptanmış konularla ilgili ödevler sunulacaktır. Derslerde çeşitli sahnelemelerin videolarından örnekler gösterilecektir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Kant: Aydınlanma Nedir? Aydınlanmanın gülüşü; Marivaux: Köleler Adası. G.E. Lessing, Emilia Galotti: Burjuva dramı. F. Schiller, Haydutlar: Deneyim ve eylemin sorumluluğunu almak. Köleler Adası, Emilia Galotti ve Haydutlar'ın okunması gerekmektedir.
2 W. Goethe, Faust: insanlık tarihinden yansımalar. Faust ile Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor'un ilk bölümününün okunması gerekmektedir
3 Fransız Devrimi'nin formları olarak melodram ve iyi kurulu oyun. E. Scribe, Bir Bardak Su. Yeni kahramanın sahneye çıkışı: G. Büchner, Woyzeck Bir Bardak Su ile Woyzeck'in okunması gerekmektedir.
4 Sanayi Devrimi: Roman ve fotoğraf çağında tiyatro. H. İbsen, Yaban Ördeği ve Bir Halk Düşmanı Yaban Ördeği ile Bir Halk Düşmanı'nın okunması gerekmektedir.
5 A. Strindberg, Matmazel Julie; A. Strindberg, Hayaletler Sonatı Matmazel Julie ile Hayaletler Sonatı'nın okunması gerekmektedir
6 M. Maeterlinck, Mavi Kuş; F. Wedekind, İlkbahar Uyanışı Mavi Kuş ile İlkbahar Uyanışı'nın okunması gerekmektedir.
7 Rus Gerçekçiliği: K. Stanislavski ve A. Çehov, İvanov, Üç Kızkardeş ve Vişne Bahçesi. Bir Karakter Yaratmak, İvanov, Üç Kızkardeş ve Vişne Bahçesi 'nin okunması gerekmektedir.
8 Aşırılıklar ve şiddet çağının dinamikleri: A. Jarry, Kral Übü, E.G. Craig, A. Artaud. Kral Übü'nün okunması gerekmektedir.
9 O. Wilde, Ciddi Olmanın Önemi; B. Shaw, Kırgınlar Evi Ciddi Olmanın Önemi ile Kırgınlar Evi'nin okunması gerekmektedir.
10 E. O. Neill, Elektra'ya Yas Yaraşır; L. Pirandello, Altı Şahıs Yazarını Arıyor. Elektra'ya Yas Yaraşır ile Altı Şahıs Yazarını Arıyor'un okunması gerekmektedir.
11 B. Brecht, Sezuan'ın İyi İnsanı; S. Beckett, Godot'yu Beklerken ve Oyun Sonu Sezuan'ın İyi İnsanı, Godot'yu Beklerken ve Oyun Sonu'nun okunmadı gerekmektedir.
12 H. Müller , Hamletmakinesi; T. Stoppard, Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler Hamletmakinesi ile Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler'in okunması gerekmektedir.
13 Değişen sahne grameri: Grotowski, Barba, Bausch, Wilson, Mnouchkine, T. Suzuki, T. Terzopoulous.
14 Final


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Berman, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, (İletişim, 2004)
Fischer-Lichte, Erica, History of European Drama and Theatre, (Routledge, 2004)
Goldman, Emma, Modern Tiyatronun Toplumsal Önemi, (Agora Kitaplığı, 2013)
Innes, Christopher, Avant-Garde Tiyatro 1882-1992 (Dost Kitaevi, 2003)
Okunacak oyunlar haftalık programda listelenmiştir.


DİĞER KAYNAKLAR

Brockett, Oscar G. History of the Theatre, (All and Bacon, 2003)
Mc Conachie, B., Sorgenfrei C.F., Williams, G.J., C.F.Zarilli P.B., Theatre Histories: An Introduction, (Routledge, 2006)
Drain, Richard, Twentieth-Century Theatre A Source Book, (Routledge, 1995)
Brandt, G.W., Modern Theories of Drama, (OUP, 1998)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 1 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Final Sınavı 1 50
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev11212
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13565
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar133
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

#
OC1
OC2
OC3
OC4
OC5