Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Kalkınmanın Ekonomi Politiği | EC 434 | Bahar | 03+00+00 | Zorunlu | 3 | 6 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Ahmet Sedat AYBAR |
Dersin Amacı: | Ders temelde ekonomik kalkınma ile ilgili birçok konu ile alakalıdır. Küreselleşmeyle birlikte geçen on yıllar içinde dünya üzerindeki birçok bölgenin ekonomik kalkınması çok temel değişiklikler geçirdi. Küreselleşme kalkınmakta olan ülkelere kalkınmış olan ülkelerden farklı çıktılar getirdi. Bu çıktıların çeşitliliği, özellikle de ülkelerin sömürge geçmişi, kaynak yeterlilikleri ve kalkınmada devletin rolü düşünüldüğünde ilginç bir karşılaştırmalı çalışmaya zemin hazırlamıştır. Değişim şekilleri ve mekanizmaları sahada çalışan kalkınma ekonomisi pratisyenleri için çeşitli zorlukları beraberinde getirmiştir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders farklı bölgelerin hem tarihsel hem de günümüzdeki iktisadi kalkınmasını ticaret, tarım, sanayi kalkınma ve sanayileşme politikaları, kalkınmada devletin rolü, yapısal değişim, emek piyasası ve kadının işgücüne katılımı çerçevesinde kapsar. Bunlara ek olarak ders kalkınma çıktıları arasındaki farkların gözlemlenebileceği birden fazla kavramsal yaklaşım sunar. Bu bağlamda ders tarihsel yaklaşımların yanı sıra kalkınma ekonomisindeki modern kavramsal atılımları da kapsayacak şekilde organize olur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | - sınıfta ders - sınıf sunumları - tartışma sınıfı |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş. Tanışma. | |
2 | Kalkınma ve yapısal değişim. | |
3 | Ekonomik kalkınmanın göstergeleri ve kalkınmayı ölçmek | |
4 | Kalkınmayı ölçmek (devam) | |
5 | Ekonomik büyüme ve kalkınmanın tarihi | |
6 | İki sektör modelleri: Lewis Modeli | |
7 | Dengeli ? Dengesiz büyüme modelleri | |
8 | Harrod ? Domar Modeli | |
9 | İkili Açık Modeli | |
10 | İki sektör modellerinin eleştirisi | |
11 | Yapısal değişim ve kalkınma | |
12 | ECLA ve Bağımlılık Okulu | |
13 | Washington Uzlaşısı | |
14 | Piyasa dostu devlet müdahalesi ve Washington Sonrası Uzlaşısı |
1. Todaro M and Smith S, (2003), Economic Development, Pearson Addison-Wesley: New York, 8th Edition. 2. Herrick B and Kindleberger C (1983), Economic Development, 3. Subatra Ghatak (1995), Intorduction to Development Economics, 4. Thirlwall A. P., (1997),Growth and Development, 5. Diana Hunt (1987), Theories of Development, An Analysis of Competing Paradigms, 6. Amiya K Bagci (1982), The Political Economy of Underdevelopment. 7. David Colman and Fredrick Nixson (1978), Economics of Change in Less Developed Countries, 8. John Toye (1987), Dilemmas of Development, 9. Keith Griffin (1989) Alternative Strategies to Economic Development |
1. M Karshenas (1998), Capital Accumulation and Agricultural Surplus in sub-Saharan Africa and Asia, UNCTAD 2. M Karshenas (1995), Industrialisation and Agricultural Surplus: A Comparative Study of Economic Development in Asia, OUP. 3. D.L. Lindauer and M. Roemer (1994), Asia and Africa: Legacies and Opportunities in Development. 4. J. Sender and Sheila Smith (1990) Poverty, Class and Gender in Rural Africa: A Tanzanian Case Study, London: Routledge. 5. J. Sender (1999) ?Africa?s Economic Performance: Limitation of the Current Consensus?, Journal of Economic Perspectives, August 1999. 6. Berg and Whitaker (eds.), (1986), Strategies for African Development, University of California Press. 7. Gereffi and Wyman (1990), Manufacturing Miracles: Path of Industrialisation in Latin America and East Asia. 8. Simone and Feraru (1995), The Asian Pacific: Political and Economic Development in a Global Context. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 10 |
Proje | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Total: | 3 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 15 | 5 | 75 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 | ||||||||||
OC6 | ||||||||||
OC7 | ||||||||||
OC8 |