DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kalkınmanın Ekonomi Politiği EC 434 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ahmet Sedat AYBAR
Dersin Amacı: Ders temelde ekonomik kalkınma ile ilgili birçok konu ile alakalıdır. Küreselleşmeyle birlikte geçen on yıllar içinde dünya üzerindeki birçok bölgenin ekonomik kalkınması çok temel değişiklikler geçirdi. Küreselleşme kalkınmakta olan ülkelere kalkınmış olan ülkelerden farklı çıktılar getirdi. Bu çıktıların çeşitliliği, özellikle de ülkelerin sömürge geçmişi, kaynak yeterlilikleri ve kalkınmada devletin rolü düşünüldüğünde ilginç bir karşılaştırmalı çalışmaya zemin hazırlamıştır. Değişim şekilleri ve mekanizmaları sahada çalışan kalkınma ekonomisi pratisyenleri için çeşitli zorlukları beraberinde getirmiştir.
Dersin İçeriği: Bu ders farklı bölgelerin hem tarihsel hem de günümüzdeki iktisadi kalkınmasını ticaret, tarım, sanayi kalkınma ve sanayileşme politikaları, kalkınmada devletin rolü, yapısal değişim, emek piyasası ve kadının işgücüne katılımı çerçevesinde kapsar. Bunlara ek olarak ders kalkınma çıktıları arasındaki farkların gözlemlenebileceği birden fazla kavramsal yaklaşım sunar. Bu bağlamda ders tarihsel yaklaşımların yanı sıra kalkınma ekonomisindeki modern kavramsal atılımları da kapsayacak şekilde organize olur.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Farklı bölgelerin ve ülkelerin değişik kalkınma yolları olduğunu öğrenme
  • 2- Farklı sistemlerin kalkınma stratejilerinin nasıl gerçekleştirildiğini anlama ve özümseme
  • 3- Değişik tarihsel ve sosyal arka planda gelişmiş ve uygulanmış farklı kalkınma politikalarını tahlil etme
  • 4- İki farklı bölgedeki sorunları üzerine olan günümüz tartışmalarını ana hatları ile tespit etme,
  • 5- Kalkınma göstergelerinin ölçümüne yönelik çeşitli yöntemleri uygulayabilme bilgi ve kabiliyetine erişme
  • 6- Politika yapıcıların karşılaştığı sorunları ampirik veri aracılığıyla tahlil etme
  • 7- Birbirinden farklı tarihsel arka planlarına yönelik değişik kalkınma politikası önerileri arasında karar verebilme
  • 8- Farklı ekonomilerin performanslarını takip etme ve aralarında anlamlı karşılaştırmalar yapma
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri - sınıfta ders - sınıf sunumları - tartışma sınıfı


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş. Tanışma.
2 Kalkınma ve yapısal değişim.
3 Ekonomik kalkınmanın göstergeleri ve kalkınmayı ölçmek
4 Kalkınmayı ölçmek (devam)
5 Ekonomik büyüme ve kalkınmanın tarihi
6 İki sektör modelleri: Lewis Modeli
7 Dengeli ? Dengesiz büyüme modelleri
8 Harrod ? Domar Modeli
9 İkili Açık Modeli
10 İki sektör modellerinin eleştirisi
11 Yapısal değişim ve kalkınma
12 ECLA ve Bağımlılık Okulu
13 Washington Uzlaşısı
14 Piyasa dostu devlet müdahalesi ve Washington Sonrası Uzlaşısı


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

1. Todaro M and Smith S, (2003), Economic Development, Pearson Addison-Wesley: New York, 8th Edition.
2. Herrick B and Kindleberger C (1983), Economic Development,
3. Subatra Ghatak (1995), Intorduction to Development Economics,
4. Thirlwall A. P., (1997),Growth and Development,
5. Diana Hunt (1987), Theories of Development, An Analysis of Competing Paradigms,
6. Amiya K Bagci (1982), The Political Economy of Underdevelopment.
7. David Colman and Fredrick Nixson (1978), Economics of Change in Less Developed Countries,
8. John Toye (1987), Dilemmas of Development,
9. Keith Griffin (1989) Alternative Strategies to Economic Development


DİĞER KAYNAKLAR

1. M Karshenas (1998), Capital Accumulation and Agricultural Surplus in sub-Saharan Africa and Asia, UNCTAD
2. M Karshenas (1995), Industrialisation and Agricultural Surplus: A Comparative Study of Economic Development in Asia, OUP.
3. D.L. Lindauer and M. Roemer (1994), Asia and Africa: Legacies and Opportunities in Development.
4. J. Sender and Sheila Smith (1990) Poverty, Class and Gender in Rural Africa: A Tanzanian Case Study, London: Routledge.
5. J. Sender (1999) ?Africa?s Economic Performance: Limitation of the Current Consensus?, Journal of Economic Perspectives, August 1999.
6. Berg and Whitaker (eds.), (1986), Strategies for African Development, University of California Press.
7. Gereffi and Wyman (1990), Manufacturing Miracles: Path of Industrialisation in Latin America and East Asia.
8. Simone and Feraru (1995), The Asian Pacific: Political and Economic Development in a Global Context.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Proje 1 30
Final Sınavı 1 60
Total: 3 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati15345
Proje12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler15575
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5                    
OC6                    
OC7                    
OC8