DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Film Grameri FD 549 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Çetin Kemal SARIKARTAL
Dersin Amacı: Bu ders sinema dilinin temel prensiplerine bakarak, filmlerde nasıl anlam yaratıldığını anlamaya yoğunlaşıyor. Dersin iki aşamalı hedefi, bir yandan tarihsel bir analiz altyapısı oluştururken, diğer yandan üretim sürecinde film dilini nasıl kullanılacağına dair uygulamalı yöntem geliştirmek.
Dersin İçeriği: Ders boyunca dünya sinemasının farklı örneklerini mizansen, sinematografi, ses ve kurgu gibi temel anlatım araçları aracılığıyla inceleniyor. Sinemanın kendine özgü yapısını anlamak, filmlerin hikaye yapılarını da daha açık hale getirmesi hedefleniyor. Bunu yaparken, yalnız kurmaca filmler değil, belgesel ve deneysel filmlerin sinema dillerinin nasıl oluştuğunu da farklı örneklerle inceleniyor.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sinema dilinin temel prensiplerine bakarak tarihsel analiz ve alt yapısı oluşturulur.
  • 2- Üretim sürecinde film dilinin nasıl kullanılacağına dair uygulamalı yöntem geliştirilir.
  • 3- Sinemanın temel anlatım araçlarını incelenip sinema dillerinin işleyişine dair bilgilenilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersin işleyişi, uygulama ödevleriyle iç içe ilerliyor.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş (Film Gram
2 Screening: CABARET, Bob Fosse, 1972; CLOSE-UP, Abbas Kiarostami, 1990 (Temsil/Gerçeklik, Diegesis, Film Başlangıç ve Bitişleri)
3 Screening: BLUE, Krzysztof Kieslowski, 1993 (Bir Anlatım Aracı olarak SES, Bilgi Dağılımı), DOUBLE INDEMNITY, Billy Wilder, 1944 (Üst-ses, Anlatıcı, Bakış Açısı, Odaklanma)
4 Ses Ödevi
5 Screening: MARIE ANTOINETTE, Sofia Coppola, 2006 (Bir anlatım aracı olarak MISE-EN- SCENE 1- Sembol, Kostüm, Dekor)
6 Screening: CLEO FROM 5 TO 7, Agnès Varda, 1962; PERSONA, Ingmar Bergman, 1966 (MISE-EN-SCENE 2-Oyunculuk)
7 Screening: BLOOD SIMPLE, Joel and Ethan Coen, 1984 (Bir anlatım aracı olarak SİNEMATOGRAFİ 1- Işık, Kadraj, Renk, Kamera hareketleri)
8 Kadraj Ödevi
9 Screening: Screening: PARIS TEXAS, Wim Wenders, 1984 (SİNEMATOGRAFİ 2 - Kadraj
10 Screening: APOCALYPSE NOW, Francis Ford Coppola, 1979) (Bir anlatım aracı olarak KURGU 1: Geçiş türleri, devamlılık kurgusu, kurgu ve montaj)
11 Açı-Karşı Açı Ödevi
12 Case-study: CACHÉ, Michael Haneke, 2005
13 Final Çekim Hazırlığı
14 Final Çekim Hazırlığı


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Film Art: An Introduction by David Bordwell and Kristin Thompson, McGraw-Hill Press,
Fifth or Sixth Edition (The page numbers below are from the sixth edition), 2001
Narration in the Fiction Film by David Bordwell, Univ of Wisconsin Press, 1989
Film Sound: Theory and Practice by Elisabeth Wise and John Belton, Columbia University
Press, 1985.
Cinematography: Theory and Practice: Image Making for Cinematographers and Directors,
Blain Brown, Focal Press, 2012.
The Short Screenplay: Your Short Film from Concept to Production (Aspiring Filmmaker's
Library), Dan Gurskis, Thomson Course Technology, 2007
Film Directing Shot by Shot, Steven Katz, Focal Press, 1991
Producing and Directing The Short Film and Video, Peter W. Rea and David K. Irving.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Laboratuvar - -
Uygulama 3 45
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev - -
Sunum/Jüri - -
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) - -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) - -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 35
Total: 19 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama3927
Arazi Çalışması000
Proje000
Ödev000
Sunum/Jüriye Hazırlık000
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık14342
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11616
Final Sınavı118.518.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1   2 2     3      
OC2 3       2 3 2    
OC3 3         3   1