Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tasarımda Ütopya ve Manifestolar | DES 512 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Tasarım Yüksek Lisans |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Ayşe EREK |
Dersin Amacı: | Yer ve mekan hakkında çeşitli analiz ve okumaların sanatsal müdahaleler üzerinden öğrencilere sunulması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders, şehir ve sanat ile ilgili önemli tartışmaları ve konuların yanı sıra mekan kültürünü tanıtmayı amaçlamaktadır. Şiir ve yer / mekan siyaseti, toplumsal kavramla birlikte yeniden düşünülecektir. Kentsel kamusal mekân sergileri ve konu ile ilgili eleştirel yayınlar yoluyla olduğu kadar İstanbul’u keşfederek de, mekânın örgütlenmesinin sanatın bu yapıları nasıl ortaya çıkarabileceği ile nasıl bir araya gelebileceğinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Hem katılımcı sanat hem de mekânsal müdahaleler bu dersin odağıdır. Dahası, kentsel kamusal alanlardaki en yaygın sanat biçimi olan anıt ve heykeller, dominant ideolojinin kamusal alanlara yukarıdan aşağıya yerleştirilmesi olarak işlenecektir. Derste mekânın siyaseti kaçınılmaz bir özgürlük vektörü olarak ele alınırken, kentsel kamusal alanlar demokratik aygıtın mekansal bileşeni olarak incelenecektir. İstanbul şehri uygulama alanı olarak çalışılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Konferanslar, okumalar, tartışmalar, bölgede atölye çalışmaları ve öğrencilerin gerçekleştirdiği sunumlar |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sanat ve kent | Dersin amacının, metodunun ve okuma listesinin koordinatör tarafından tanıtılması |
2 | Kenti sanat yoluyla okumak 1: Istanbul Pedestrian exhibitions 1 & 2, Istanbul; Wandering Lines: Towards A New Culture of Space, the 5th Scape Biennial of Art in Public Space, Christchurch / NZ | Konferans-Sunum Okuma: İstanbul Yaya Sergilerinin kavramsal çerçevesi 1 & 2 Okuma: 5. Scape Kamusal Alanda Sanat Bienali’nin kavramsal çerçevesi |
3 | Kenti sanat yoluyla okumak 2: Istanbul Pedestrian exhibitions 1 & 2, Istanbul; Wandering Lines: Towards A New Culture of Space, the 5th Scape Biennial of Art in Public Space, Christchurch / NZ | Konferans-Sunum Okuma: İstanbul Yaya Sergilerinin kavramsal çerçevesi 1 & 2 Okuma: 5. Scape Kamusal Alanda Sanat Bienali’nin kavramsal çerçevesi Okuma: Matthew Murphy, "Glimpse of a Future Architecture", in Did someone say participate: an atlas of spatial practice. ed. By Markus Miessen & Shumaon Basar, MIT press, 2006 pp. 68 - 79 |
4 | Kamusal sanat, anıt ve abideler: Geçicilik, kalıcılık ve ideoloji | Konferans-Sunum Okuma: Chantal Mouffe, “Art and Democracy, Art As An Agonistic Intervention in Public Space” in Open Key Texts 2004 – 2012, Art, Culture and The Public Domain, Ed. By Jorinde Seijdel and Liesbeth Melis, nai010 publishers, Rotterdam, 2012. pp 99- 107 |
5 | Katılımcı sanat pratikleri | Konferans-Sunum Okuma: Nato Thompson & Suzan Lacy, Perceptions of Care, Curating Context. Ed by Magdalena Malm, Art and Theory Publishing, Stockholm, 2017 pp.95-110 Okuma: Claire Bishop, The Social Turn: Collaborations and its Discontents ( pp 178-183) Artforum (2006) |
6 | Sanat ve aktivizm: 13. İstanbul Tasarım Bienali, Anne ben barbar mıyım? ve Gezi protestoları | Konferans-Sunum Okuma: 13th Istanbul Biennial Guide Book, Curator’s text pp.22-34 Okuma: 13th Istanbul Biennial End Publication, Curator’s text, pp.22-118 Okuma: Nato Thompson, “Living As Form” pp. 16–34 Claire Bischop, “Participation & Spectacle: Where are we now?” pp.34–46 in Living As Form: Socially Engaged Art From 1991-2011, Ed by Nato Thompson, Creative Time Books, NY & The MIT press, Cambri |
7 | Kültür ve mekan politikaları: Rural In Situ Cappadocia: Agriculture or Tourism | Konferans-Sunum Okuma: Fulya Erdemci, In Situ Cappadocia: Agriculture Or Tourism, 2018, unpublished text Okuma: Miwon Kwon, One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity, MIT Press, 2004, Chapter 1 |
8 | Atölye 1: İstanbul’da mekan analizi (Haliç, Kadir Has Üniversitesi çevresi) | Okuma: Çağlar Keyder (Edited), Istanbul Between the Global and Local, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 1999 Okuma: Miwon Kwon, One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity, MIT Press, 2004, Chapter 2 |
9 | Atölye 2: İstanbul’da mekan analizi (Taksim meydanı) | Okuma: David Harvey, Right to the City (2008), in Social Justice and the City, revised edition, The University of Georgia Press, 2009, pp. 315 – 333 Okuma: Miwon Kwon, One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity, MIT Press, 2004, Chapter 3, 4 |
10 | Kentsel kamusal alanların demokratik aparat veya agorafobi olarak nasıl okunacağına dair tartışma oturumu | |
11 | Kentsel kamusal alanların demokratik aparat veya agorafobi olarak nasıl okunacağına dair tartışma oturumu | |
12 | Öğrenci sunumları ve tartışma | |
13 | Öğrenci sunumları ve tartışma | |
14 | Son değerlendirme |
Chantal Mouffe, “Art and Democracy, Art As An Agonistic Intervention in Public Space” in Open Key Texts 2004 – 2012, Art, Culture and The Public Domain, Ed. By Jorinde Seijdel and Liesbeth Melis, nai010 publishers, Rotterdam, 2012. pp 99- 107 Ed by Nato Thompson, Living As Form: Socially Engaged Art From 1991-2011, Creative Time Books, NY & The MIT press, Cambridge, Massachusetts and London, England Nato Thompson & Suzan Lacy, Perceptions of Care, Curating Context. Ed by Magdalena Malm, Art and Theory Publishing, Stockholm, 2017 pp.95-110 Matthew Murphy, "Glimpse of a Future Architecture", in Did someone say participate: an atlas of spatial practice. ed. By Markus Miessen & Shumaon Basar, MIT press, 2006 pp. 68 - 79 Claire Bishop, The Social Turn: Collaborations and its Discontents ( pp 178-183) Artforum (2006) Miwon Kwon, One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity, MIT Press, 2004 The Guide Book of the 13th Istanbul Biennial “Mom, am I barbarian?”: Curator’s Text, 2013 pp.22-34 (can be downloaded free of charge) http://cdn.iksv.org/media/content/files/13BGuide_final.pdf The End-publication of the 13th Istanbul Biennial “Mom, am I barbarian?”: Curator’s Text, 2014, pp.22-118 (can be downloaded free of charge) http://cdn.iksv.org/media/content/files/BIENAL_KATALOG_WEB.pdf Istanbul Yaya Sergileri 1: Kişisel coğrafyalar Küresel Haritalar, Nişantaşı, 2002: https://issuu.com/kevserguler/docs/istanbul_yaya_sergileri_1_st_istanb Nancy Fraser, Trans-nationalizing the Public Sphere: On the Legitimacy and Efficacy of Public Opinion in a Post-Westphalian World, EIPCP, 03 2007 http://eipcp.net/transversal/0605/fraser/en Ed. by Bavo, Urban Politics Now: Re-Imagining Democracy in the Neoliberal City, NAI Publishers, 2008 Michell de Certeau, "Spatial Stories", (Part III Spatial Practice) in The Practice of Everyday Life. University of California Press. 1984 pp. 115-131 David Harvey, Right to the City (2008), in Social Justice and the City, revised edition, The University of Georgia Press, 2009, pp. 315 - 333 Hannah Arendt, On Revolution, Penguin Classics, 2006 Jane Jacobs, The Economy of Cities, Vintage Books, 1969 Çağlar Keyder (Edited), Istanbul Between the Global and Local, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 1999 Paul Carter, Repressed Spaces, The Poetics of Agoraphobia, Reaktion Books, 2002 Jeremiah Moss, Vanishing New York: How a Great City Lost Its Soul, HarperCollins Publishers, 2017 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 5 |
Ödev | 5 | 10 |
Sunum/Jüri | 2 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Total: | 10 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 3 | 2 | 6 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 2 | 10 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat): | 178 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | 3 | 2 | 1 | ||||||
OC2 | 3 | 2 | |||||||
OC3 | 2 | 3 | 1 |