DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Türk Modernleşmesi ve Tiyatro FD 526 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Film ve Drama
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Çetin Kemal SARIKARTAL
Dersin Amacı: Tanzimat döneminden başlayarak Türk modernleşmesini incelemeye başlamadan önce “Modernizm” kavramı üzerinde duruluyor .Modernizmin entelektüel kökenleri üzerine okumalar ve tartışmalar yapılıyor. “Modernite” ile ilgili okumalar yapılıyor. Bilgiye, sanata yaklaşım ve gelişen kurumsal yapılar inceleniyor. Ardından, Tanzimat dönemiyle birlikte Türkiye’de yaşanan gelişmelere dair okumalar yapılıyor. Dünden bugüne tiyatroya dair panorama üzerinde duruluyor.
Dersin İçeriği: Dersin amacı paralelinde yapılan okumalarla modern-modernleşme-modernizm terimleri üzerinde duruluyor. İnsanların düşünme biçimlerinde değişimler ve bunların tiyatro sanatına etkileri üstünde duruluyor. Bu gelişmelerin Tanzimat ve sonrasında bizde nasıl yaşandığı üstüne okumalar, tartışmalar yapılıyor.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Modern – modernizm-modernite sözcüklerinin açılımları üstüne çok yönlü değerlendirmeler yapabilmek
  • 2- Bu konu üstüne yazılan önemli metinleri incelemek ve bugüne yansımalarını anlamak
  • 3- Modern ve modernlik , modernizm genel tanımlarından yola çıkarak Türkiye’deki yaklaşımlar üzerine konuşmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, Sunum, Okumalar ve Tartışma


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Marshall Berman Katı Olan Her şey Buharlaşıyor
2 Marshall Berman Katı Olan Her şey Buharlaşıyor
3 Alain Touraine Modernliğin Eleştirisi “Yıldızı Parlayan Modernlik: Aklın Aydınlanması”
4 William Everdell İlk Modernler “Modernizmin Ne Olduğu ve Belki de Ne Olmadığına Dair” (YKY Yayınları)
5 Alain Touraine Modernliğin Eleştirisi “Yıldızı Parlayan Modernlik: Aklın Aydınlanması,” (YKY Yayınları)
6 Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik ( Editörler: S. Bozdoğan- Reşat Kasaba) “Makaleler”
7 “ Makaleler”
8 Hasan Bülent Kahraman Postmodernite ile Modernite Arasında Türkiye
9 Tanzimat ve Cumhuriyet Tiyatrosunda modernleşme hamleleri
10 Geçmişten Geleceğe Perde Açan Gelenek : İstanbul’da dünden bugüneTiyatro Mekanları
11 Modernleşme yolunda Atatürk devrimleri
12 Günümüzde özel tiyatro hareketi ve yeni kuşak yazarlar
13 Günümüze yönelik çalışmaların devamı 
14 Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Yukarda belirtilen temel çalışma başlıkları dışında ders notları kullanılmaktadır. Çeşitli ek okumalar içeriği zenginleştirmektedir.
Anthony Giddens Modernite ve Bireysel Kimlik kitabından, Charles Baudelaire Modern Hayatın Ressamı kitabından, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce kitabından okumalar…


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev - -
Sunum/Jüri - -
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) - -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) - -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 40
Final Sınavı 1 60
Total: 2 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama000
Arazi Çalışması000
Proje000
Ödev000
Sunum/Jüriye Hazırlık227.555
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık14342
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar133
Final Sınavı13.53.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1 3   3 1     3 3  
OC2 3   3 1     3 3  
OC3