Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinemasal Anlatım | FTV 517 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Sinema ve Televizyon |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: | 1. Öğrencileri film dili ve anlatımının temel öğeleriyle tanıştırmak. 2. Öğrencilere filmin biçimsel ve stil özelliklerini tanımaları ve ayırt edebilmelerini sağlayacak analitik bakış açısı kazandırmak. 3. Öğrencilere film eleştirisinin temel kavram ve terimleri hakkında bir anlayış kazandırmak. 4. Öğrencilerin filmleri analiz edebilmelerini, yorumlamalarını ve değerlendirmelerini mümkün kılacak eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek imkanlar sunmak. |
Dersin İçeriği: | Bu ders film dilinin ve sinematik anlatımın çok yönlü ve heyecan verici biçimlerinin gelişmesi üzerine detaylı bir açıklama getirir. Bu ders, öğrencilere filmin yapısal analizini, zaman, mekan, nedensellik, imge ve ses boyutlarına bakarak sunar. Film dilini ve formunu oluşturan temel unsurlardan başlayarak, ders sinemayı oluşturan temel yapıtaşlarına doğru ilerleyerek her birinin genel hikaye yapısında üstlendikleri işlevlerin incelenmesiyle devam eder. Ders başlıca sinematografi, kurgu, ses ve mizansen gibi anlatım unsurlarına odaklanır. Bu ders öğrencilere film teknikleri hakkında eleştirel bir anlayış ve seyrettiklerini analiz edebilmelerini sağlayacak beceri kazandırmayı amaçlar. Film dilini öğrenmek öğrencilerin filmleri eleştirel olarak değerlendirmelerine ve filmler etrafında örülen diskur ve tartışmalara aktif olarak katılmalarına yardımcı olacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders Anlatımlı |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | Yok |
2 | Sinemasal Anlatımının Temelleri Anahtar Kavramlar: Biçimsel bir sistem olarak film. Tekrar ve kontrast, beklenti ve konvansiyon, anlatıda motivasyon, anlatı (ve anlatım, öykü evreni (diegesis), non-diegetic ve extra-diegetic, prologue ve epilogue, in medias res, serim (set-up), çözüm (resolution), climax and açık anlatım. | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
3 | Sinemasal Anlatım Çeşitleri-I: Klasik Anlatım | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
4 | Sinemasal Anlatım Çeşitleri-II: Kendinin Farkında Olan | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
5 | Sinemasal Anlatım Çeşitleri-III: Kendini Aynalayan Anlatım ya da Anlatımın Kendi Üzerine Düşünmesi | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
6 | Sinemasal Anlatım Çeşitleri-IV: Metinlerarası İlişki | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
7 | Sinemasal Anlatımda Zaman ve Mekan İlişkisi Anahtar Kavramlar: Fabula ve Syuzhet, Flashback ve Flashforward | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
8 | Sinemasal Anlatımda Bilgi Akışı Anahtar Kavramlar: Bilginin Kapsamı (Sınırlandırılmış ve sınırlandırılmamış anlatım), Bilginin Derinliği, Subjektivite/Öznellik Problemi, Bakış Açısı Çekimi (nesnel, öznel ve imkansız bakış açısı çekimi) | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
9 | Mizansen, Set ve Dekor Anahtar Kavramlar: Prop, sembol, metafor, metanomi, ikonografi. | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
10 | Çerceve/Çerceveleme Anahtar Kavramlar: Çerçeve içi/dışı, çerçevenin geometrik özellikleri, parçalı çerçeve/ekran, çerçeve oranı, çerçeve içinde çerçeve, çerçeve kompozisyonu. Kamera açısı, seviyesi, yükseliği ve konudan uzaklığı. | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
11 | Kurgu | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
12 | Devamlılık Kurgusuna Alternatifler | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
13 | Sesin Zamansal ve Mekansal Özellikleri Anahtar Kavramlar: Diegetic ses, non-diegetic ses, çerçeve içi/dışı ses. Ses Kurgusu, ses köprüsü, fılm müziği. | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
14 | Anlatıcı Ses Anahtar Kavramlar: Güvenilir ve güvenilmez anlatıcı ses, karaktere ait dışses, Diegetic ses, non-diegetic müzik. | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
David Bordwell and Kristin Thompson, Film Art: An Introduction. New York: The McGraw-Hill Companies Inc. |
1. David Bordwell, "Principles of Narration" and "Classical Narration: The Hollywood Example" from Narration in the Fiction Film. (pp. 48-61) and (pp. 156-166). 2. Robert Stam, "Allegories of Spectatorship" from Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. (pp. 29-55). 3. Robert Stam, "The Genre of Self-Consciousness" from Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. (pp.127-166). 4. David Bordwell, "Narration and Time" from Narration in the Fiction Film (pp. 74-98). 5. Edward Branigan, "Formal Permutations of The Point-of-View Shot." Screen vol. 16 no. 3 (Autumn 1975). (pp. 54-64). 6. Mary Ann Doane, "The Voice in the Cinema: The Articulation of Body and Space," from Film Sound: Theory and Practice edited by Elisabeth Weis and John Belton. (pp. 162-176). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Ödev | 10 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 26 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 10 | 7 | 70 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 45.5 | 45.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 | |||||||||
OC5 |