Akademik Birim: |
Hukuk |
Öğrenim Türü: |
Örgün eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Reyda ERGÜN |
Dersin Amacı: |
1. Öğrencileri felsefi düşünce ile tanıştırmak.
2. Öğrencilerin, gerçek bilgi ve sahte bilgi arasındaki farkı sorgulamalarını ve bilgiye ulaşmada yaklaşım ve yöntemin önemini kavramalarına yardımcı olmak.
3. Öğrencilerin, felsefe ve bilim ayrımı, doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki farklılıklar gibi konularda kafa yormalarını sağlamak.
4. Öğrencileri, modern bilimlerin doğuşu ve gelişimi hakkında bilgilendirmek.
5. Öğrencileri, bilimselliğin ölçütleri ve bilimsel bilgiye ulaşmanın yöntemleri üzerinde düşünme yetisi sağlayarak akademik hayata hazırlamak. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste, ilk olarak "felsefe nedir" sorusu tartışmaya açılacaktır. Bu çerçevede, felsefenin amacı, felsefi bilginin doğası, felsefenin temel soruları ve dalları gibi konular ele alınacaktır. Ardından epistemoloji (bilgi kuramı) üzerinde durularak, bilgi nedir, bilgi türleri nelerdir, doğru bilginin olanağı var mıdır, kriterleri ve kaynakları nelerdir gibi sorulara, bilgi kuramı tarihi izleğinde cevap aranacaktır. Dersin ikinci bölümünde "bilim ya da bilimsel bilgi nedir" sorusu ortaya atılarak, konusu bilim ve bilimsel bilgi olan felsefe dalı olarak bilim felsefesi başlığına geçilecektir. Bu çerçevede, felsefe-bilim dalları ayrımı ve ilişkisi üzerinde durulduktan sonra, öncelikle doğa bilimlerinin doğuşu ve geliştirilen bilimsellik ölçütleri ve yöntem irdelenecektir. Ardından sosyal bilimlerin doğuşunun bilim felsefesindeki yaklaşımlara etkisi, özellikle "sosyal bilimlerin bilimselliği" tartışmaları odak alınarak, incelenecektir. Son olarak, sosyal bilimlerde bilimsellik konusunda geliştirilen ölçütlere eleştirel yaklaşımlara örnek olarak feminizm ve post-yapısalcılık ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Genel olarak felsefenin, özel olarak epistemolojinin temel soruları ve felsefe tarihinde bu sorulara verilmiş farklı cevaplar hakkında genel bir bilgi sahibi olmak.
- 2- Felsefe ve bilim ayrımı ile bilimin felsefi ele alınışı konusunda fikir sahibi olmak.
- 3- Bir konuya felsefenin rasyonel teknikleriyle yaklaşma deneyimi kazanmak.
- 4- Doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasındaki alan ve yöntem farklılıklarının bilinmesi.
- 5- Bilimin yöntem ve sonuçlarına eleştirel yaklaşabilmek.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Konu anlatımı ve öğrencilerin derse aktif katılımıyla tartışma |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
ÖÇ |
1 |
Felsefe nedir? |
|
1-3 |
2 |
Felsefenin temel soruları |
|
1-3 |
3 |
Bilgi kuramı I: Bilgi nedir? Bilgi türleri nelerdir? |
|
1-3 |
4 |
Bilgi kuramı II: Doğru bilginin olanağı, kriterleri ve kaynakları |
|
1-3 |
5 |
Felsefe ve bilim arasındaki ilişki |
|
2-3-5 |
6 |
Bilim nedir? Bilimsel bilgiye nasıl ulaşılabilir? |
|
2-3-5 |
7 |
Doğa bilimlerinin doğuşu: Bilimselliğin ölçütlerine yönelik görüşler |
|
2-3-4 |
8 |
Bilimsel etkinlikte yöntem |
|
2-3-4 |
9 |
Sosyal bilimlerin doğuşunun bilim felsefesindeki yaklaşımlara etkisi |
|
2-3-4 |
10 |
Durkheim sosyolojisinde yöntem |
|
2-3-4 |
11 |
Weber'in yorumcu yöntemi |
|
2-3-4 |
12 |
Sosyal bilimlerin bilimselliğinin ölçütü olarak yanlışlanabilirlik: Karl Popper |
|
2-3-4 |
13 |
Eleştirel yaklaşımlar I: Post-yapısalcılık |
|
2-3-5 |
14 |
Eleştirel yaklaşımlar II: Feminist teori |
|
2-3-5 |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.