Akademik Birim: |
Hukuk |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Esra Hamamcıoğlu |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin Fikri ve Sınai Haklar Hukukunun ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmaları, giderek önem kazanan haksız rekabet, marka, patent konularındaki mevzuatı ve bu konulara ilişkin çıkabilecek hukuki sorunları genel olarak incelemeleridir. |
Dersin İçeriği: |
Fikri ve sınai hak kavramının hak kavramı altındaki özel yeri, fikri ve sınai hak kavramının kabul edilmesinin altında yatan ekonomik ve tarihi nedenler ile küreselleşme ve artan uluslararası ticaret karşısında fikri ve sınai hakların özel olarak korunmasını gerektiren sebepler, fikri ve sınai hakların birer kategorisi olan eser, marka, patent, tasarımların ulusal ve uluslararası korunmasına ilişkin kavram ve ilkeler dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Fikir ve sanat eserleri hukuku, eser, eser sahibi kavramlarını tanır.
- 2- Eser sahibinin hakları, tazminata ilişkin esasları öğrenir.
- 3- Marka, marka tescili, marka ihlali, markanın hükümsüzlüğü konularında bilgi sahibi olur.
- 4- Buluş, buluşun patentlenebilirliği, buluş sahibini hakları konularını öğrenir.
- 5- Patent başvurusu, patent korumasının kapsamı ve sona ermesi hakkında bilgi sahibi olur
- 6- Tasarım, tasarım tescili ve sağladığı koruma konularını öğrenir.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Konu anlatımı ve öğrencilerin derse aktif katılımıyla tartışma |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
ÖÇ |
1 |
Fikri ve sınai hak kavramı, tarihi gelişimi |
|
1 |
2 |
Eser kavramı ve unsurları, eser sahipliği kavramı |
|
1, 2 |
3 |
Eser sahibinin mali ve manevi hakları, eser üzerindeki hakların sınırlandırılması |
|
1, 2 |
4 |
Eser sahibinin haklarının ihlali ve ihlal halinde açılabilecek davalar |
|
2 |
5 |
Marka kavramı, marka başvurusu |
|
3 |
6 |
Markanın tesciline engel olabilecek nedenler ve markanın tescili |
|
3 |
7 |
Marka hakkının sağladığı yetkiler, marka hakkı ile ilgili hukuki işlemler |
|
3 |
8 |
Marka hakkının ihlali ve ihlal halinde açılabilecek davalar |
|
3 |
9 |
Markanın hükümsüzlüğü ve iptali |
|
3 |
10 |
Buluş kavramı, patent verilebilirlik şartları, buluş sahibi ve hakları |
|
4,5 |
11 |
Patent başvurusu, tescili, patent hakkının sınırları ve sona ermesi |
|
4,5 |
12 |
Tasarım kavramı, tasarımların korunma şartları ve koruma süreleri |
|
6 |
13 |
Tasarım sahibinin hakları ve hakların sınırları |
|
6 |
14 |
Know-how, ticari sır ve alan adı kavramları ile haksız rekabet arasındaki ilişki |
|
1 |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
Uğur Çolak, Türk Marka Hukuku, 2. Baskı, 2018, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2012.
Hayrettin Çağlar, Marka Hukuku Temel Esaslar, Adalet Yayınları, Ankara, 2015.
Sabih Arkan, Ticari İşletme Hukuku, Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü, 24. Bası, Ankara, 2018.
Çağlar/Yıldız/İmirlioğlu, Marka Vekilliği Sınavına Hazırlık, Adalet Yayınları, Ankara, 2017.
6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu, ilgili Yargıtay içtihatları, mülga 556 sayılı Marka KHK, mülga 554 sayılı Tasarım KHK, mülga 551 sayılı Patent KHK |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
OC1 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
OC2 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
OC3 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
OC4 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
OC5 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
OC6 |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
3 |
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek