Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Sosyoloji | FTV 534 | Bahar | 02+02+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Sinema ve Televizyon |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | bulent.diken |
Dersi Veren(ler): | bulent.diken |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin, 1. Sosyal-bilimsel kuramları sanatsal olay ve olguları açıklarken eleştirel bir biçimde kullanabilmesi 2. Buna yönelik olarak derslerde akademik ve popüler metinlerin okunduğu, öğrenci sunumlarının yapıldığı, metin yazma pratiklerinin geliştirildiği bir çalışma perspektifiyle birlikte grup ve atölye çalışmalarına katılması beklenmektedir. (Öğrencilere her hafta için farklı bir film ve teorik okumalar verilecektir.) |
Dersin İçeriği: | Bu ders sanatsal ve sosyolojik imgelemin kesişim noktaları üzerinde düşünebilmek ve her iki alandaki literatüre aşina olmak isteyen öğrencilere yönelik olarak hazırlanmıştır. Üzerinde düşüneceğimiz sorular şunlar: Filmler güncel toplumsal olay ve olguları nasıl temsil ederler ve bunları nasıl bir eleştirel okumaya tabi tutarlar? Filmler (estetik bir form olarak) sosyal ve siyasal alana nasıl müdahil olurlar? Her hafta seçilen bir sosyolojik tema veya tartışma konusuna uygun bir film izlenecek ve filmin seçilen temayı ekrana nasıl taşıdığı analiz edilecektir. İzlediğimiz filmler bize örneğin, şiddet ve iktidar, topluluklar ve çatışma, hegemonik erkeklikler, neo-liberal dünyanın gündelik görünümleri, ötekilik biçimleri, modernite ve geleneksellik gibi toplumsal olgular hakkında neler söylüyor? |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | • Klasik ders (Lectures) • Seminer ve workshop • Öğrencilerin derse hazırlanmaları (öğrencilerin araştırma yapması, kitap, makale ve internetten edindikleri metinleri okumaları ve özetlemeleri) • Sınav (makale yazımı) |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Giriş | Her film için okuma ve web ortamında araştırma |
2 | Dövüş Klübü: ağ toplumu, şiddet ve sermaye | TBA |
3 | Sineklerin Efendisi: kitle ve iktidar | TBA |
4 | Hamam: toplumsallığın sınırı olarak Doğu | TBA |
5 | Tanrıkent: toplumsal ilşki(sizlik) olarak kamp | TBA |
6 | Brazil: terror, güvenlik ve denetim | TBA |
7 | Borat: gülüşün terörü | TBA |
8 | Hayat Güzeldir: etik | TBA |
9 | V for Vendetta: post-politika ve militanlık | TBA |
10 | İklimler: nihilizmin üç mevsimi | TBA |
11 | Kış Uykusu: sosyal topoloji olarak yokoluş | TBA |
12 | Şeytanlar: teoloji, aşk, ve ‘politik ruh’ | TBA |
13 | The Hurt Locker: savaş, politika ve alışkanlık | TBA |
14 | Spartacus: eşitlik, kimlik ve isyan | TBA |
Badiou, A (2013) Cinema, London: Polity Baudrillard, J (1994) Simulacra and Simulation. Ann Arbor: The University of Michigan Press. Cubitt, C (2000) Simulation and Social Theory, Sage. Deleuze, G (2005) Cinema I&II. The Movement Image. Continuum. Denzin, N (1995): The Cinematic Society. The Voyeur’s Gaze. Sage. Fiennes, S (2006) The Perverse’s Guide to Cinema. (Film/DVD) Harvey, D (1989) The condition of Postmodernity, Basil Blackwell, 1989 Kracauer , S (1947/2004) From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film. Princeton NJ: Princeton UP. Modleski, T (1989) The Woman Who Knew too Much. London: Routledge. Morin, E (2005): The Cinema - or the Imaginary Man, University of Minnesota Press. O’Connor, D (2002) Mediated Associations. Cinematic Dimensions of Social Theory. McGill-Queen’s University Press. Pisters, P (2003) The Matrix of Visual Culture: Working with Deleuze in Film Theory. Stanford: Stanford University Press. Ranciere, J (2006) Film Fables, 2006, Oxford: Berg. Shiel, M & Fitzmaurice, T (2001) Cinema and the City. Film and Urban Societies in a Global Context. Blackwell. Turner, G (1999) Film As Social Practice, Routledge. Virilio, P (1989) War and Cinema: The Logistic of Perception. Verso. Weber, C (2006) Imagining America at War. Morality, politics and film. London: Routledge. Zizek, S (2001) Enjoy Your Symptom! Jacques Lacan in Hollywood and out. Revised Edition. London: Routledge. Žižek, S (2002) Welcome to the Desert of the Real, London: Verso. |
Sinema dergileri ve tanıtım yazıları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 20 |
Ödev | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Total: | 16 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 1 | 48 | 48 |
Final Sınavı | 1 | 97.5 | 97.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 |