DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema ve Tiyatro için Hikaye Oluşturma FD 540 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Film ve Drama
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Çetin Kemal SARIKARTAL
Dersin Amacı: Kayıtsız kalamadığımız, bizi etkisi altına alan insana dair temel kavramları inceleyerek kolektif bilinçdışı ve arzu mekanizmalarını tanımak; bu sayede ilk fikrin içinde bizi yakalamış olan cazibe öğelerini fark ederek bunları öyküleştirme sürecinde yitirmeden uygulama yoluyla geliştirmek.
Dersin İçeriği: İnsana dair temel kavramların incelenmesi: kutsal, arketipsel yapı, ölüm, nedensellik ve eşzamanlılık, insan-hayvan gerilimi, beden algısı ve ucube, cinsiyet, cinsellik, arzu mekanizmaları. Her öğrencinin kendi fikrinden yola çıkarak bir öykü geliştirme uygulaması.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bir fikrin neden etkileyici olduğunu objektif kriterlerle tartışabilme, analiz edebilme
  • 2- Bir fikrin içindeki etkileyici unsurların mitsel, arketipsel, arzuya dair yapılarını deşifre edebilme
  • 3- Etkileyici unsurları bir olay örgüsü halinde anlatıya dönüştürebilme
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Kaynak metin okuma, tartışma, uygulama


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin çerçevesinin ve akışının tanıtımı. Fikir ve fikrin cazibesi kavramları.
2 Kutsal kavramı / her öğrencinin dönem boyunca geliştirmek üzere seçceği fikirlerin tartışılması Mircea Eliade, “Kutsal ve Kutsal Dışı”; James G. Frazer, “Altın Dal” (ilk iki bölüm)
3 Arketipler / öğrenci fikirlerinin tartışılması Carl Gustav Jung, “Dört Arketip”
4 Ölüm kavramı / öğrenci fikirlerinin tartışılması Emmanuel Levinas, “Tanrı, Ölüm ve Zaman” (Ölüm ve Zaman bölümü); Sofokles, “Antigone”
5 Eşzamanlılık ve nedensellik ilkeleri / öğrenci fikirlerinin tartışılması Carl Gustav Jung, “Eşzamanlılık, Nedensellik Dışı Bağlayıcı Bir İlke”
6 Şamanizm / öğrenci fikirlerinin tartışılması Mircea Eliade, “Şamanizm” (ilk dört başlık)
7 İnsan ve hayvan / öğrenci fikirlerinin tartışılması Giorgio Agamben, “Açıklık, İnsan ve Hayvan”; “Gılgameş Destanı”
8 Ucube (Canavar) / öğrenci fikirlerinin tartışılması Pierre Ancet, “Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi”
9 Cinsiyet ve cinsellik / öğrenci fikirlerinin tartışılması Judith Butler, “Cinsiyet Belası” (önsöz ve birinci bölüm)
10 Arzu / öğrenci fikirlerinin ilk taslak fikir olarak yazılı teslimi Jacques Lacan, “Fallus’un Anlamı”
11 Arzunun ifade edilişleri (J. Lacan’ın seminerlerinden aktarılacak Hamlet analizi) / fikirden geliştirilen öykü taslaklarının tartışılması William Shakespeare, “Hamlet”
12 Öykü taslaklarının tartışılması
13 Öykü taslaklarının tartışılması
14 Öykü taslaklarının tartışılması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR



DİĞER KAYNAKLAR

Paul Ricoeur, “Anlatı ve Zaman”; Jacques Lacan, “Le Desir et ses Interpretations”


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Laboratuvar - -
Uygulama 14 20
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev - -
Sunum/Jüri - -
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) - -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 14 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 10
Final Sınavı 1 40
Total: 44 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama14342
Arazi Çalışması000
Proje000
Ödev000
Sunum/Jüriye Hazırlık000
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık000
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14684
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar17.57.5
Final Sınavı11212
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1 1 2 2 1 3 3      
OC2 1 2 3   3 3      
OC3   1     3 3   2