DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema ve Tiyatro için Hikaye Oluşturma FD 540 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 7.5
Akademik Birim: Film ve Drama
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş & Ufuk Ahıska
Dersi Veren(ler): Ufuk AHISKA
Dersin Amacı: Dersimiz, kurgusal anlatı sanatları alanında fikir geliştirme sürecini konu etmektedir. Kendi deneyimimiz veya başkaları hakkındaki gözlemlerimiz, “parlak bir fikrin” hikayeye dönüştürülme sürecinde çoğunlukla pırıltısını kaybedebildiğini gösteriyor. Dersimiz bir fikrin geliştirilmesi sürecine ikili bir yaklaşım öneriyor ve bunun için gerekli olan pratik ve düşünsel donanımı elde etmek konusunda güçlü bir giriş oluşturmayı hedefliyor. Birbirlerine nedensel olarak bağlı olduğunu düşündüğümüz ikili yaklaşımın temel varsayımları şunlardır:
Bir kişi tarafından ortaya konan bir drama fikrinin o kişi için taşıdığı cazibe (başka bir deyişle etki), fikrin diğer insanlar için de cazip olabilmesinin anahtarını içinde taşımaktadır. Ancak bizi neyin, neden cezbettiği sorusunun cevabı maalesef hızla açık-seçik olanın dışına, yani bilinç ve bilgi alanının dışına, zihnimizin gölgeli ve giderek karanlık alanına, kısacası bilinç dışına doğru uzanıverir.
Üzerimizde yarattıkları güçlü etkiler nedeniyle bizi cezbedebilen her şey kaynağını bizim ve diğerlerinin ortaklaştığı, kolektif bilinç dışı diyebileceğimiz bir alandan alır; ki bu ortak bilinç dışı, çok farklı kültürlerin ve özel olarak da çok farklı sanat eserlerinin çeşitliliği şeklinde bilincimizde tezahür eden ortak bir “insan” olgusunu ve ortak bir “insanlık tarihi”ni oluşturur.
Dersimizde, öncelikle bir fikrin güçlü etkiler yaratabilecek özelliklerinin yani cazibesinin izini sürebilmemizi sağlayacak temel kavramlarla tanışmayı hedefliyoruz. Paralel olarak, her öğrencinin kendi proje fikirleri bağlamında, güçlü etkiler yaratan bu cazibe unsurlarıyla pratik anlamda yüzleşerek dönem boyunca bir geliştirme çalışması yürütmesini sağlamak istiyoruz. Böylece, ikili varsayım üzerinde temellenen bir fikir geliştirme sürecine dair teorik ve pratik bir donanımın elde edilmesi mümkün olacaktır.
Bu çerçevede, her hafta dersin ilk yarısında bir kavramın ele alınması, kaynak kitaplardan ders öncesi yapılacak okumalarla desteklenecek bir tartışmanın yürütülmesi, dersin ikinci kısmındaysa, derse katılanların kendi proje fikirlerini ortak tartışmaya açmaları ve adım adım geliştirmeleri planlanmıştır.
Ders bağlamında dramatik anlatının genel yapısına (olay, aktör, bütünlük, zaman vb) yer yer değinilecek olsa da, dersin ana konusu yazım teknikleri değildir.
Dersin İçeriği: Derste her öğrencinin kendi fikrinin tartışılması ve geliştirilmesi yanısıra haftalara bölünmüş olarak ele alınıp kaynak okumaları ışığında tartışılacak konular şunlardır:
ANLAM
DOĞA
KUTSAL ARKETİPLER NEDENSELLİK ÖLÜM
ÖZNEL, KAMUSAL ve KOZMİK ZAMAN ZAMAN ve MEKANI AŞMAK - ESRİME İNSAN ve HAYVAN
CANAVAR - BEDEN
CİNSİYET, CİNSELLİK ve TOPLUMSAL CİNSİYET ARZUYU YAKALAMAK
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bir fikrin neden etkileyici olduğunu objektif kriterlerle tartışabilme, analiz edebilme
  • 2- Bir fikrin içindeki etkileyici unsurların mitsel, arketipsel, arzuya dair yapılarını deşifre edebilme
  • 3- Etkileyici unsurları bir olay örgüsü halinde anlatıya dönüştürebilme
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Kaynak metin okuma, film izleme, tartışma, uygulama


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin çerçevesinin ve akışının tanıtımı. Fikir ve fikrin cazibesi kavramları. "Yorum Yorar" içinde "Yazmanın Felsefesi" - Edgar Allan Poe "Kuzgun" - Edgar Allen Poe "Poetika" - Aristoteles
2 ANLAM / her öğrencinin dönem boyunca geliştirmek üzere seçeceği fikirlerin tartışılması "Yorum Teorisi" - Paul Ricoeur; (Okuma tavsiyesi: Bölüm 3, Metafor ve Sembol);
3 DOĞA / öğrenci fikirlerinin tartışılması "Altın Dal" - James G. Frazer; Okuma tavsiyesi: 1. Bölüm’den ilk iki ayrım: Aricia Korusu; İlkel İnsan ve Doğaüstü; 2. Bölüm: Ruhun Korkuları) "Aguirre, Tanrının Gazabı (Aguirre, der Zorn Gottes)" - Werner Herzog
4 KUTSAL / öğrenci fikirlerinin tartışılması "Kutsal ve Kutsal Dışı" - Mircea Eliade "Mekanın Poetikası" - Gaston Bachelard "Andrey Rublev" - Tarkovski
5 ARKETİPLER / öğrenci fikirlerinin tartışılması "Dört Arketip" - Carl Gustav Jung "Hilekarın Marifeti Bu Dünya" - Lewis Hyde "Deccal (Antichrist)" - Lars von Trier
6 NEDENSELLİK / öğrenci fikirlerinin tartışılması "Eşzamanlılık, Nedensellik Dışı Bağlayıcı Bir İlke" - Carl Gustav Jung "Babil" - İnarrutu
7 ÖLÜM / öğrenci fikirlerinin tartışılması "Tanrı, Ölüm ve Zaman" - Emmanuel Levinas; (Ölüm ve Zaman bölümü); "Antigone" - Sofokles
8 ÖZNEL, KAMUSAL ve KOZMİK ZAMAN / Öğrenci fikirlerinin ilk taslak fikir olarak yazılı teslimi "Zaman ve Anlatı 3, Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenmesi" - Paul Ricoeur; (Okunacak kısım: 4. Zamanın Kurmaca Deneyimi s.185-207 Mrs Dalloway bölümü; "Mrs. Dalloway" - Virginia Woolf
9 ZAMAN ve MEKANI AŞMAK - ESRİME / Öykü taslaklarının tartışılması "Şamanizm" - Mircea Eliade; (Okuma tavsiyesi: 1. Başlık: Genel Kavramlar, Devşirilme Yöntemleri, Şamanlık ve Mistik Çağrılma, 2. Başlık: Sırra Erdirici Hastalık ve Rüyalar,3. Başlık: Şamanlık Güçlerinin Elde Edilmesi, 4. Başlık: Şamanlığa Giriş (Sırra Erme)) "Gerçeğin Ötesinde (Altered States)" - Ken Russel
10 İNSAN ve HAYVAN / Öykü taslaklarının tartışılması "Açıklık, İnsan ve Hayvan" - Giorgio Agamben; "Gılgamış Destanı" – Jean Bottero (Okuma tavsiyesi: Ninova versiyonu: s.63-221, YKY
11 CANAVAR - BEDEN / Öykü taslaklarının tartışılması "Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi" - Pierre Ancet
12 CİNSİYET ve CİNSELLİK / Öykü taslaklarının tartışılması "Fallus’un Anlamı" - Jacques Lacan "Cinsiyet Belası" - Judith Butler (Okuma tavsiyesi: Önsöz ve 1. Bölüm: Cinsiyetin/Toplumsal Cinsiyetin/Arzunun Özneleri);
13 ARZUYU YAKALAMAK / Öykü taslaklarının tartışılması Le Désir et Ses Interprétation, Seminaire VI" - Jacques Lacan; Hamlet bölümü (ders esnasında TR özet aktarılacak); "Hamlet" - W. Shakespeare
14 GENEL DEĞERLENDİRME VE TARTIŞMA Dönem içi tartışmalar ve öğrenci projeleri esas alınır.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

"Yorum Teorisi" - Paul Ricoeur; (Okuma tavsiyesi: Bölüm 3, Metafor ve Sembol);
"Altın Dal" - James G. Frazer; Okuma tavsiyesi: 1. Bölüm’den ilk iki ayrım: Aricia Korusu; İlkel İnsan ve Doğaüstü; 2. Bölüm: Ruhun Korkuları)
"Kutsal ve Kutsal Dışı" - Mircea Eliade
"Dört Arketip" - Carl Gustav Jung
"Tanrı, Ölüm ve Zaman" - Emmanuel Levinas; (Ölüm ve Zaman bölümü);
"Eşzamanlılık, Nedensellik Dışı Bağlayıcı Bir İlke" - Carl Gustav Jung
"Zaman ve Anlatı 3, Kurmaca Anlatıda Zamanın Biçimlenmesi" - Paul Ricoeur; (Okunacak kısım: 4. Zamanın Kurmaca Deneyimi s.185-207 Mrs Dalloway bölümü
"Şamanizm" - Mircea Eliade; (Okuma tavsiyesi: 1. Başlık: Genel Kavramlar, Devşirilme Yöntemleri, Şamanlık ve Mistik Çağrılma, 2. Başlık: Sırra Erdirici Hastalık ve Rüyalar,3. Başlık: Şamanlık Güçlerinin Elde Edilmesi, 4. Başlık: Şamanlığa Giriş (Sırra Erme))
"Açıklık, İnsan ve Hayvan" - Giorgio Agamben
"Ucube Bedenlerin Fenomenolojisi" - Pierre Ancet
"Fallus’un Anlamı" - Jacques Lacan
"Cinsiyet Belası" - Judith Butler (Okuma tavsiyesi: Önsöz ve 1. Bölüm: Cinsiyetin/Toplumsal Cinsiyetin/Arzunun Özneleri);
Le Désir et Ses Interprétation, Seminaire VI" - Jacques Lacan; Hamlet bölümü (ders esnasında TR özet aktarılacak)


DİĞER KAYNAKLAR

"Yorum Yorar" içinde "Yazmanın Felsefesi" - Edgar Allan Poe "Kuzgun" - Edgar Allen Poe
"Poetika" - Aristoteles
"Hilekarın Marifeti Bu Dünya" - Lewis Hyde
"Mekanın Poetikası" - Gaston Bachelard
"Mrs. Dalloway" - Virginia Woolf
"Gılgamış Destanı" – Jean Bottero (Okuma tavsiyesi: Ninova versiyonu: s.63-221, YKY) "Antigone" - Sofokles "Hamlet" - W. Shakespeare
"Antigone" - Sophokles
"Andrey Rublev" - Tarkovski
"Babil" - İnarrutu
"Gerçeğin Ötesinde (Altered States)" - Ken Russel
"Deccal (Antichrist)" - Lars von Trier
"Aguirre, Tanrının Gazabı (Aguirre, der Zorn Gottes)" - Werner Herzog


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 16
Ödev 1 10
Final Sınavı 1 60
Derslere bireysel katılım/ ilgililk /odaklanma 1 14
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev11010
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler148.2114.8
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar17.57.5
Final Sınavı113.213.2
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1 1 2 2 1 3 3      
OC2 1 2 3   3 3      
OC3   1     3 3   2