DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Oryantalizm ve Temsil ARCH 514 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Oryantalizm, on dokuzuncu yüzyılda sınırların hızla erimesi ve insanların hareketliliği sayesinde karşılaşmaların artmasıyla beraber kendini birçok mecrada gösteren önemli bir güç söylemi olmuştur. Ders, tarihten günümüze oryantalizmin farklı temsil alanlarında nasıl icra ettiğini anlamayı ve nasıl güç ilişkileri ürettiğini keşfetmeyi amaçlar. 1978 yılında yayınlanan Edward Said’in “Oryantalizm” kitabı ve akabinde gelişen oryantalizm literatürünü ile başlayan teorik çerçeveden sonra, ders farklı temsil alanlarına odaklanan üç modül ile ilerler. Metin ve imge aracılığıyla üretilen anlatıları odağına alan ilk iki modülden sonra mimarlık disiplini içerisinde oryantalizmin ne gibi araçlarla temsil edildiği ve nasıl etkiler yarattığı incelenir.
Dersin İçeriği: Ders, üçer haftalık dört bölümden oluşur. İlk bölüm, oryantalizm ve temsil meselesinin teorik çerçevesine odaklanır. Bu bölümde, oryantalizm genel literatürü ve tarihi üzerinden anlatım ve tartışmalara yer verilir. Devamında ders temsilin farklı mecralarını odağına alacak şekilde üç modül ile devam eder. Metinsel, imgesel ve mimari anlatılar ile üretilmiş olan eserler örneklenerek oryantalizmin temsil düzeyinde nasıl icra ettiği öğrenci liderliğinde tartışmalar ile irdelenir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Oryantalizm ve temsil ilişkisini kavramak
  • 2- Mimarlık ve diğer temsille ilişkili disiplinler içerisinde üretilen oryantalist söylemlere eleştirel yaklaşmak
  • 3- Tarihten günümüze somut eserler üzerinden oryantalizmi okumak
  • 4- Güncel literatürü kavramak ve tartışmak
  • 5- Anlatıları kavram ve kuramlar üzerinden yorumlama ve ilişkilendirme
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Okumalar; sunumlar; öğrenci liderliğinde tartışmalar.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 Teorik Çerçeve: Oryantalizm ve Temsil Okuma Metinleri
3 Anlatım ve Tartışma Okuma Metinleri
4 Anlatım ve Tartışma Okuma Metinleri
5 Modül 1: Oryantalizm ve İmge Okuma Metinleri
6 Öğrenci Liderliğinde Tartışmalar Okuma Metinleri
7 Öğrenci Liderliğinde Tartışmalar Okuma Metinleri
8 Modül 2: Oryantalizm ve Metin Okuma Metinleri
9 Öğrenci Liderliğinde Tartışmalar Okuma Metinleri
10 Öğrenci Liderliğinde Tartışmalar Okuma Metinleri
11 Modül 3: Oryantalizm ve Mimari Okuma Metinleri
12 Öğrenci Liderliğinde Tartışmalar Okuma Metinleri
13 Öğrenci Liderliğinde Tartışmalar Okuma Metinleri
14 Öğrenci Sunumları – Taslak Final Teslimi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Beaulieu, J. and Mary R. (2002). Orientalism’s Interlocutors: Painting, Architecture, Photography. Durham: Duke University Press.
Bernstein, M. and Gaylyn. S. (1997). Visions of the East: Orientalism in Film. New Brunswick: Rutgers University Press.
Bozdoğan, S. (1986). Orientalism and Architectural Culture. Social Scientist, 14, 46-58.
Bozdoğan, S. (2015). Orientalist Orientals: Re-Conceptualizing Ottoman Architecture in the Late Empire. Journal of Art History, 13.
Çelik, Z. (1992). Displaying the Orient: Architecture of Islam at Nineteenth-Century World’s Fairs. Berkeley: University of California Press.
Çelik, Z. (2020). Europe Knows Nothing About the Orient: A Critical Discourse from the East, 1872-1932. Istanbul: Koç University Press.
Hallaq, W.B. (2018). Restating Orientalism: A Critique of Modern Knowledge. New York: Columbia University Press.
Lokman, Z. (2004). Contending Visions of the Middle East: The History and Politics of Orientalism. New York: Cambridge University Press.
Macfie, A.L. (2000). Orientalism: A Reader. New York: New York University Press.
MacKenzie, J.M. (1995). Orientalism: History, Theory, and the Arts. Manchester: Manchester University Press.
Mitchell, T. (1998). Orientalism and the Exhibitionary Order in Preziosi (ed.), The Art of Art History, 455-472
Nash, G. (2019). Orientalism and Literature. Cambridge: Cambridge University Press.
Said, E. (1978). Orientalism. New York: Vintage Books.
Said, E. (1989). Representing the Colonized. Critical Inquiry, 15, 205-225.
Thompson, J. and David S. (1988). The East, Imagined, Experienced, Remembered: Orientalist Nineteenth Century Painting. Dublin: National Gallery of Ireland.


DİĞER KAYNAKLAR

Ahıska, M. (2003). Occidentalism: The Historical Fantasy of the Modern. The South Atlantic Quarterly. 102, 351-379.
Avcıoğlu, N. (2011). Turquerie and the Politics of Representation, 1728-1876. Farnham: Ashgate Publications.
Benjamin, R., Mounira, K., Ursula, P., and Lynne, T. (1997). Orientalism: Delacroix to Klee. Sydney: Art Gallery of New South Wales.
Gabriel, S.P, and Bernard W. (2021). Orientalism and Reverse Orientalism in Literature and Film: Beyond East and West. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group.
Hackforth-Jones, J. and Mary R. (2005). Edges of Empire: Orientalism and Visual Culture. Malden: Blackwell Publishing.
Hobsbawm, E. and Ranger, T. (1983). The Invention of Tradition. New York: Cambridge University Press.
Lewis, R. (1996). Gendering Orientalism: Race, Femininity, and Representation. New York: Routledge.
Richardson, M. (2010). Otherness in Hollywood Cinema. New York: Continuum.
Tawadros, Ç. (1988). Foreign Bodies: Art History and the Discourse of 19th-Century Orientalist Art. Third Text 2, 51–67.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Sunum/Jüri 2 20
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 30
Final Sınavı 1 40
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık22040
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12560
Final Sınavı145.545.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5