DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İstanbul: Emperyal Başkentten Küresel Kente ARCH 522 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Dersin temel amacı, İstanbul'un karmaşık, melez ve çekişmeli kentsel tarihini imparatorluk, ulusal ve küresel siyaset çerçevesinde incelemektir.

İstanbul'un kentsel dönüşümlerini sosyolojik, ekonomik, politik bir çerçevede okumak, tartışmak ve kavramsallaştırmak.
20.-21. yüzyıllarda siyasal iktidarın ideolojileri üzerinden şekillenen kentin dönüşümünü ve kamusal alan üretimini tartışmak.
Kamusal alan kavramının tartışılması.
İstanbul'daki kentsel dönüşümleri kentin kamusal alanları üzerinden okumak.
Kentsel peyzaj ve kamusal alan anlatısını eleştirel okumalarla geliştirerek konsept oluşturma.
Dersin İçeriği: Bu ders, İstanbul'daki kamusal alan üretiminin politik doğasına tarihsel bir bakış açısı sunmayı amaçlar ve bir zamanlar imparatorluk başkenti olan İstanbul'un nasıl bugünlere geldiğini incelemeye çalışır. Kamusal alandaki bu değişimleri hem modern Türkiye'nin tarihsel dinamikleri hem de bölgenin ve genel olarak dünyanın daha geniş ulus-ötesi bağlamı içinde konumlandırarak, İstanbul'un son iki yüzyıldaki kentsel/mimari dönüşümlerine genel bir bakış sunuyor. Özellikle 20. yüzyılın başlarından başlayarak işaretlenmiş farklı dönemleri işleyeceğiz.

Siyasi aktörler ve planlamalar tarafından vizyonlarının, dönüşümlerinin günümüz şehrini nasıl şekillendirdiğini tartışacağız.
Derste sadece tamamlanan projeleri değil, gerçekleşmemiş/terkedilmiş projelere de odaklanmaya çalışacağız, bunlar gerçekleşseydi ne olurdu? Şehir manzarasını nasıl değiştirirlerdi? Kamusal alanı ve gündelik uygulamaları nasıl etkilerlerdi? Bu vizyonlar kentin kentsel dönüşümüne nasıl yön verecekti?
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Eleştirel anlamda düşünebilme;
  • 2- Kamusal alan kavramının algısını geliştirmek
  • 3- İstanbul'da kentsel peyzajın dönüşümünü algılamak
  • 4- Bir fikrin temsilini görsel olarak deneyimlemek
  • 5- Bir söylem oluşturabilme ve bunu sözlü olarak ifade edebilme
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri İstanbul'da seçilen bir kamusal alan üzerine kent tarihi bağlamında farklı katmanlar, ekonomik, politik ve ideolojik ilişkiler üzerinden makale okuyup yazmak. Alan gezileri yapmak Seminerler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 Kamusal alan-özel alan-birey Okumalar
3 Türkiye'de "kamusal alan" kavramının mekansal ve kavramsal dönüşümü Okumalar
4 İşgal döneminde İstanbul manzarası: Yeni bir kamusal alanın doğuşu Okumalar
5 Erken Cumhuriyet Dönemi ve İstanbul'da kamusal alan üretimi Okumalar
6 Vaka Çalışması 2 Okumalar
7 Prost planı ve değişen manzaralar Okumalar
8 Çok partili sisteme geçiş ve kentsel gelişmeler Okumalar
9 Liberalizm - İstanbul Manzarası Okumalar
10 Vaka Çalışması 1 Okumalar
11 İstanbul'u neoliberal kentsel uygulamalar üzerinden okumak Okumalar
12 Mega projelerle şehri dönüştürüyor Okumalar
13 Şehre doğru Okumalar
14 Sonuç ve Final Sunumları – Taslak Final Bildirileri


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Orhan Pamuk, İstanbul: Hatıralar ve Şehir, Yapı Kredi Yayınları, 2003
Sibel Bozdoğan, Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic, Seattle: University of
Washington Press, 2001
Ekrem Işın, Everyday Life in Istanbul: social historical essays on people, culture and spatial relations, Istanbul: Yapi Kredi
Publication, 2001
Zeynep Çelik, The Remaking of Istanbul: Portrait of an Ottoman City in the 19 th Century. Seattle: University of
Washington Press, 1986
Çağlar Keyder, ed. Istanbul: Between the Global and the Local, Lanham Md: Rowman & Littlefield, 1999
David Harvey, Rebel Cities: From the Right to the City to the Urban Revolution, Verso Books, 2012
Murat Gül, "The Emergence of Modern Istanbul: Transformation and Modernisation of a City", 2009, ISBN:
9781845119355, London: IB Tauris
F. Cana Bilsel, İmparatorluk başkentinden İstanbul cumhuriyet' in modern kentine : Henri Prost'un İstanbul
planlaması, (1936- 1951) = From the imperial capital to the republican modern city: Henri Post' s planning
of Istanbul, (1936- 1951) / [ editors, F. Cânâ Bilsel, Pierre Pinon], İstanbul: İstanbul Araştirmaları
Enstitüsü, 2010.


DİĞER KAYNAKLAR

Göktürk, Deniz, Levent Soysal, and Ipek Türeli. “Introduction.” In Orienting Istanbul: Cultural Capital of Europe?
edited by Deniz Göktürk, Levent Soysal and Ipek Türeli, 1-22. New York: Routledge, 2010.
Simmel, George. “Bridge and Door.” In Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, edited by Neil
Leach, 66-69. New York: Routledge, 1997.
Ișın, Engin F. “The Soul of a City: Hüzün, Keyif, Longing.” In Orienting Istanbul: Cultural Capital of Europe?
edited by Deniz Göktürk, Levent Soysal and Ipek Türeli, 35-47. New York: Routledge, 2010.
Stieber, Nancy. “Microhistory of the Modern City: Urban Space, Its Use and Representation.” JSAH 58, no. 3
(Sep. 1999): 382-91.
Çelik, Zeynep. “New Approaches to the “Non-Western” City.” JSAH 58, no. 3 (Sep. 1999): 374-81.
W05 | Alternative Modernities
Gaonkar, Dilip Parameshwar. “On Alternative Modernities.” In Alternative Modernities, edited by Dilip
Parameshwar Gaonkar, 1-23. Durham, NC: Duke University Press, 2001.
Roy, Ananya. “The 21st-Century Metropolis: New Geographies of Theory.” Regional Studies 43, no. 6 (2008):
819 – 30.
Huyssen, Andreas. Other Cities, Other Worlds: Urban Imaginaries in a Globalizing Age, 1-15. Duke University
Press, 2008.

Hamadeh, Shirine. “Ottoman Expressions of Early Modernity and The ‘Inevitable’ Question of
Westernization.” JSAH 63, no. 1 (2004): 32-51.
Bilsel, Cana. “Henri Prost’s Planning Works in Istanbul (1936-1951): Transforming the Structure of a City through
Master Plans and Urban Operations,” and “Espaces Libres: Parks, Promenades, Public Squares,” In From
the Capital of the Empire to the Modern City of the Republic: Henri Prost’s Istanbul Plans (1936-
1951) edited by Pierre Pinon and Cana Bilsel, 101-66 and 349-80. Istanbul: Istanbul Research Institute,
2010.
Bozdoğan, Sibel. “Democracy, Development, and the Americanization of Turkish Architectural Culture in the
1950s.” In Modernism and the Middle East: Architecture and Politics in the Twentieth Century, edited by
Sandy Isenstadt and Kishwar Rizvi, 116-38. Seattle: University, 2008.
Wharton, Annabel Jane. “Chapter 1, Gaze to the East: Istanbul.” Building the Cold War: Hilton International
Hotels and Modern Architecture, 13-38. Chicago: University of Chicago Press, 2001.
Keyder, Çağlar. “The Housing Market from Informal to Global.” In Istanbul: Between the Global and the Local,
edited by Çaglar Keyder, 143-59. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 1999.
Ünsal, Özlem, and Tuna Kuyucu. “Challenging the Neoliberal Urban Regime: Regeneration and Resistance in
Bașıbüyük and Tarlabașı.” In Orienting Istanbul: Cultural Capital of Europe? edited by Deniz Göktürk,
Levent Soysal and Ipek Türeli, 51-70. New York: Routledge, 2010.
Brink-Danan, Marcy. “Counting Jews as European: Jews and the Politics of Presence in Istanbul.” In Orienting
Istanbul: Cultural Capital of Europe? edited by Deniz Göktürk, Levent Soysal and Ipek Türeli, 279-95.
New York: Routledge, 2010.
Mills, Amy. “Boundaries of the Nation in the Space of the Urban: Landscape and Social Memory in
Istanbul.” Cultural Geographies 13, no. 367 (2006): 367-94.
Türeli, Ipek. “Modelling Citizenship in Turkey’s Miniature Park.” In Orienting Istanbul: Cultural Capital of Europe?,
edited by Deniz Göktürk, Levent Soysal and Ipek Türeli, 105-25. New York: Routledge, 2010.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Sunum/Jüri 1 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 30
Final Sınavı 1 40
Ara Sınavlar 1 10
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Final Sınavı145.545.5
Sunum hazırlıkları (ders dışı)12560
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1 3 2 2                    
OC2           3 2 2 2        
OC3           3 2 2 2        
OC4           2 2 2          
OC5     2