DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İnsan Bilgisayar Etkileşimi IT 316 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Yönetim Bilişim Sistemleri
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ebru DİLAN
Dersin Amacı: İnsan-Bilgisayar Etkileşimin doğası, özellikleri, etkileşim süreci ile ilgili stratejiler, arayüz tasarımı, kullanışlılık testi, kullanışlılık ve yazılım mühendisliği konularında temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi, etkileşimli teknolojilerin tasarımı, değerlendirilmesi ve uygulaması ile ilgilenen disiplinler arası bir çalışma alanıdır. İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (İBE) çalışma alanı, insan ve bilgisayar arasındaki etkileşimi konu edinmesinden dolayı insan davranışı, psikoloji, bilişsel bilimler, bilgisayar teknolojileri ve yazılım mühendisliği yanında ergonomi, grafik ve endüstriyel tasarım, sosyoloji, antropoloji ve eğitim bilimleri gibi alanlarla da ilişkilidir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) ile ilgili temel kavram ve konuları, İBE yapısı ve işleyişini tanımlar ve bilgi teknolojilerinde kulanıcı ve kabuledilirlik konularını uygularbu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
  • 2- İletişim ve etkileşim süreçleri ile ilgili modelleri anlar, eğitsel yazılımlarda tasarım kriterlerini yorumlar
  • 3- Arayüz tasarımı ilkelerini bilir ve kullanır, arayüz tasarımında task faktörünü yorumlar ve analiz eder, ihtiyaç ve task analizini sonuçlandırır
  • 4- Kullanışlılık testi kriterlerini bilir ve uygular, kullanışlılık mühendisliği ilkelerini kullanır, eğitsel yazılımlarda bilişsel-bilgisayar etkileşimini kullanır
  • 5- Web tabanlı örneklerde IBE prensiplerini analiz eder, bilgisayar yazılımlarında IBE prensiplerini analiz eder
  • 6- İletişim ve enformasyon teknolojilerini İnsan-Bilgisayar Etkileşimi ekseninde sentezler
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri İnsan Bilgisayar Etkileşimi dersinin öğretim metodu, öğrencilerin akademik işbirliği ve öğretmen koordinasyonu esası üzerine dayalı olup birlikte yaparak öğrenme (collaborative learning), durumsal öğrenme (situated learning) ve çapa öğretim (anchor instruction) metotlarını içermektedir. Bu çerçevede, aktif öğrenme stratejileri ile öğrencilerin çok yönlü (diverse) düşünce modellerini ve yaratıcılıklarını geliştirmeleri planlanmaktadır. Sunulan bilgilerin bilişsel prosesi ve anlamlılığı ancak problem çözme ve karar verme stratejilerinin kullanılması ile mümkün olabilir. Bu derste, ezberlenmiş bilgilerden ziyade öğrencinin kendi iç dünyasında ve zihninde anlamlaştırıp mantıklı bir forma soktuğu bilgiler puanlanacaktır. Her bireyin ders boyunca sergilediği anlamlı çıktılar artı puan olarak öğrenci-merkezli değerlendirmeye katılacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 What is HCI? Components of HCI? Introduction: Human – Computer Interaction, the Past and the Present (J. Preece, 1994 – Chapter I - II) (J. M. Carroll, 2001 - Introduction, Chapter I and IX)
2 Introduction: Usability of Interactive Systems; Guidelines, Principles and Theories Web Style Guide: Process and Interface Design (B. Shneiderman, 2010)
3 Guidelines, Principles and Theories Web Style Guide: Site Design (B. Shneiderman, 2010)
4 Development Process: Managing Design Processes; Evaluating Interface Designs; Software Tools Web Style Guide: Typography
5 Interaction Styles: Direct Manipulation and Virtual Environments; Menu Selection, Form Filling, and Dialog Boxes (B. Shneiderman, 2010)
6 Web Style Guide: Editorial Style
7 Designing User Interface and Interaction Styles: Review
8 Web Style Guide: Review
9 Interaction Styles: Command and Natural Languages; Interaction Devices; Collaboration
10 Design Issues: Quality of Service; Balancing Function and Fashion; User Manuals, Online Help, and Tutorials
11 Design Issues: Information Search and Visualization, Societal and Individual Impact of User Interfaces
12 Introduction to GUI Bloopers: First Principles; GUI Control Bloopers (J. Johnson, 2007)
13 Navigation Bloopers Web Style Guide: Graphics, Multimedia Textual Bloopers; Graphic Design and Layout Bloopers (J. Johnson, 2007)
14 On the Effective Use and Reuse of HCI Knowledge The Maturation of HCI: Moving beyond Usability toward Holistic


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

B. Shneiderman, C. Plaisant, Designing the User Interface: Strategies for Effective Human -Computer Interaction, Fifth Edition, Addison-Wesley, 2010, ISBN: 978-0321601483

J. Johnson, GUI Bloopers 2.0: Common User Interface Design Don`ts and Dos, Morgan Kaufmann Publishers - Academic Pres., 2007, ISBN: 978-0123706430


DİĞER KAYNAKLAR

Patrick J. Lynch, Sarah Horton & Louis Rosenfeld, Web Style Guide 2., Publication Date: March 2002, ISBN-10: 0300088981, ISBN-13: 978-0300088984 http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0300088981/webstyleguidecom

J. M. Carroll, Human - Computer Interaction in the New Millennium, (Introduction, Chapter I and IX), Addison-Wesley, 2001, ISBN: 978-0201704471

J. Preece, Y. Rogers, H. Sharp, D. Benyon, S. Holland, T. Carey, Human-Computer Interaction: Concepts And Design, (Chapter I - II), Addison-Wesley, 1994, ISBN: 978-0201627695


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 50
Final Sınavı 1 40
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12424
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21326
Final Sınavı11616
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1     3     3              
OC2     2     2              
OC3     3     3              
OC4     2     2              
OC5     2     2              
OC6     1     2