Akademik Birim: |
Uluslararası İlişkiler |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Doktora |
Dersin Koordinatörü: |
Serhat GÜVENÇ |
Dersi Veren(ler): |
Serhat GÜVENÇ |
Dersin Amacı: |
Bu ders, stratejik düşüncenin devlet, toplum ve teknolojideki değişimlere koşut olarak evrimini ele almaktadır. Clausewitz?in ?Savaş siyasetin başka araçlarla devamıdır? önermesinden hareketle, siyasetin stratejinin biçimlenmesindeki başatlığı incelenmekte ve vurgulanmaktadır. Derste öğrencilere kara, deniz ve hava stratejileri ile nükleer stratejiye aşinalık kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin konuları ağırlıklı olarak stratejik çalışmaların temel unsuru devletlere yoğunlaşmaktaysa da, AGSP gibi ulusüstü ve uluslararası terörizm gibi devlet dışı aktörlerin Clausewitzci stratejik anlayışa yönelik sınamalar da ele alınacaktır. Farklı stratejik düşüncelerin uygulamaya konduğu örnekler de derinlemesine işlenecektir ki bunlar arasında Birinci Dünya Savaşı?nın siper muharebeleri, Soğuk Savaş nükleer stratejisi, Soğuk Savaş sonrasının İnsancıl Müdahaleleri ve nihayet 11 Eylül terör saldırıları bulunacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Stratejik araştırmaların uluslararası ilişkiler disiplini içinde konumlandırabilecek
- 2- Değişik zaman dilimlerinde ortaya çıkmış stratejik yaklaşımlara aşinalık kazanacak
- 3- Farklı yer ve zamanlarda yapılan stratejik tercihlerinin temel dinamiklerini çözümleyebilecek;
- 4- Siyaset/siyasa ile strateji arasındaki bağı tanımlayabilecek
- 5- Stratejik düşüncedeki süreklilik ve değişim unsurlarını tespit edebilecek;
- 6- Örnek olay ve olgular üzerinden strateji kuram ve uygulamalarını eleştirel bakışla değerlendirebilecektir.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Haftalık dersler halinde yapılacak olup her ders için haftalık okuma ödevleri verilecektir. Ders sırasında ve/veya ders dışında izlenmek üzere belgeseller ve sinema filmleri verilecektir. Dersler okumalara ve varsa filmlere dayalı tartışmalar biçiminde gerçekleştirilecektir. Bu nedenle öğrencilerin derslere etkin katılımı zorunludur. Öğretim üyesi tartışmalarda daha çok kolaylaştırıcı rol üstlenecektir. Devam zorunlu, ancak yeterli değildir. Öğrencilerin sınıftaki tartışmalara etkin katılımı beklenecektir. Ders içeriği ve okumalar İngilizce’dir. İngilizce dil yetkilniği şarttır. Öğrencilerin her ders öncesi o hafta için verilen okumaları yapmış olmaları beklenecektir. Öğrencilerin bilgisayar ve sosyal medya becerilerini bu derste zaman zaman kullanmaları gerekecektir. Konular işlenirken yeni medya araç ve malzemeleri geleneksel eğitim ve öğretim yöntemleri ile birlikte kullanılacaktır. Ders yükümlülükleri arasında bir kitap incelemesi, bir sunuş ve bir dönem sonu final ödevi bulunacaktır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Genel Tanıtım: Stratejik Çalışmalar Hala Anlamlı mı? |
Baylis (2001); Gray (2007: 4-14). |
2 |
Siyasi Savaşın Özü: Clausewitz |
Gray (2007: 15-30); Parret (1986: 186-213); Howard (2002) |
3 |
Deniz Gücü: Mahan ve Corbett |
Gray (2007: 51-73); Parret (1986: 444-77); Karsten (1971) |
4 |
Hava Gücü: Douhet, Seversky |
Parret (1986: 624-47); Cohen (1997); Westenhoff (1997). |
5 |
Atom Bombası ve Nükleer Strateji |
Parret (1986: 775-783); Heuser (2000); Kaplan (2001). |
6 |
11 Eylül Sonrası Strateji |
Gray (2007: 235-44); Pape (2003); Cook (2007) |
7 |
Strateji Uygulamaları: Topyekün Savaşlar Çağı |
Gray (2007: 85-97); Parret (1986: 510-26); Murray (1996). |
8 |
Siyaset, İdeoloji ve Strateji: Sovyetler Birliği Örneği |
Kokoshin (11-61); Rice (1987). |
9 |
Belirsizlik Dünyasında Strateji |
Callum (2001); Clare (2000). |
10 |
Batının Farklılaşan Stratejik Tercihleri |
Kagan (2002); Heiseburg (2000). |
11 |
Öğrenci Sunuşları I |
|
12 |
Öğrenci Sunuşları II |
|
13 |
Siyasi Savaşın Sonu (mu?) |
Vinci (2008); Naiden (2014) |
14 |
Siyasi Savaşın Sonu (mu?) |
Gautam (2013); Basevich (2012) |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.