Akademik Birim: |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
- |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Füsun ALİOĞLU |
Dersin Amacı: |
Korunması gerekli kültür varlıklarındaki bozulmalar ve nedenleri hakkında ileri düzeyde bilgi ve kavrayışın kazandırılması |
Dersin İçeriği: |
Küçük eser ve yapılar için genel olarak bozulma nedenleri. Küçük eserlere ilişkin sorunlar. Yapıların bozulma nedenleri (konumlanma özellikleri, jeofizik etkiler, iklimsel etkiler, suyun etkisi, biyolojik ve kimyasal etkiler, tasarım, uygulama, yanlış onarımlar ve yanlış kullanımdan kaynaklanan sorunlar, planlama hataları, yanlış imar uygulamalarının etkileri, trafik ve titreşim etkileri, doğal afetler, yangın, savaş, vandalizm vb.). Genel olarak bozulmalar ve neden olan etkinin saptanması, hasarın belgelenmesi (fotoğraf ve çizimle tanıtılması), ölçülmesi, izlenmesi. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Kültür varlıklarında bozulmalar ve nedenlerini çözümleyebilmek
- 2- Yapı malzemelerinin fiziksel, kimyasal özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Genel Olarak Bozulma Nedenleri |
- |
2 |
Ahşap Malzeme ve Bozulmalar: Koruma Önerileri |
Önerilen metinlerin okunması |
3 |
Kagir Malzeme Taş Malzeme ve Bozulmalar: Koruma Önerileri |
Önerilen metinlerin okunması |
4 |
Toprak (Pişmiş Toprak ve Kerpiç) Malzeme Ve Bozulmalar: Koruma Önerileri |
Önerilen metinlerin okunması |
5 |
Metal Malzeme ve Bozulmalar: Koruma Önerileri |
Önerilen metinlerin okunması |
6 |
Deprem ve Yapılar |
Önerilen metinlerin okunması |
7 |
SINAV, Deprem ve Yapılar |
Önerilen metinlerin okunması |
8 |
Tasarım, uygulama, yanlış onarımlar. Yanlış kullanım Planlama hataları. Yanlış imar uygulamaları. Doğal Afetler ve Örnekler |
Önerilen metinlerin okunması |
9 |
Kuramsal yaklaşım: Koruma yöntemleri |
Önerilen metinlerin okunması |
10 |
Küçük obje koruma |
Önerilen metinlerin okunması |
11 |
Restorasyonda geleneksel malzeme ve tekniklerin kullanımı |
Önerilen metinlerin okunması |
12 |
Acil koruma önlemleri |
Önerilen metinlerin okunması |
13 |
Restorasyon sonrası bakım/Öğrenci sunumu |
Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık |
14 |
Genel değerlendirme/Öğrenci sunumu |
Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, 1996.
Feilden, Bernard M. , Conservation of historic buildings, Elsevier Architectural Press Amsterdam, 2003
Günay, R. Geleneksel Ahşap Yapılar / Sorunları Ve Çözüm Yolları, 2002
Küçükkaya, A. G. Taşlarin Bozulma Nedenleri Koruma Yöntemleri, Birsen Yayinevi
Uvina Contreras, F. Adobe conservation : a preservation handbook, Sunstone Pres, Santa Fe, NM 2006
Weaver, M. E. Conserving Buildings, 1997.
Zachariadou, Osmanlı İmparatorluğu?nda Doğal Afetler, 2001 |