Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tarihsel Çevrede Tasarım | CH 519 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Füsun ALİOĞLU |
Dersin Amacı: | Tarihsel çevrelerde yeni tasarım, özellikle İstanbul'un tarihsel çevre ve yapılarının yeniden kullanımı konularında ileri derecede bilgi ve kavrayış ile bu konuları analiz edilebilme, tartışabilme, yorumlayabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Ülkemiz ve batıdaki tarihsel çevrelerde uygulanmış yeni tasarım örneklerinin incelenmesi, olumlu-olumsuz yönlerin analizi. İstanbul`da, geleneksel dokusunu büyük ölçüde yitirmemiş olma ölçütüne göre seçilen alanlarda yeni bir yapı projesi üretilmesi ve proje hazırlanırken: Tarihsel kent merkezlerinde gelişen yeni işlevlerin neden olduğu koruma sorunlarının irdelenmesi. Geleneksel dokular içinde yer alan hizmet fonksiyonları ile buna ilişkin fiziksel sistemin birbiriyle ilişkiler ve kentin bütünü ile ilgili gelişmeler bağlamında değerlendirilmesi. Gelecekte üretilecek yerleşme merkezleri için öngörülen yaklaşımların, tarihi kent mekanlarına uygulanabilirliğinin irdelenmesi. Tarihsel merkez niteliği taşıyan kentsel alanlardaki yeni tasarımlarda, çağdaş bir verimlilik ve estetik sağlanması için gereken ilkelerin tartışılması. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihi Dokuya Müdahale Felsefesi | - |
2 | Tarihi Çevrede Tasarıma Yaklaşım Türleri | Önerilen metinlerin okunması |
3 | Tarihi Çevrede Tasarıma Yaklaşım Türleri | Önerilen metinlerin okunması |
4 | Örnek / Vaka Çalışmaları (Yurtdışı Örnekler) | Önerilen metinlerin okunması |
5 | Örnek / Vaka Çalışmaları (Yurtiçi Örnekler) | Önerilen metinlerin okunması |
6 | Arazi / Örnek Ziyaretleri (Eminönü Hanları) | Önerilen metinlerin okunması |
7 | SINAV, Arazi / Örnek Ziyaretleri (Eminönü Hanları) | Önerilen metinlerin okunması |
8 | Arazi / Örnek Ziyaretleri (Karaköy Hanları) | Önerilen metinlerin okunması |
9 | Arazi / Örnek Ziyaretleri (Karaköy Hanları) | Önerilen metinlerin okunması |
10 | Makale Tartışmaları | Önerilen metinlerin okunması |
11 | Makale Tartışmaları | Önerilen metinlerin okunması |
12 | Makale Tartışmaları | Önerilen metinlerin okunması |
13 | Gündem Tartışmaları ve Genel Değerlendirme | Önerilen metinlerin okunması |
14 | Gündem Tartışmaları ve Genel Değerlendirme | Önerilen metinlerin okunması |
- |
Warren, J, Worthington, J and Taylor, S (eds), Context: New Buildings in Historic Settings, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1998. NSW Heritage Office,Design in Historic Context: guidelines for in fill development in the historic environment, RAIA NSW, 2011. Nardi, B.A.,Contextand Consciousness: Activity Theoryand Human-computerInteraction,MIT Press, 1996. Dennison, E, Conservation and Change in Historictowns: research directions for the future, Councilfor British Archaeology, 1999. Historic Scotland, New Design in Historic Settings, Alba Aosmhor, 2010. English Heritageand CABE, Building in Context: new development in historicareas, 2001. Macdonald, S, Contemporary Architecture in Historic Urban Environments, GCI, 2011. Jager, F.P.,Old& New: Design Manual for Revitalizing Existing Buildings, Birkhauser, 2010. Klanten, R.,Feireiss, L., Build-On Converted Architecture &Transformed Buildings, Gestalten, 2009. Oc, T, Tarihi Kentsel Alanlarda Tasarım, Mimarist, 2008/3, s.76-82 Tarihi Çevrede Yapılaşma (Dosya, Mimarist, 2003/10) Sahte Tarihsellikler (Dosya, Mimarist, 2012/43) Tunçoku,S.S., Günümüzde Koruma Restorasyon Çıkmazı, Mimarlık, 2004/315, 56-59 Kayın, E.,Kentsel Mekandaki Koruma Eylemine İlişkin Güncel Sorunlar, Ege Mimarlık, 2004/49, 8-11 Kayın, E.,Türkiye'de Muhafazakar ve Sol İdeolojiler Bağlamında Koruma Siyaset İlişkisi, Mimarist, 2007/3, s.77-81. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 15 |
Ödev | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 3 | 15 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 4 | 3 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 13 | 13 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 6 | 78 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 |