DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İnsanlık Tarihi KHAS 103 Güz 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Doğu Durgun
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrencilere beşeri ve sosyal bilimlerde dünya medeniyetleri ve tarihi ile ilgili temel kavramları tanıtmaktır. Ders kapsamında, öğrencilerin bu kavramlar üzerine inşa edilen sosyal bilim teorilerini tanımaları, kavramların ve fikirlerin zaman ve mekân bağlamında değiştiğini ve kurumsal çerçevelerle belirlendiğini anlamaları beklenir. Ders, aynı zamanda, öğrencilerin eleştirel düşünme ve analiz kapasitelerini geliştirmeye; (birincil) metinleri okuma ve argüman ve fikirlerini sözlü, görsel, yazılı olarak ifade etme yollarını öğrenmelerine; başkalarına karşı entelektüel sorumluluk ve saygı geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, dört yıllık üniversite eğitimleri süresince öğrencilerin karşılaşacağı uygarlık, bilim, tarih, zaman, mekan, mit, din, birey, toplum, aile, devlet, millet, ırk, cinsiyet, kültür, küreselleşme gibi kavramların içeriğine ve sosyal bağlamına odaklanır. Bir yarı-kronolojinin ardından, ders, öğrencilerin dünya tarihi içerisinde belirli gelişmelere yol açan tarihsel bağlamı ve entelektüel koşulları anlamalarını sağlayacaktır. Bu bağlamda genel tema, medeniyeti nasıl anladığımız ve farklı medeniyet kavramlarının etrafımızdaki dünyayı nasıl yorumladığımız ve gündelik uygulamalarımızı nasıl organize ettiğimize yansımalarını incelemektir. Bu nedenle bu ders dünyanın başlangıcından, bilimsel, dini ve efsanevi kökenli öyküleri ve 20. yüzyılın başlarındaki sömürgecilik ve devrimlerin tarihini kapsayacaktır. Dönem boyunca, öğrenciler birincil veya ikincil metinleri okuyacak ve tarih, aile, din, şehir ve / veya ulusla ilgili belgesel ve / veya filmler izleyecek ve ders kapsamındaki kuramsal çerçevelere referansla tartışmalara katılacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sosyal bilimler ile ilgili temel kavramları gelecekteki çalışmalarında kullanabilecek konumda olmak
  • 2- Medeniyet(ler)in gelişimi hakkında kapsamlı bir anlayış geliştirmek
  • 3- Fikirlerini açık bir şekilde tartışıp ifade edebilmek
  • 4- “Neden” ve “Nasıl” sorularına nasıl cevap vereceğini öğrenmek
  • 5- Kısa analitik değerlendirme yazıları yazabilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Konu Anlatımları ve Tartışma Oturumları
• Bir saatlik dersler/Her hafta
•Bir saatlik tartışma oturumları/Her hafta
•Derslere destek kısa okumalar

Okuma Oturumları
• Ek uzun okuma/Derslere paralel
•Bir öğretim üyesiyle iki haftada bir buluşma

Yazım Ödevleri
•Değişik uzunlukta 5-7 yazım ödevi
•Öğretim üyesi ile yazının değerlendirmesi

Sunumlar
• Kısa sunumlar/Tartışma oturumlarında
•Yaratıcı çalışma/Jüri önünde sunum


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş Akademik Yazmaya Giriş ve Aktif Okuma
2 İktidar, Devrim ve Değişim
Devrimin Gelişi: Sınıf, Devlet ve İdeoloji
Metin Açıklaması/ Metin Düzenleme/Haftalık okuma özelliklerine odaklanma
3 Güç, Devrim ve Değişim
Elitler ve Kitle Seferberliği: Fransız Devrimi
Paraphrasing/Doğrudan Alıntıları Kullanma/Alıntılama/Haftalık okuma özelliklerine odaklanma
4 Güç, Devrim ve Değişim
Irk, Kölelik ve Devrimci Özne: Haiti Devrimi
Özetleme/ Analiz/Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma
5 Tarih, İnsanlık ve Doğa
İnsanlık tarihinde “bir fail ve varlık olarak” doğa
Paragraflama Stratejileri: iddialar, kanıtlar, analiz/[1] Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma
6 Tarih, İnsanlık ve Doğa
''En eski'' ikiliğin tarihi: Doğaya karşı kültür
Sentez/[3] Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma
7 Tarih, İnsanlık ve Doğa
Sanayi Devriminin Çevre Tarihi
Tutarlılık/Geçiş sözcükleri, cümleleri ve teknikleri/[5] Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma
8 Çalışma Haftası
9 Küresel Tarihe Doğru
İnsan Ağının Şekillenmesi 1450-1800: Avrupa Merkezli Perspektif
Tez Bildirilerini Yazma ve Destekleme/Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma
10 Küresel Tarihe Doğru
Zorlu Avrupamerkezciliğe: 16.-18. Yüzyıllardan Tüccar Ağları
Giriş ve Sonuç Paragrafları/Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma
11 Küresel Tarihe Doğru
İnsan Ağı: Daha Geniş Bir Bakış
Haftalık okumanın özelliklerini özetleme/odaklanma
12 Tarih ve Bellek Arasında
Geçmişi Hatırlamak, Bugünü Şekillendirmek
Taslak/Haftalık okuma özelliklerine odaklanma
13 Tarih ve Hafıza Arasında
Hafıza Parçaları Arasında Müzakere: Vietnam'daki 'Amerikan Savaşı'
Haftalık okuma özelliklerinin gözden geçirilmesi/odaklanması
14 Tarih ve Hafıza Arasında
Geçmişin Suistimalleri ve Unutmanın Erdemi: Vietnam'daki 'Amerikan Savaşı'
Özlü Yazma/Haftalık okumanın özelliklerine odaklanma


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta dersleri destekleyen kısa okumalar evrilecektir. Ayrıca bütün dönem sürecek bir okuma ödevi olacaktır. Öğrenciler gruplar halinde sunulan kitap havuzundan seçecekleri kitabı bir öğretim üyesi ile birlikte okuyup tartışacaklardır.


DİĞER KAYNAKLAR

Tartışma oturumlarını destekleyici gazete/dergi yazıları ve filmler önerilecektir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Uygulama 19 -
Ödev 4 80
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 12 -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 -
Total: 61 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama11919
Ödev4728
Diğer Uygulamalara Hazırlık12112
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12224
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5             2