DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İnsanlık Tarihi KHAS 103 Güz 03+00+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrencilere beşeri ve sosyal bilimlerde dünya medeniyetleri ve tarihi ile ilgili temel kavramları tanıtmaktır. Ders kapsamında, öğrencilerin bu kavramlar üzerine inşa edilen sosyal bilim teorilerini tanımaları, kavramların ve fikirlerin zaman ve mekân bağlamında değiştiğini ve kurumsal çerçevelerle belirlendiğini anlamaları beklenir. Ders, aynı zamanda, öğrencilerin eleştirel düşünme ve analiz kapasitelerini geliştirmeye; (birincil) metinleri okuma ve argüman ve fikirlerini sözlü, görsel, yazılı olarak ifade etme yollarını öğrenmelerine; başkalarına karşı entelektüel sorumluluk ve saygı geliştirmelerine yardımcı olmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: KHAS103, öğrencileri tarih ve sosyal bilimler alanında geçmişle ilişki kurmanın baskın biçimlerine dair farkındalık kazandırmayı ve geçmişle olan ilişkimizin sorunlu ve tartışmalı doğasını kavramayı amaçlamaktadır. Ders, modern toplumların tarihini on sekizinci yüzyıldan günümüze kadar kapsayarak birbiriyle örtüşen çoklu hedefler doğrultusunda tasarlanmıştır. İlk olarak, ele alınan konular tarih yazımındaki fay hatlarına odaklanmakta ve öğrenciler, tarihi nasıl anlamamız gerektiğine dair daha geniş tartışmalara ışık tutacak temalarla tanıştırılırlar.
KHAS103’ün bir diğer temel tematik odağı ise tarihsel eyleyicilik (agency) kavramıdır. Her konu başlığı şu ortak soruları gündeme getirir: Eyleyicilik için ne kadar alan vardır ve bu alana ne tür sınırlamalar getirilmiştir? Tarihsel eyleyiciliğin başlıca biçimleri nelerdir ve bu biçimler birbirleriyle nasıl rekabet eder? Ders, öğrencileri bu tartışmalara kendi sesleriyle katkı sunmaya ve bu sorulara yanıt üretmeye teşvik ederken, süreç boyunca bazı temel sözlü ve yazılı akademik becerilerin geliştirilmesini de amaçlar. Ders yapısı, her konunun tartışma ve argümanlarına bağlam sağlayan bir haftalık içerik tanıtımı ile başlar; ardından, öğrencilerin bu tartışmalara eleştirel ve yaratıcı biçimde katılabilmeleri için gerekli becerileri geliştirmeye yönelik bir haftalık eleştirel beceri eğitimi gelir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- İçinde bulunduğumuz daha geniş insan topluluğunu daha derinlemesine kavramak: Bu topluluğun paylaştığı tarih; ondan miras aldığımız değerler; ona özgü kültürel ve etnik çeşitlilik; ve bu topluluğa nasıl yaklaştığımızı şekillendirmeye devam eden ideolojik çatışmalar ve etik ikilemler.
  • 2- Geçmişle olan ilişkimizi çok sesli bir yapı olarak kavramak: Farklı kaynaklardan alınan, birbiriyle rekabet eden bakış açılarını ve yöntemleri sentezleyerek, her konu özelindeki temel sorulara dair kendi sonuçlarına ulaşma becerisi göstermek.
  • 3- Akademik yazma becerilerini geliştirmek: Akademik kurallara uygun biçimde yapılandırılmış bir makale yazmak; çağdaş akademik tartışmalara eleştirel ve yaratıcı bir yanıt içeren konuşma becerileri sergilemek.
  • 4- Akademik ve akademi dışı bağlamlarda eyleyicilik (agency) ile ilgili farkındalığı artırmak: Dünyamızda özgürlük ve sorumluluk alanlarının ne ölçüde kullanılabileceğini kavramak.
  • 5- Bireysel sorumluluk almak ve grup ödevlerinin tamamlanması sürecinde diğer öğrencilerle iş birliği içinde çalışmak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Konu anlatımları; Tamamlayıcı kısa okumalar/tartışmalar; sınıf içi alıştırmalar; yazılı ve sözlü ödevler.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş Akademik Yazmaya Giriş ve Aktif Okuma
2 Kapitalizm ve Toplumsal Dönüşüm/İçerik Zorunlu Okuma
3 Kapitalizm ve Toplumsal Dönüşüm/Beceriler Paraphrasing/Doğrudan Alıntıları Kullanma/Alıntılama
4 Devrimler Çağı/İçerik Zorunlu Okuma
5 Devrimler Çağı/Beceriler Özetleme/ Analiz
6 Emperyalizm ve Sömürgecilik/İçerik Zorunlu Okuma
7 Emperyalizm ve Sömürgecilik/Beceriler Özetleme alıştırmaları
8 Çalışma Haftası
9 Dünya Savaşları/İçerik Zorunlu Okuma
10 Dünya Savaşları/Özet Sunum Becerileri
11 1945 Sonrası Dünya/İçerik Zorunlu Okuma
12 1945 Sonrası Dünya/Beceriler Poster Sunumu ve İlgili Alıştırmalar
13 İçerik/3. Ödev Ödeve Hazırlık
14 Beceriler/4. Ödev Ödeve Hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta dersleri destekleyen kısa okumalar evrilecektir.


DİĞER KAYNAKLAR

Tartışma oturumlarını destekleyici birincil kaynaklar ve filmler önerilecektir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Uygulama 5 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 -
Sınıf İçi Uygulama Raporları 4 90
Total: 35 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama515
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler122.530
Proje Raporlarının Sunumu41248
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5